KTH / CSC / aktuellt / notiser / KTH till VM

KTH till VM i sista minuten
– två svenska lag i final för första gången

bild på de tre lagen som går vidare till VM

Efter årets VM-kval verkade KTHs svit med hittills fyra programmerings-VM-finaler i rad bruten. KTHs bästa lag kom på tredje plats i sin kvalgrupp, nordvästra Europa, efter Lunds universitet och holländska Universiteit Twente. Eftersom bara ettan och tvåan brukar gå vidare till finalen såg läget mörkt ut. Men i år hade kvalgruppen fler lag, universitet och länder än tidigare, och efter en lång och nervös väntan fick även det tredjeplacerade KTH-laget en plats i finalen.

Det blir alltså femte gången i rad som KTHs lag, de senaste åren med IBM som huvudsponsor, tar sig till VM-final. Det är dessutom första gången någonsin som två svenska lag tar sig till finalen.

Mikael Goldmann, tävlingsledare för NWERC 2005, som gick av stapeln på KTH, gratulerar laget till finalplatsen. KTHs lag består av Erik Bernhardsson, Joel Jonsson och Carl Nettelblad, samt tränarna Fredrik Niemelä och Per Austrin.

Tävlingen sponsras av IBM både internationellt och i Sverige. Läs mer om tävlingen och titta på bilder på:
<http://www.nada.kth.se/contest/nwerc/>