bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
KTH / CSC / Tävlingsprogrammering / Tävlingsprogrammering / 2004-02 / NHL

Spela datorhockey söndag 15 februari på KTH

Nada och D-sektionen inbjuder till Nadas Hockey-Liga


Nyheter

Nu är det slut! Efter en rafflande turnering med tempo, spänning och i stort sett alla hockeylåtar som någonsin framförts var sensationen ett faktum! De regerande mästarna fick nöja sig med silver efter en tuff och jämn final mot årets uppstickare "Die Eismänner" -- ett juniorlag!
  • 1:a plats: "Die Eismänner", Norra Real och Enskilda gymnasiet.
  • 2:a plats: "Jon får bestämma", KTH-D
  • 3:e plats: "Chupa boys"
  • 4:e plats: "937 - stuffar.length cm", KTH-D

  • Bilder hittar du här
  • Resultat från samtliga matcher
  • Statistik från turneringen.
  • Ny version av spelmotorn, samt alla de deltagande lagen, finns nu att hämta hem på nedladdnings-sidan.
Dessutom kommer
  • Eventuellt kod till ett flertal av de deltagande lagen



Matcherna visas i fågelperspektiv

Du och dina lagkamrater programmerar ett hockeylag under några timmar. Därefter möts alla lag i en turnering där matcherna visas på filmduk.

Är du intresserad? Anmäl ett lag! Det är bra om någon av er

  • har programmerat Java lite grann
  • gillar ishockey, taktik och strategi
  • kan lite matematik och geometri
  • är intresserad av AI
Det kommer att koras en vinnare i en klass för gymnasielag och i en klass för övriga lag, samt en totalsegrare.

Anmälan

Anmäl ett lag via epost till datahockey@nada.kth.se (Dit kan du även vända dig med frågor).

De första fyra punkterna måste ingå i en anmälan:

  • Namn på laget
  • Namn och kontaktinformation (t.ex. epostadress) för alla lagmedlemmar (Kontaktinformationen är bara till för att kunna informera vidare om denna tävling)
  • Vilken klass laget tävlar i (juniorklass för gymnasielag, se Information nedan, och seniorklass för övriga)
  • Om ni vill vara med på laglistan (En lista med lag kommer att anslås på webben)
  • Dessutom vore det roligt att veta varifrån ni kommer (vilket gymnaisum, vilken högskola eller vilket företag). Ange gärna även detta.
Anmälan ska ske senast 11/2. Observera att antalet deltagare är begränsat.

Anmälningstiden har nu gått ut, men det finns plats för ett lag till. Om du vill vara med kan du fortfarande skicka in en anmälan, men vi måste ha den senast på fredag.

Anmälda lag listas här (utom för de lag som önskar slippa vara med på webbsidan).

Information

Det finns...

Ett fungerande system för att spela matcher och verktyg för att utveckla egna hockeylag finns redan, allt skrivet i Java. På Nada finns också datorsalar som kommer att fungera som er arbetsplats under tävlingen. Några redan förberedda hockylag finns också.

Det fattas...

Er uppgift är att skriva egna hockeylag. Antingen kan ni modifiera redan tillgängliga lag (några färdigimplementerade men ganska enkla lag kommer att finnas) så de blir bättre, eller så kan ni designa helt egna lag, allt efter intresse. Men all kodning ni gör sker på plats. Det kommer inte att vara tillåtet att ha med sig, eller ladda ner, kod man förbrett tidigare.

Att delta

Ett lag består av upp till sju personer. Vi rekommenderar att man är minst tre personer. Lag i gymnasieklassen får ha högst en medlem som inte är gymnasist (till exempel en lärare), och naturligtvis minst en medlem som är gymnasist.

Teknisk information

På Nada finns huvudsakligen Sun-datorer som kör operativsystemet Solaris (Unix). Det kommer att finnas tillgång till handledare under tävlingen så vi räknar med att även lag som inte är vana vid den miljön ska kunna klara sig bra.

Dokumentation av hockeyprogramvaran finns i HTML och i PDF.

Det går att ladda ner programvaran som behövs för att skriva hockeylag och köra matcher. Vissa justeringar av systemet kommer sannolikt att äga rum före tävlingen, men de kommer inte att vara särskilt omfattande.

Schema

10.30-11.00Genomgång
11.00-12.00Lunch (på egen hand)
12.00-18.00Programmering
18.30--...Turnering
Sidansvarig: Gunnar Kreitz <prog-contest@csc.kth.se>
Uppdaterad 2007-02-20