KTH / Skolan för datavetenskap och kommunikation / Aktuellt / notiser / Chester Carlson-priset

Synen hjälp för hörselskadade att höra telefonsamtal
- Jonas Beskow, ung forskare på KTH, får Chester Carlson-priset

Jonas Beskow, 35, vid institutionen Tal, musik och hörsel på KTH, har tilldelats Chester Carlsons forskningspris som delas ut till framstående forskningsarbeten inom IT. Jonas Beskow belönas för en innovation som gör det möjligt för hörselskadade att klara av vanliga telefonsamtal
Motiveringen lyder: "För framstående insatser att ge rösten ett ansikte som förbättrar kommunikationen mellan människa och dator i till exempel dialogsystem och mellan människor, speciellt vid hörselskada och i bullriga miljöer." Prissumman är 75 000 SEK.

Läsa på läpparna och i ansiktsuttryck
Projektet, döpt till Synface, bygger på tredimensionella datoranimeringar av talande ansikten. Hörselskadade kan därmed lyssna på telefonsamtal med ögonen. Datorprogrammet analyserar och plockar ut språkljud. Ljuden bearbetas och förvandlas till läpprörelser i ett animerat ansikte på en datorskärm kopplad till telefonen. Den hörselskadade kan i realtid läsa på läpparna och följa ansiktsuttryck vilket innebär ett avgörande stöd för att förstå vad personen i den andra änden säger. Hörselskadade får på detta sätt ett värdefullt hjälpmedel för att kunna tala i telefon. Ambitionen med projektet är också att ge miljontals hörselskadade i Sverige och övriga Europa trygghet att använda telefonen utan att oroa sig för att inte höra eller missuppfatta. Bara i Sverige finns idag över en miljon svenskar som är hörselskadade och de blir allt fler och yngre.

Jonas Beskow får Chester Carlsson-priset   Anders askenfält gratulerar

Applåder för jonas   och lite tårta förståss

Jonas Beskow är bosatt i Spånga. Han tog sin civilingenjörsexamen på KTH 1995 och doktorerade 2005 vid institutionen för Tal, musik och hörsel. Jonas forskningsintressen är ansiktsanimering, talsyntes och talande agenter. Fritiden ägnar han åt familjen, husrenovering samt att spela gammal jazz på gamla syntar.

Lösningen har testats av hörselskadade och de är mycket positiva. - Den hjälper mig att kunna höra. Genom att avläsa läpparna på "synfacen" ger den mig ett stöd, säger Andreas Dahl, en av de hörselskadade som har testat programmet.

I forskningsgruppen på KTH ingår sex personer. Dessutom har universitet i England och Holland varit delaktiga i projektet. Synface fungerar på svenska, engelska och holländska. Forskningslaget bakom Synface har startat bolaget Synface AB, för att kommersialisera tekniken, - En del av prispengarna satsar jag i bolaget, berättar Jonas Beskow.

En demo av lösningen och bilder finns på: http://www.synface.net

Svenskättlingen Chester Carlson - Xerox grundare
Chester Carlson fonden delar ut pris till personer, institutioner eller inrättningar för forsknings- eller utvecklingsarbete inom området informationsvetenskap/IT. Priset förvaltas av IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien och priset delas ut av Chester Carlson fonden med representanter för Xerox och IVA i styrelsen. Svenskättlingen Chester Carlson tog på patent på den första torrkopieringsprocessen - xeroxgrafimetoden - som är grunden för alla moderna kopiatorer. Han är företaget Xerox grundare.

Sidansvarig: Informationsred <infomaster@csc.kth.se>
Uppdaterad 2006-05-24