bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Program

Guidad tur på Långholmen
Guidad tur på Långholmen, mer bilder i bildgalleriet

Programmet som pdf (277KB)

Måndag 12/6 - Dagens tema: Ämnenas utveckling.

12.00-13.00 Registrering utanför hörsal F2. Konferenslokal kommer huvudsakligen att vara Hörsal F2, KTH, Lindstedtsvägen 26.

13.00-13.30 Ingrid Melinder, dekan KTH CSC, inleder konferensen med en tillbakablick på aktuella frågor under ämneskonferenserna sedan 1977, då första konferensen hölls. Vi gör en tillbakablick för att snegla in i framtiden.

13.30-14.00 Björn Engquist, professor i numerisk analys på KTH och The University of Texas: Samvaron, numerisk analys och datalogi

14.00-14.30
Bengt Nordström, professor i datavetenskap på Chalmers: Is Computer Science becoming a Cookbook Science?

14.30-15.00
Stefan Arnborg, professor i datalogi på KTH: Postmodernistisk datalogihistoria

15.00-16.30 Gruppdiskussioner:
Både beräkningsvetenskap och datavetenskap är i en brytpunkt där det är viktigt att befästa ämnenas självständighet. Benämningen datavetenskap innefattar enligt NE, datalogi, design av programvarusystem och modellering för olika tillämpningar. Benämningen beräkningsvetenskap, som är vidare än numerisk analys, avser den vetenskap där matematiska modeller och beräkningsmetoder från teknik och övriga områden utvecklas, analyseras och implementeras på olika datorarkitekturer. Den omfattar numerisk analys samt gränsområdena till matematik, övrig datorvetenskap och vissa tillämpningar.

Teman:
• forskningsfront/ämnen
Hur kan vi fortsätta att legitimera egna discipliner?
Vad undervisar vi i om 5 år?
Hur rekryterar vi fler studenter till vara ämnen?
• framtida kursstoff
Hur kan vi skapa intresse i grundläggande utbildningar för våra kurser när det finns så bra programvara att tillgå?
Kommer företrädare för de tillämpade ämnena att vilja ta över våra grundkurser?

Förkunskapskrav och rekrytering?
Dokumentation från gruppdiskussioner måndag


16.30-17.00 Martin Rehn, doktorand i datalogi på KTH, Hjärnan i datorn

17.00-17.45
Kort sammanfattning av gruppdiskussionerna

18.00-18.45 SL-buss till Långholmen (Buss 4, tar 23 minuter)

18.45-19.30
Guidad tur på Långholmen

19.45-...
Middag på Långholmens Wärdshus.

 

Tisdag 13/6 - Dagens tema: Bologna och samarbete

Förmiddagens tema: Utbildning i förändring kopplat till Bolognaprocessen

09.00-10.00 Fredrik Oldsjö, föreståndare på Universitetspedagogiskt centrum vid SU, Bolognaprocessen

10.00-10.20 Sten F. Andler, professor i datavetenskap på Högskolan i Skövde, Ett framgångsrikt magisterprogram i Skövde

10.20-10.30
Johan Håstad, professor i datalogi på KTH, Forskarutbildningen

10.30-12.00 - Gruppdiskussioner inkl kaffe:
Lärandemål och studieresultat
Målrelaterat betygssystem
Kraven i examensordningen
Yrkesutbildning i relation till forskningsförberedande utbildning
Övergång till forskarutbildningen

Dokumentation från gruppdiskussioner tisdag fm

12.00-13.30 Restaurang Quantum, Lunch

Eftermiddagens tema: Samarbete och rörlighet

13.30-15.00
Lennart Edblom, universitetslektor i datavetenskap på UMU, Umeås Bolognaanpassning
Gustaf Söderlind, professor i numerisk analys på LTH, Computational science and engineering (CSE).
Vad och hur skall vi undervisa i numerisk analys när beräkningstekniken blir alltmer utbredd?
Lennart Edsberg, universitetslektor i numerisk analys på KTH, Utveckling av magisterprogram i beräkningsteknik
Stefan Nilsson, universitetslektor i datalogi på KTH, Trolleri i utbildningen
Gunilla Kreiss, professor i numerisk analys på KTH och UU, Samarbetet KTH-Uppsala
NN, SU, DSV:s Bolognaanpassning

15.00-16.15 Gruppdiskussioner inkl kaffe:
Vilka utbildningar skall vi ge?
Samarbete, profilering och/eller konkurrens?
Hur blir vi internationellt gångbara?
Hur ökar vi student- och lärarutbytet?
Dokumentation från gruppdiskussioner tisdag em

16.15-17.00 Kort sammanfattning av gruppdiskussionerna

17.00-18.00 Kulturpromenad, guidad tur runt KTH

18.00-20.30 Restaurang SysteroBror, Middag

 

Onsdag 14/6 - Dagens tema: Bildning

Under alla år har vi bidragit till breddande färdigheter inom våra kurser. Vi har lagt ner mycket engagemang i kommunikation och
presentationsfärdigheter, grupparbete, problemlösning och strukturering, vetenskaplig metodik, PBL, kritiskt tänkande mm. Kan allt detta samlas under rubriken Bildning som numera står på dagordningen? Vad bör vi bidra med inom detta område?

8.30-8.45 Yngve Sundblad, professor i datalogi på KTH, inleder:
Hur blir våra studenter bildade, kreativa och kommunikativa människor med ansvarsfullt förhållningssätt?
Vad ställer examensordningen för krav?

8.45-9.30 Gordana Dodic Crnkovic, universitetslektor i datalogi på Mälardalens högskola, Västerås:
Bildning och vad vi kan bidra med - etik, filosofi och vetenskapsteori

9.30-10.00 Henrik Eriksson, universitetslektor i datalogi på KTH:
Kursen Allmän bildning för teknologer. Mål, uppläggning och erfarenheter

10.00-11.00 Gruppdiskussioner med kaffe
Bildning - vad menas och vilka delar bör ingå i vår utbildning?
Skall man få lågt betyg i datavetenskap bara för att man stammar?
Är det effektivt eller fusk att kopiera från nätet?
Dokumentation från gruppdiskussioner onsdag

11.00-11.30 Anders Ynnerman, professor i visualisering på Linköpings Universitet, Campus Norrköping:
Visualiserig - ett verktyg för forskning och utbildning

11.30-12.00 Avslutning - former för fortsatt samarbete

12.00-… Fortsatt diskussion över lunch, ej arrangerad

Copyright © Sidansvarig: Informationsred <infomaster@csc.kth.se>
Uppdaterad 2006-11-22