KTH / CSC / Aktuellt / Evenemang / Öppna Föreläsningar / Lars Arvestad

Öppna Föreläsningar
CSC - Forskning och framtid

Välkomna till CSC - Forskning och framtid!

CSC - Datavetenskap och kommunikation inbjuder alla intresserade till en serie öppna föreläsningar, där unga forskare berättar om sina vetenskapsområden och tillämpningar.

poster

Docentföreläsning:

Att rekonstruera evolution
Lars Arvestad

Måndag 16 juni, kl 15.15 - 16.00
Sal D3, Lindstedtsvägen 5

Länk till föreläsningsposter i pdf (313kb)

Sammanfattning:
Evolution är idag en självklar del av molekylärbiologin. Givetvis är evolution en etablerad teori, men även ett viktigt verktyg för att förstå hur molekylära fenomen har uppstått. Att visa på hur arter har utvecklats är intressant i sig, men att kunna spåra geners evolutionära historia har direkt praktiska tillämpningar. Geners utvecklingsträd kan ge ledtrådar om när en viss funktion uppstod eller visa på egenskaper som förlorats hos en art. För att kunna rekonstruera evolution på ett pålitligt sätt är det viktigt att man har rätt verktyg. Dessa har blivit mycket sofistikerade på senare år, och använder såväl sofistikerade modeller som avancerade algoritmer. Det finns dock en ordentlig eftersläpning i verktygen jämfört med vår kunskap om evolutionens mekanismer. Vi har detaljerad kunskap som inte förts in i evolutionsmodellerna, och detta både begränsar de frågor vi kan ställa och håller tillbaka kvaliteten på våra analyser. Jag ska berätta om några insatser att förbättra modeller och verktyg samt ge exempel på evolutionära studier.