Dokumentation från gruppdiskussioner tisdag em

tisd em Hur gör vi våra utbildningar internationellt gångbara?

- systematisk statistik saknas över vart våra egna studenter tar vägen, även inkommande utbytesstudenter vet vi dåligt hur de använder de kunskaper de fått hos oss

- vi noterar att våra utbildningar är attraktiva för internationella studenter, se exempelvis söktrycket på de flesta magister/master-program med engelskspråkig utbildning

- det är bra att ha utländska lärare/forskare med erfarenhet från andra universitet i lärarstaben. Ibland försvåras detta av långsam och delvis krånglig byråkrati. Här kan förbättringar ske på respektive lärosäte med relativt små riktade insatser.

- Undervisningen bör blanda studenter från olika länder. Bra för att identifiera eventuella brister i den enskilde studentens bakgrundskunskaper och uppmuntra internationella kontakter.

- undervissningsspråket börvara engelska, atminstone på avancerade kurser.

- kanske behövs internationell rekrytering av studenter

- Vi behöver utvidga kontaktnäten för examensarbeten (exjobbspoolen) med andra företag än svenska. Kanske kan t.ex. Europeiska företag inbjudas att anonnsera där.

- Kursmoment bör utvecklas i smarbete med t.ex. europeiska företag. Eventuellt bör gästföreläsare bjudas in.

Hur ökar vi student och lärarutbytet?

Följande två direktiv är samtliga universitet och högskolor tvingade att genomföra till nästa lärarkonferens om två år:

1) Kreiss-direktivet: Extern erfarenhet ska räknas som viktig merit vid all rekrytering

2) Edsbergs-direktivet: Minst 10% av lärarna på varje lärosäte ska delta i lärarutbyten (gäller både gru och fou).

Samtliga åläggs också att fundera på hur man kan underlätta studentutbyte mellan svenska universitet och högskolor (på liknande sätt som utbyten med utländska).

MVH
/O