bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programintegrerande kurs i medieteknik

Aktuell kursomg�ng: integmed12

Tidigare kursomg�ng(ar): http://dm1578.blogspot.se/ (dokumenterade via blog)

F�reg�ende kursomg�ng: integmed08

Tidigare: integmed07

Kursen ges läsåret 2012/2013 initialt med med Bj�rn Hedin som kursansvarig.

Uppl�gg

Bakgrund

Kursen "Programintegrerande/programsammanfattande kurs" �r t�nkt att, som kursnamnen antyder, fungera som en kurs f�r att skapa ett sammanhang i utbildningen. I studiehandboken st�r att l�sa att kursens m�l �r att ge

  • insikt i utbildningsprogrammets uppbyggnad och kopplingarna mellan �mnena
  • m�jlighet till reflektion och dokumentation av l�rprocessen

f�r att studenterna ska

  • ges m�jlighet att reflektera kring det egna l�randet, l�rprocessen, l�randets f�ruts�ttningar, olika l�rstilar samt kunskapens villkor
  • kunna dokumentera den egna l�rprocessen p� ett strukturerat och anv�ndbart s�tt och d�rmed skapa rutiner f�r ett livsl�ngt l�rande.

Kursuppl�gg

Samtliga studenter p� civilingenj�rsprogrammet �r indelade i ca 40 grupper med m�let att f� ca tv� studenter fr�n varje �rskurs i varje grupp. Det ger en gruppstorlek p� ca 6-8 studenter. Vid varje nytt l�s�r f�rsvinner de tv� �ldsta och tv� nya kommer in. Allts� bibeh�lls en kontinuitet i gruppen.

Varje grupp tilldelas en handledare som �r doktorand, l�rare eller professor p� medieteknik. Vi har ca 10 s�dana anst�llda, vilket ger ca 4 grupper per l�rare.

Gruppen har ett seminarium med sin handledare efter varje period f�r att diskutera kurserna och l�randet. Inf�r m�tet m�ste du skriva ett ca tv� sidor l�ngt dokument d�r du reflekterar �ver vad du egentligen l�rt dig (�ven f�rdigheter s�som gruppdynamik, muntlig och skriftlig presentation och liknande) och dessutom g�r en sj�lvv�rdering (se beskrivning nedan samt exempeldokumentet). Fokus ska vara p� dig och ditt l�rande, inte av kurserna som s�dana. P� vilket s�tt har du studerat, vad har du f�tt ut av kurserna, hur kan du kan ha nytta av kurserna, hur skulle du vilja att kurserna var upplagda etc. Det �r ocks� du som ska skapa en mening i din utbildning; kurserna finns f�rvisso d�r av en anledning, men statens/utbildningsdepartementets/programledningens m�l med programmet beh�ver inte n�dv�ndigtvis vara samma m�l som du sj�lv har.

Varje seminarietillf�lle har ocks� ett extra tema d�r olika programrelevanta aspekter som inte tas upp i andra kurser kan diskuteras.

Alla m�ste l�sa och reflektera �ver �vriga gruppdeltagares texter innan m�tet. F�rhoppningen med detta �r att du ska se andra infallsvinklar p� studier och utbildningen.Nytt f�r i �r �r att kommentering �ven sker via google docs.

Under m�tet diskuterar gruppen, med st�d av l�raren, reflektionerna och kurserna. M�let �r att m�tet ska vara s� konstruktivt som m�jligt och att erfarenheter och tips utbytes. Uppriktighet �r givetvis ocks� viktigt; anser man sig ha en urusel studiemoral, att man inte f�rstod vitsen med kursen och att man sig bara gjort kursen f�r att f� CSN-pengar �r det bara bra att det framg�r.

Ut�ver sj�lva kursm�len ger det nuvarande uppl�gget ett antal bra bieffekter

  • alla studenter f�r en l�rare som k�nner dem b�ttre, som man ocks� kan komma och prata med om man har fr�gor och funderingar r�rande n�got.
  • m�jligheten till �rskurs�verskridande kontakter ges, och �ldre studenter kan hj�lpa yngre att f�rst� kursernas betydelse inf�r senare �rskurser (och tv�rt om).
  • yngre studenter f�rbereds p� de kurser de kommer l�sa i �rskurs 2 och 3; vad de handlar om och varf�r de finns i programmet.
  • alla l�rare blir mer insatta i alla kurser i programmet.
Copyright © Sidansvarig: Bj�rn Hedin <bjornh@kth.se>
Uppdaterad 2012-08-27