KTH / CSC / aktuellt / notiser / ACM ICPC 2007

ACM International Collegiate Programming Contest
World Finals 2007

ICPC Tour 2007: Tokyo, Japan

För sjätte året i rad deltog ett KTH lag i VM-finalen i ACM International Collegiate Programming Contest. Precis som förra året var det lagLag Bernhardsson  med  deltagarna Erik Bernhardsson, Joel Jonsson och Carl Nettelblad, samt tränarna Fredrik Niemelä och Per Austrin . Årets final hölls i Tokyo den 14-16 mars. Det är en enastående prestation att bara kvala in till finalen där 88 lag hade vunnit i konkurrens bland 6 099 lag från 1 756 universitet i 88 länder. Det är lätt att förundras över hur ett KTH-lag kan kvala in hela sex år i rad.

Vann gjorde ett lag från Warszawas universitet, tvåa blev ett kinesiskt lag från Tsinghua Universitetet och tredje plats kneps av St. Petersburg universitetet i Ryssland en hårsmån före MIT i USA. Det är först efter att ha deltagit under en final som jag riktigt förstått hur enastående bra lag Three-Headed Monkey med deltagarna Per Austrin, Max Bennedich och Gunnar Kreitz var när de placerade sig på en andra plats 2004 och knep en guldplakett.

Förväntningarna hos lag Bernhadsson var höga efter att ha vunnit regionalfinalen i höstas. När de nu placerade sig på en hedrande delad 26:e plats kunde man märka en besvikelse i laget. Men vi som följde tävlingen känner oss stolta över vad de åstadkommit under de två år de deltagit. I San Antonio, Texas placerade de sig på en delad 19:e plats men vann dagen innan The ICPC Java Challenge powered by IBM Champs.

Även om det ännu inte är officiellt annonserat att KTH kommer att organisera VM finalen 2009 var vi inbjudna som arrangörer för denna tävling. Även här känner mna sig stolt när KTH omnämns i så positiva ordalag. Det märks tydligt i diskussioner med ICPC Executive Director William B. Poucher ( Bill) hur mycket han uppskattar KTH-teamet för alla förslag till förbättringar av arrangemanget. I samband med tävlingsstarten gavs stor kredit för de förslag KTH gett för att förbättra möjligheten att presentera och följa resultatrapporteringen för publiken. Denna del kommer att förbättras ytterligare när vi håller i arrangemanget. Bill gav också stor erkänsla till KTH för sin presentation av hur arrangemanget ska ordnas i Stockholm. Bäst genom tiderna ryktas det. Det är till stor del Fredrik Niemeläs förtjänst.

För fullständig resultatlista se tävlingens hemsida
En personlig reseberättelse som främst följer organisationskommittén för VM 2009
finns på http://www.csc.kth.se/contest/icpc/2007

Jag ser fram emot kommande VM och Grattis Erik, Joel, Carl, Fredrik och Per till resultatet och en spännande tävlingsdag