KTH / Skolan för datavetenskap och kommunikation / Aktuellt / notiser / Centre for Sustainable Communications

Centre for Sustainable Communications

Idag är glädjen stor på Centre for Sustainable Communications. På en presskonferens tillsammans med Vinnova meddelades det att det nybildade centret för hållbar kommunikation fått Vinnovafinansiering för sin verksamhet.

Centrum för hållbar kommunikation studerar hur kommunikationer kan ersätta resor. Det handlar om att exempelvis ersätta resor med moderna videokonferenser. Tanken är att forskarna ska undersöka i vilken mån användning av it och nya tekniker kan minska det oljeslukande bil- och flygresandet i världen - och därigenom utsläppen av växthusgaser som koldioxid.

Exempelvis hoppas man mycket på att nya så kallade medierade eller öga-till-öga-tekniker - en slags moderna videkonferenser för personliga samtal eller också digitalt sända stora scenframträdanden - ska få stort genomslag och bli automatiska tjänster i näten, precis som vanliga telefonsamtal. I dag måste sådana tjänster beställas i förväg. Utrustningen får forskarna tillgång till genom det KTH-drivna Folkets hubb-projektet som förser byar och hushåll i landet med subersnabbt bredband - och dessutom med mediateknik.

Bakom står avdelningen för miljöstrategi och avdelning för mediakommunikation på KTH. Anders Flodström, rektor på KTH, har gett klartecken, och forskningspartners och faddrar är Ericsson, Folkets Hubb, Telia Sonera, Joltid - bolaget bakom de populära programmen Kazaa och Skype -, Tidningsutgivarna, Bonniers och Boverket.

Läs mer om centret på: http://www.mediated.kth.se/

Forskarna på Centre for Sustainable Communications

Ett gäng glada forskare efter beskedet att man fått Vinnovafinansiering.