KTH / Skolan för datavetenskap och kommunikation / Aktuellt / notiser / Meteorolog

KTH CSC-meteorolog belönad för trafiksäkerhetsinformation

Meteorolog Katarina Elevant vid KTH, Skolan för datavetenskap och kommunikation, utvecklar en säker informationstjänst som vänder sig till trafikanterna vid extrema väderförhållanden. För det får hon 100 000 kronor ur Stiftelsen Vägverkets Jubileumsfond.

Med hjälp av denna tjänst ska man kunna nå ut med information till trafikanterna så att de kan hantera olika trafiksituationer vid extrema väderförhållanden. I studien ska man även utreda hur kvaliteten på väderprognoserna kan höjas så att man kan nå ut med varningar i god tid före kommande oväder. Det ska ge trafikanterna möjlighet att förbereda sig för att inte drabbas av överraskningar som är svåra att hantera.

Vid KTH pågår forskning inom medieteknikområdet med inriktning mot framtida meteorologitjänster, som vänder sig till medborgare och näringsliv, vilka är beroende av fungerande vägtransporter. Denna studie är ett stöd för forskningen inom området.

Stiftelsen Vägverkets Jubileumsfond bildades i samband med Vägverkets 150-årsjubileum 1991. Denna stiftelse ska främja forskning och utveckling inom Vägverkets verksamhetsområde.

Katarina Elevant tog emot stipendiet av Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö vid årets Transportforum i Linköping den 9 januari.