Programintegrerande kurs i medieteknikAktuell kursomg�ng: integmed12 Tidigare kursomg�ng(ar): http://dm1578.blogspot.se/ (dokumenterade via blog) F�reg�ende kursomg�ng: integmed08 Tidigare: integmed07 Kursen ges läsåret 2012/2013 initialt med med Bj�rn Hedin som kursansvarig. Uppl�ggBakgrundKursen "Programintegrerande/programsammanfattande kurs" �r t�nkt att, som kursnamnen antyder, fungera som en kurs f�r att skapa ett sammanhang i utbildningen. I studiehandboken st�r att l�sa att kursens m�l �r att ge
f�r att studenterna ska
Kursuppl�ggSamtliga studenter p� civilingenj�rsprogrammet �r indelade i ca 40 grupper med m�let att f� ca tv� studenter fr�n varje �rskurs i varje grupp. Det ger en gruppstorlek p� ca 6-8 studenter. Vid varje nytt l�s�r f�rsvinner de tv� �ldsta och tv� nya kommer in. Allts� bibeh�lls en kontinuitet i gruppen. Varje grupp tilldelas en handledare som �r doktorand, l�rare eller professor p� medieteknik. Vi har ca 10 s�dana anst�llda, vilket ger ca 4 grupper per l�rare. Gruppen har ett seminarium med sin handledare efter varje period f�r att diskutera kurserna och l�randet. Inf�r m�tet m�ste du skriva ett ca tv� sidor l�ngt dokument d�r du reflekterar �ver vad du egentligen l�rt dig (�ven f�rdigheter s�som gruppdynamik, muntlig och skriftlig presentation och liknande) och dessutom g�r en sj�lvv�rdering (se beskrivning nedan samt exempeldokumentet). Fokus ska vara p� dig och ditt l�rande, inte av kurserna som s�dana. P� vilket s�tt har du studerat, vad har du f�tt ut av kurserna, hur kan du kan ha nytta av kurserna, hur skulle du vilja att kurserna var upplagda etc. Det �r ocks� du som ska skapa en mening i din utbildning; kurserna finns f�rvisso d�r av en anledning, men statens/utbildningsdepartementets/programledningens m�l med programmet beh�ver inte n�dv�ndigtvis vara samma m�l som du sj�lv har. Varje seminarietillf�lle har ocks� ett extra tema d�r olika programrelevanta aspekter som inte tas upp i andra kurser kan diskuteras. Alla m�ste l�sa och reflektera �ver �vriga gruppdeltagares texter innan m�tet. F�rhoppningen med detta �r att du ska se andra infallsvinklar p� studier och utbildningen.Nytt f�r i �r �r att kommentering �ven sker via google docs. Under m�tet diskuterar gruppen, med st�d av l�raren, reflektionerna och kurserna. M�let �r att m�tet ska vara s� konstruktivt som m�jligt och att erfarenheter och tips utbytes. Uppriktighet �r givetvis ocks� viktigt; anser man sig ha en urusel studiemoral, att man inte f�rstod vitsen med kursen och att man sig bara gjort kursen f�r att f� CSN-pengar �r det bara bra att det framg�r. Ut�ver sj�lva kursm�len ger det nuvarande uppl�gget ett antal bra bieffekter
|