KTH / CSC / Aktuellt / Evenemang / Öppna Föreläsningar / Joakim Gustafson

Öppna Föreläsningar
CSC - Forskning och framtid

Välkomna till CSC - Forskning och framtid!

CSC - Datavetenskap och kommunikation inbjuder alla intresserade till en serie öppna föreläsningar, där unga forskare berättar om sina vetenskapsområden och tillämpningar.

reatal

Mot mer reaktiva talbaserade dialogsystem
Joakim Gustafson

Måndag 12 november 2007 kl 14.15
Fantum, Lindstedtsvägen 24

Dagens kommersiella talbaserade dialogsystem är byggda för att göra informations- och bokningssystem tillgängliga i situationer där det är opraktiskt att använda tangentbord och mus. De har designats på ett sätt som förenklar uppgiften för datorn, ofta på bekostnad av användarnas bekvämlighet och spontanitet. På TMH/CTT arbetar vi bland annat för att ta fram mer intuitiva talgränssnitt som kan hantera ett mera spontant och människolikt sätt att tala med datorer. För tillfället fokuserar vi på att få systemen att kännas mer reaktiva och närvarande. Människor använder både ansiktsuttryck och ljudliga hummanden för att visa att de lyssnar och i vilken grad de hänger med. Vi har experimenterat med att bygga dialogsystem som förutom dessa människolika  signaler även använder grafisk återkoppling för att visa vad det har förstått.

Föreläsningen ger exempel på hur vi i våra forskningssystem har försökt göra system som är reaktiva. Joakim kommer även att berätta om ett experiment på mer naturlig interaktion i ett kommersiellt system (90200) som han utförde med sina kollegor på Telias forskningsavdelning.

Joakim Gustafson har forskat på utveckling av multimodala dialogsystem under 14 år, först 7 år på KTH sedan 7 år på Telias forskningsavdelning. Han är sedan sommaren 2007 åter på KTH, som biträdande lektor på avdelningen för Tal, Musik och Hörsel.

Föreläsningsposter som pdf