KTH / CSC / aktuellt / notiser / Stockholm Brain Institute

Berzeli Centra får 700 miljoner kronor

Fyra starka forskningsmiljöer i Stockholm, Uppsala och Umeå blir de första Berzelii Centra. Vetenskapsrådet och Vinnova finansierar varje center med upp till 100 miljoner kronor under en tioårsperiod. De fyra Berzeli Centra ska bedriva excellent grundforskning och ha en tydlig ambition att utveckla samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet för att på sikt kunna nyttiggöra forskningen genom kommersiella tillämpningar.

Stockholm Brain Institute Berzelii Centra, Karolinska Institutet

Stockholm Brain Institute, där forskargrupper från KTH deltar, blir ett av de fyra första Berzelii Centra. Genom att integrera världsledande expertis inom kognition, beräkningsmodeller och nervforskning ska centret få ökad förståelse av hjärnan. Främst läggs fokus på hjärnans interaktion av aktivitet, känsla och minne. Det ska bland annat leda till större förståelse av mekanismerna bakom, och i längden bättre prevention och behandling av, sjukdomar som ADHD, demens och schizofreni. Tio forskargrupper på KI, KTH och Stockholms universitet ska samverka med Karolinska universitetssjukhuset, CogMed, AstraZeneca, IBM, Elekta, Carlson Research och flera mindre företag.