KTH / Skolan för datavetenskap och kommunikation / Aktuellt / notiser / Medieteknik-Peter

Medieteknik-Peter är bäst !

Svenska Spels forskningsstipendium till KTHare.

Svenska Spels forskningsstipendium går i år till 28-årige Peter Jakobsson. Peter är utbildad civilingenjör i medieteknik på KTH, men har även en kandidatexamen i filosofi.

I samband med den årliga Spelakademin i Visby tilldelas Peter Jakobsson Svenska Spels forskningsstipendium 2005 för sitt examensarbete med titeln "Subversivt spelande - en etnografisk studie av onlinevärlden project Entropia". Daniel Pargman, universitetslektor på KTH-Nada, var Peters handledare under examensarbetet.
- Det känns jättekul att Svenska Spel uppmärksammar en studie om en onlinevärld, säger Jakobsson som tilldelas 25 000 kronor för sin uppsats om subversivt spelande.

- Från 1 augusti och 12 månader framåt är Peter projektanställd och jobbar med mig i ett forskningsprojekt om datorspel vid Högskolan i Skövde, berättar Daniel Pargman.

Juryn menar att Jakobssons uppsats är en mycket väl genomförd analys och diskussion om de intressekonflikter som kan uppstå mellan spelare och spelföretag om hur spelet kan spelas och hur man kan vinna på det.
- Kort och gott kan man säga att det är en etnografisk studie av en virtuell värld, project Entropia, där det speciella är att man kan växla in och ut pengar och om hur spelaren kan vinna på detta, berättar Jakobsson.

Själva exjobbet finns att läsa på:

Sidansvarig: Informationsred <infomaster@csc.kth.se>
Uppdaterad 2007-02-15