KTH / Skolan för datavetenskap och kommunikation / Aktuellt / notiser / Torsten Dahlin-stipendie

Årets Torsten Dahlin-stipendiat utsedd

Bo Westerlund, industridesigner och forskare inom interaktionsdesign på KTH CSC får Torsten Dahlin-stipendiet 2005. Stipendiet på 50 000 kronor ska premiera kunskapsutveckling och forskning inom designområdet. Bo Westerlund har bland annat utvecklat olika workshopmetoder för att arbeta med användare i konceptutveckling.

Torsten Dahlin-stipendiet instiftades 2002 och vänder sig till forskare som behandlar inflytande och påverkan mellan design och andra vetenskapsområden, t ex ekonomi, teknik eller beteendevetenskap. Forskningen ska ha ett framåtsyftande innehåll som kan bidra till designområdets utveckling och till en ökad användning av design.

I sitt forskningsarbete på avdelningen för människa-datorinteraktion på KTH CSC studerar och genomför Bo Westerlund bland annat designprocesser där utveckling sker tillsammans med användare. Detta har resulterat i en workshopmetodik för att skapa koncept och produkter med utgångspunkt i användarnas behov och önskningar.

Metodiken har framförallt använts för att ta fram IT-produkter för funktionshindrade, men juryn ser en stor potential i att utveckla metoden så att den även kan användas i bredare produktsammanhang. Till exempel finns ett stort behov av metoder inom affärs- och produktutveckling som synliggör skillnader mellan olika brukargrupper och som därmed kan medföra en ökad affärspotential.

Med stipendiet vill juryn stimulera Bo Westerlund att dokumentera sina erfarenheter och idéer så att dessa kan spridas till en bredare krets.

Årets Torsten Dahlinstipendiat Bosse Westerlund kommer att ta emot sitt pris på 50 000 kronor i samband med en designföreläsning med Kristian Simsarian
fredagen den 12 maj kl. 14.00-16.00 på Berghs School of Communication, Sveavägen 34 i Stockholm. Fritt inträde efter anmälan. http://www.berghs.se/svid2

Läs mer på http://www.svid.se

Sidansvarig: Informationsred <infomaster@csc.kth.se>