KTH / CSC / aktuellt / notiser / Venture Cup

KTH-bidraget Veridict vann Venture Cup Öst

KTH-bidraget Veridict vann första pris 200 000 kronor i tävlingen Venture Cup Öst. Veridict har tagit fram en teknik som gör det möjligt för datorer och maskiner att förstå vad människor säger, även när miljön är bullrig och högljudd. Tekniken är till nytta inom tung industri och för samtliga blåljusmyndigheter, exempelvis vid brandbekämpning.
- Med vår teknik kan en rökdykare, genom en dator under masken, rapportera till övriga enheter vad han ser inne i en brinnande byggnad. Räddningsarbetet efter 11 september och tsunamin hade kunnat samordnas betydligt bättre med vår taligenkänningsteknik, säger Alexander Seward, Veridicts lagledare och forskare på KTH CSC, vid Tal, musik och hörsel.

Xi Bao Research från Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala tog hem andrapriset, 100 000 kronor, och tredjepriset, 50 000 kr, gick till Fasshe från Stockholms universitet.
De tre övriga KTH-lagen som deltog i finalen, Synface, HLB Catheter och BrightBait, fick hedersomnämnande.

Läs mer om Venture Cup <http://venturecup.inforce.dk/sw8152.asp>