KTH / CSC / aktuellt / notiser / NWERC 2006

Svenskar till final i programmerings-VM!

Ett lag från KTH vann Nordeuropeiska mästerskapen i datorprogrammering, som hölls i Stockholm under i söndagen. Därmed går de vidare till finalen i programmerings-VM som hålls i Tokyo.

Norra Europas bästa programmerare är svenska. Det står klart efter helgens Nordeuropeiska mästerskap med sammanlagt 42 lag från Belgien, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland, Irland, Island, Luxemburg, Nederländerna, Norge och Sverige.

Både vinnarlaget och bronsmedaljörerna kommer från KTH.

Tävlingen sponsrades av IBM och hölls i Stockholm med Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, som värd. Mästerskapen är samtidigt regionfinal i programmerings-VM för universitet och högskolor, ACM International Collegiate Programming Contest.

Två lag från helgens tävling går vidare till världsfinalen, som hålls i Tokyo i mars: Vinnarlaget från KTH - Erik Bernhardsson, Carl Nettelblad och Joel Jonsson - och silvermedaljörerna från universitetet i Twente, Nederländerna - Boris de Wilde, Erik-Jan Krijgsman och Kamiel Cornelissen.

De nordeuropeiska mästarna i datorprogrammering från KTH, löste som enda lag sex av de nio problem som ingick i årets tävling.
Nu väntar världsfinalen i Tokyo, den 12-16 mars 2007.

Till vänster silvermedaljörerna från universitetet i Twente,
Nederländerna: Boris de Wilde,
Erik-Jan Krijgsman och
Kamiel Cornelissen.
Till höger guldmedaljörerna från KTH: Erik Bernhardsson,
Carl Nettelblad och Joel Jonsson.

- Det här är en av de hårdaste regionsfinalerna i världen, säger tävlingsledare Fredrik Niemelä. De lag som går vidare härifrån kommer alltid högt upp i prislistan på VM.

Förra året var det över 5 600 lag från över 1 700 universitet i 84 länder som tävlade om finalplatserna i ACM International Collegiate Programming Contest.

Sverige har haft lag med i världsfinalen de senaste sex åren och alltid kommit bland de 20 främsta. Som bäst har ett lag från KTH kommit på andra plats.

- Det är mycket hög klass på de bästa svenska programmerarna, säger Fredrik Niemelä. Numera har också många arbetsgivare fått upp ögonen för vilken merit det är att delta i den här tävlingen. Deltagarna i de lag som gått vidare till världsfinalen är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden.

Den regionala finalen och världsmästerskapen går till på samma sätt:

Varje lag består av tre personer. De får minst åtta problem att lösa. Varje lösning ska vara ett datorprogram som juryn kontrollerar genom att mata in hemliga testdata. Problemen är konstruerade så att alla lag ska kunna lösa något, men inget lag ska hinna lösa alla. Under några intensiva timmar programmerar varje tremannalag lika mycket som man annars gör under en hel termin.

De har ont om tid, de har en enda dator per lag och får inte ens ha en miniräknare med sig till tävlingen

Regionala finaler i ACM International Collegiate Programming Contest hålls över hela världen och de två bästa lagen från Nordeuropeiska mästerskapen går vidare till världsfinalen som hålls i Tokyo den 12-16 mars 2007. Där kämpar 85 lag om rätten att få skriva "Världsmästare i programmering" i sin meritförteckning.

Tävlingen började i USA för 30 år sedan och blev internationell i slutet av 1980-talet. Sedan IBM började sponsra tävlingen 1997 har den sjudubblats i omfattning och i år beräknas långt över 6 000 lag att ha deltagit i de lokala och regionala tävlingarna.

Sverige började delta i liten skala först 1990 och har hållit nationella mästerskap sedan 1996.

Bilder av vinnarlaget finns att hämta på: http://www.csc.kth.se/contest/nwerc/ Där kan du också läsa mer om tävlingen.

Läs mer om den internationella tävlingen på: http://acmicpc.org/

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Niemelä, KTH
E-post: niemela@nada.kth.se