KTH / CSC / aktuellt / notiser / Skolans Priser 2006

Prisutdelningar
– Vilka fick Draken, Slipsen och Björnen?

Draken
Gerd Eriksson-priset utdelades för första gången 2001 och tilldelas övningsassistent vid CSC för förtjänstfullt arbete i grundutbildningen. Vandringspriset utgörs av en bordslampa “upplysningens gröna drake. Särskilt beaktas muntliga och skriftliga insatser som levandegör ämnet genom kreativ presentation, illustrativa aktiviteter och okonventionell exemplifiering.

De nominerade var: Johannes Hjort, Gunnar Kreutz, Anders Lindström och Magnus Rosell

2005 års gröna drake går till Magnus Rosell med motiveringen: I fyra år har Magnus Rosell varit övningsassistent och handledare i många olika kurser. Studenterna tycker alltid att han är jättebäst, till förtret för kollegerna som får stå med glest besatta salar. Med en så stor supporterskara måste Magnus vara värd att få sitt namn inristat vid foten av upplysningens gröna drake.

Slipsen
Slipspriset utdelades för första gången år 2002 och tilldelas en lärare och inspiratör vid CSC för förtjänstfullt arbete under året. Särskilt beaktas insatser som levandegör ämnet genom kreativ presentation, illustrativa aktiviteter och okonventionell exemplifiering. Vandringspriset utgörs av en flexibelt kreativ inspirationsslips.

De nominerade var: Örjan Ekeberg, Svante Granqvist och Stefan Nilsson.

2005 års flexibelt kreativa inspirationsslips går till Stefan Nilsson med motiveringen: Att vara högskolans skickligaste underhållare är förstås ingen nackdel när man ska föreläsa datalogi. Men även om Stefan inte kunnat trolla fram en enda kanin skulle hans övriga lärartalanger ha gjort honom till ett föredöme för både teknologer och kolleger.
Med risk för att han genast trollar bort den ger vi därför Stefan den pedagogiska slipsen. Han är en värdig bärare av den.

Ingrids pris
Priset instiftades med anledning av Ingrid Melinders födelsedag år 2005 och utdelas första gången detta år. Priset tilldelas en medarbetare för förtjänstfull gärning inom skolan. Särskilt beaktas fortlöpande verksamhet eller initiativ till och genomförande av insatser, såsom förändringsarbete, som gör skolan till en attraktiv professionell och social miljö för personal och studenter. Vandringspriset utgörs av en glasbjörn “den flexibla ledarbjörnen”.

De nominerade var: Julio Cabrera, Mikael Goldmann, Gunnar Julin, Fredrik Niemelä, Jakob Nordström

Ingrids pris 2005 går till Julio Cabrera, vaktmästare, som är ett föredöme på skolan för hjälpsamhet och smittsamt gott humör. Hans dagliga gärning gör att vardagen fungerar bättre för alla, och hans glada hälsningar redan i gråa gryningstimmar får oss andra också att börja dagen med ett leende. Vem kan vara mera värd att få sitt namn inristat vid foten av glasbjörnen?

Stort grattis till alla pristagare.