KTH / CSC / aktuellt / notiser / INCF

KTH i internationellt forskningssamarbete för bättre förståelse av hjärnans funktion

Torsdag den 15 februari invigs INCFs (International Neuroinformatics Coordinating Facility) huvudkontor i Stockholm av utbildningsminister Lars Leijonborg och allmänheten inbjuds att närvara vid ett öppet seminarium.
INCF, som finansieras av OECD, är den största internationella satsning som någonsin gjorts för att samordna forskning och utveckling inom neuroinformatiken.
Resultaten förväntas få stor betydelse för förståelsen av människohjärnan och framtidens möjligheter till behandling av allvarliga neurologiska och psykiatriska sjukdomar, skador och handikapp. Datamodeller av olika funktioner i hjärnan skall utvecklas, liksom databaser som överbryggar från gennivå till beteende.
KTHs största engagemang i verksamheten rör matematisk modellering och datorsimulering och man använder KTHs kraftfullaste parallelldatorer för detta. Neuroinformatiken innefattar bland annat avbildningar av hjärnan och avancerad analys av sådana data och Parallelldatorcentrum på KTH är en mycket viktig resurs för högpresterande beräkningar i sammanhanget.
- Neuroinformatiken är i ett mycket expansivt skede internationellt och det behövs ett organ för samordning för att utnyttja synergier i sammanhanget. Att INCF hamnat i Sverige är mycket positivt eftersom det dels är ett tecken på att det mångåriga samarbetet inom detta område mellan KI och KTH varit framgångsrikt, dels för att närheten till INCF ger fördelar för utvecklingen av svensk neuroinformatik, bland annat inom min egen forskargrupp, säger Anders Lansner, professor vid skolan för Datavetenskap och kommunikation på KTH.

Symposium för allmänheten efter invigningen Sekretariatet som ligger vid Karolinska Institutet i Solna invigs den 15 februari. Vid ceremonin deltar bland andra utbildningsminister Lars Leijonborg.

Efter invigningen följer ett öppet symposium för allmänheten i Nobel Forum, Wallenbergssalen, Nobels väg 1, kl. 15–17. För mer information, www.incf.org