KTH / CSC / aktuellt / notiser / 24-timmarsmästerskapen i programmering

Storslam för Sverige i Programmerings-VM

I helgen avgjordes 24-timmars-VM i programmering i Budapest i Ungern, och när resultaten presenterades tidigare idag, söndag, stod det klart att Sverige tagit samtliga tre pallplaceringar.

- Det känns helt otroligt, säger Fredrik Niemelä, kapten för den svenska truppen och själv med i guldlaget. Visst kände vi att det fanns potential för något av våra lag att vinna i år, men att det skulle bli helsvenskt på pallen, det vågade nog ingen av oss hoppas.

Drygt 30 tremannalag från hela världen hade kvalificerat sig till helgens final, och under ett dygn satt de vid sina datorer och försökte lösa utmanande programmeringsproblem. Bland deltagarna fanns de tre svenska lagen, bestående av tävlingsvana studenter från Kungliga Tekniska Högskolan.

- I år gjorde vi tillsammans med våra partnerföretag IBM, Itello och Microsoft en mycket medveten satsning på att förbättra det tidigare svenska toppresultatet, en tredjeplats från 2004, säger Fredrik, en satsning som får sägas ha lyckats.

Tävlingen i sig utgörs av ett stort antal uppgifter av för deltagarna i förväg helt okänd natur. Det gäller därför att vara beredd att hantera vilka frågeställningar som helst.

- Det påminner egentligen ganska mycket om vardagen för ett IT-konsultbolag som ska ta sig an ett projekt, berättar Fredrik. - Förutom att man bara har 24 timmar på sig från beställning till leverans.

- Vad de enskilda uppgifterna går ut på kan variera mycket. Ett exempel från 2005 är att få en mobiltelefon att identifiera musikstycken. Det är en
funktion som numera finns i vissa nya telefoner, men redan då skrev vi sådan programvara - och det på bara några timmar, avslutar han.

Med i toppstriden fanns lag från Polen, Spanien och Ungern.

Mer information om tävlingen finns på:
www.challenge24.org

För frågor, kontakta: