ICPC World Finals 2005

ACM-ICPC World Finals 2005 gick av stapeln i Shanghai, 3-7 april. Här finner du vår resedagbok från äventyret.

Vi som var där var: Per Austrin, Max Bennedich, Mikael Goldmann, Gunnar Kreitz, Fredrik Niemelä, och Mattias de Zalenski.

Senaste Nytt

050407: lade till bilder till 050405, 050406.
050409: lade till 050408, lite skyltar, och några bilder.

Torsdag 31 Mars

Efter samling vid sjusnåret på morgonen vid T-Centralen bar det av till Köpenhamn, och några timmar och smörrebröd senare vidare till Shanghai. Större delen av den 12 timmar långa flygresan spenderades tittandes på diverse mer eller mindre kvalitativ film, som t.ex. The Incredibles, Birth, och Spongebob Squarepants.

Fredag 1 April

Efter en ovanligt kort natt anlände vi i Shanghai vid sexsnåret på morgonen lokal tid. Shanghais flygplats utstrålade ett stort mått av "Jag är här, och jag tänker inte flytta på mig". Shanghais flygplats var alltså stor, övertygande och av betong.

Efter en kortare biljakt befann vi oss på det mäkta imponerande hotellet, där vi avnjöt en fruktrik frukost i väntan på att kunna checka in.

Eftermiddagen spenderades med en kort powernap och kringvandring i Xiajiao-vi-kommer-inte-ihåg-stavningen Market, där vi fick mycket träning i att säga "No thanks" och att pruta. Trots trötthet var det väldigt trevligt att vandra runt bland alla de små stånden där billiga kopior av i princip allting kan inhandlas. Dagens produkt visade sig bli solglasögon, som hela 60% av gruppen inhandlade.

Några bilder från detta långa dygn: Biljakt. Frukostbuffé på hotellet. Fruktrik frukost. Utsikt från altan på hotellet. Pers hotellrum. Lunch på Garden Café. Mer utsikt. Mer lunch på Garden Café.

Lördag 2 April

Idag hade tillräckligt många amerikaner anlänt för att det skulle börja serveras amerikansk frukost. Buffén bestod även av intressanta rätter som japansk omelett och selleri-gurk-äppeljuice (rekommenderas inte av någon som prövade den).

Dagens första resmål var en plats som ungefär hette "Shanghai Urban Planning Centre Exhibition", där man kunde lära sig om Shanghais utseende både förr och nu. Bland de mest imponerande föremålen var en gigantisk miniatyr av Shanghai så som det beräknas se ut 2020. Med hjälp av karta lyckades vi bland annat hitta Shanghai Jiaotong University. Detta var första gången någon av oss orienterat i en miniatyr med hjälp av karta. Vi fick dock inte leka Godzilla.

Sedan bar det av längs Nanjing Road, en stor shoppinggata, där man kunde hitta exklusiva saker som renhorn (ca 35000 SEK) och mindre exklusiva saker som CD-skivor (ca 11 SEK). Dagens produkt blev sushipinnar, som ca 60% (faktiskt samma 60% som igår köpte solglasögon) inhandlade.

När vi kom tillbaka till hotellet hittade vi för första gången små spår av Max (i form av en extra tandborste och en spansk bok), men inte Max själv. Vi avnjöt en utomordentlig middag på Fook La Moon, en kantonesisk restaurang i hotellet.

Sedermera begav sig de ökända 60 procenten ut på stan för att ta sig en öl eller två. Det var trevligt. Under tiden dök Max upp på hotellet, och så var de 60 procenten bara 50.

Ett urval bilder: Här är vi (fast inte Max). Här bor vi (även Max). Nanjing Road. Vid middagsbordet. Groda (fast inte det gröna). Duva. Inneställe. Nattvy över floden Huang Pu. Diorama. Frukostbord. Mer lokalisering.

Söndag 3 April

Vi började med att kliva upp och äta frukost (somliga senare än andra). Förmiddagen spenderades med en träningstävling, närmare bestämt Beijings Regionsfinal från 2004, som vi vann.

Under tiden ägnade sig Fredrik, Mattias och Mikael åt diverse möten. Det var både roligt och tråkigt, och även intressant. Mer än så vill de inte berätta. Film utlovas dock senare. Kanske.

På eftermiddagen tog Gunnar, Max och Per en kort sväng till Super Brand Mall, en (helt oväntat gigantisk) galleria med inte helt modesta priser (det var alltså lika dyrt som i en vanlig affär hemma).

Kvällen ägnades åt lösdriveri på hotellet, där arrangemanget startat upp lite lätt.

Ett urval bilder: Trafikljus modell Max. Trafikljus modell Gunnar. Fredrik, vält 90 grader åt vänster. Mikael grubblar. Den norska truppen. Espresso - en lugn stund. Tittut. Espressoreklam. De 50 procenten har nu acklimatiserat sig (OBS! Ej montage!).

Måndag 4 April

Det är en förvånansvärt stor andel människor i detta land (speciellt i och runt vårt hotell, föga förvånande) som har som uppgift att peka vart man ska gå. Vi börjar långsamt sjunka in i ett tillstånd av kollektiv hjälplöshet, och har till och med börjat bli väldigt förvirrade när damerna (med riktigt snygga kimonos) som pekar vart man ska gå när man kommit ut ur hissen i lobbyn (så att man inte råkar gå rakt in i väggen) inte kommer och möter oss. Vissa saker är alldeles för lätta att vänja sig vid.

Idag fick Gunnar, Max och Per gå på IBM TechTrek i Shanghai Science Museum, där IBM visar upp flashiga saker, emedan Fredrik, Mattias och Mikael fick gå på rundvandring i Old Town. Innan exkursionerna utryckte uttryckte bägge parter åsikter om att gräset var grönare på andra sidan. Så även efter exkursionerna.

TechTrek bestod till 75% av sömnframkallande föredrag och en tråkig buffélunch. Resten av det var ett mycket trevligt föredrag av John Cohn från IBM Microelectronics, som handlade om allt som blir extra jobbigt när elektronik blir pytteliten. Utöver detta fanns något som närmast kan liknas vid Tom Tits Tricks, det var också ganska kul.

Shanghais Old Town består av trånga gränder med ganska låga hus av mer traditionellt kinesiskt utseende (jämfört med Pudong som är fullt av skyskrapor). Det påminner lite om gamla stan i Stockholm på så sätt att det är gott om souvenirbutiker. Först åt vi en lunch med ca 15 rätter. Mattias passade på att filma alla kring bordet (gissa hur).

På eftermiddagen var det dags för öppningsceremoni. Förutom ett "apsnyggt" fem minuters musikframträdande med mycket trummande var denna ca två timmar långa ceremoni en smula plågsam.

På kvällen lyckades vi få en liten visning av den BlueGene/L-dator som IBM flugit hit. Att de överhuvudtaget fått hit den är ganska imponerande då den, i egenskap av superdator, klassas som vapen, och sådana är ganska svåra att transportera från USA till Kina. BlueGene vaktades av en utomordentlig vakt som vägrade släppa förbi till och med mannen som signerat pappret på vilket det stod att ingen fick passera.

Dagens skörd bilder: Melonätande. Vid frukostbordet. Från Old Town (restaurangen??). Old Town. Old Town. Old Town. Old Town. Old Town. Orkestern. Öppningsmusiken. Gunnar vinner i schack. Gunnar och Igor förlorar i schack. Oj. På bussen. BlueGene. Hissdam.

Filmer! Lunch i Old Town. Öppningsmusiken (88 Mb, 4:12 min).

Tisdag 5 April

Idag begicks Practice Session. Efter att ha ägnat första halvan åt att störa oss på att domarna betedde sig lika korkat som förra året (fråga inte...) insåg vi att det var vi som var korkade. Därefter flöt allting på som det borde och ingenting överraskande eller alarmerande inträffade.

Efter det inte så roliga UPE Business Meeting fick vi veta vad Parallell Challenge skulle gå ut på. Det visade sig vara ett någorlunda udda bollspel, där upp till sex lag kunde kämpa om poäng. Förutom att göra mål i något av de fyra (!) målen kunde man även fånga in sina motståndare med nät (!!) eller bli uppsugna av svarta hål (!!!).

Efter den tre timmar långa kodningsfasen i Parallel Challenge fortsatte det helt sjukt stressiga schemat med sightseeing, då vi fick gå runt med två frivilliga guider från Shanghai Jiaotong University. Vi åkte bland annat upp till 263 meters höjd i Pearl of the Orient Tower, det tredje högsta tornet i världen. Utsikten var imponerande men begränsad p.g.a. den ständiga smog som ligger över Shanghai. Längre än så orkade inte Gunnar och Per fortsätta, utan gick tillbaka till hotellet för att vila och kladda dagbok. Max gick modigt vidare till sightseeingtunneln (!) under Huangpu-floden och väntande tunnelbana tillbaka.

Kl 18 var det dags för Parallel Challenge att avgöras i Super Brand Mall. Vår känsla från att ha provkört mot en del andra lag under kodningsfasen var att vi låg ganska bra till och troligen skulle klara topp tio, men antagligen inte hade så stor chans att vinna. I skrivande stund är klockan 17.40, så rapport om hur Parallel Challenge avlöpte kommer senare.

Uppdatering: Vi visade oss ha nästan rätt. Slutplaceringen i Parallel Challenge blev 11:e plats (av 74), och det med en smula otur med vilka vi fick möta i de sista matcherna. Vi var helt klart nöjda med vår insats.

Bilder: Guider. Här bor vi - the sequel. Mycket sol för lite pengar. Skarpare hissdam. Intensivt arbete under Practice Session. Intensivt knappande under Practice Session. Från FMM's rundvandring. Sightseeingtunnel. Ingen dag utan matbilder. Per blir anfallen.

Filmen! Magnetlek (1.6Mb, 7s).

Onsdag 6 April

Idag bedömdes att tillräckligt stor spänning hade byggts upp, och att det var dags för den 29:e världsfinalen att gå av stapeln. Vi sov någorlunda lugnt.

Vi hamnade på sex eller sju lösta problem, vi kommer inte att få veta säkert förrän prisutdelningen om några timmar. Vår gissning är att sex lösta kommer att ge oss bronsplats (9-12 plats alltså), och att sju lösta kommer att ge oss silverplats (5-8 plats alltså). Det verkar troligare att vi ligger på sex lösta. Shanghai Jiaotong University verkar ha vunnit på åtta lösta problem. Vi är inte helt nöjda, men inte heller missnöjda. Fortsättning följer...

Det visade sig att vi som vi gissat inte fick in något sjunde problem. Som tur var räckte dock de sex vi hade till en sjunde plats! Det var dessutom så trevligt att vi inte hade fått någon bättre placering om vårt sjunde gått in, då vi var det snabbaste laget med sex lösta, och vi inte hade någon chans att komma ikapp det långsammaste utav de lag som hade sju lösta. Extra roligt var också att norrgutterne kom så bra som på åttonde plats, dels för att de också fick en silvermedalj, dels för att vi slog dem (med så mycket som 90 minuter (för er som inte är insatta är detta alltså inte så mycket)).

Vi är nu väldigt trötta, men hoppas kunna göra en utförligare uppdatering (med mycket bilder) av dagboken imorgon. Det finns dock en stor risk att vi misslyckas med att på något vettigt sätt beskriva den helt fantastiska avslutningen av evenemanget som vi just varit på.

Bild från tävlingen med bekymrad apa. Det finns även en hel del andra bilder på ICPCs hemsida (länk högst upp på denna sida).

De utlovade bilderna: Mattias har samlat ihop till tre guider. Glatt viftande med våra ballonger. Det rådande skomodet. Byggare Bob. Tittut 2. Super Brand Mall eller Escher? Pressuppbåd. Norrgutterne. Och så silver till Sverige. Världsmästarna. Är det inte dags att få vårt pris snart? Slutfirandet. Gift Bag! Mezcal. Ett av de mexikanska lagen. Segt som valnötskaka (se även film länger ner). Gissa vad (svar nedan)? Räktallrik. Geisha vem? Bowling. Rollergirls. Svar på gissa vad.

Filmer! Segt som valnötskaka (1.5Mb, 7s). Rollergirls bryter mot rörelsemängdsmomentskonserveringsprincipen (6.1Mb, 31s).

Torsdag 7 April

Idag har vi shoppat tills vi droppat. Av svett alltså; vädret har under hela vår vistelse här varit soligt och varmt, och idag ovanligt kvavt. Vi inledde med shopping på Sichuan Road, en gata med mycket traditionella saker och ting. Den är lite mindre turistanpassad och har löjligt låga priser.

Lunch/tidig middag intogs på New Age Veggie, en mäkta imponerande vego-restaurang som har vego-substitut till så köttiga saker som gåsinälvor. Service och mat var riktigt bra. Bland annat intogs Three Cup Monkey Head Mushroom Set Meal.

På eftermiddagen begav vi oss till Old Town, eftersom 50% av oss inte fått se denna del av Shanghai. Det resulterade i fortsatt shoppande och prutande.

På kvällen åkte 67% av oss till en galleria väldigt lik NK men med lite mer här-är-det-dyrt-känsla för att få lite kostymbyxor uppsydda. I änden av en undanskymd liten betongkorridor satt tre sömmerskor. Att få byxorna uppsydda kostade 5 RMB (ca 4.50 SEK). Mattias var tillräckligt underlig för att de skulle fråga oss om vi var fransmän.

För att gottgöra alla de fyra dagar utan shopping som gått sedan 2 April har vi idag utnämt fem stycken dagens produkt:

Klockan är nu ett på natten. Om tre timmar ska vi ta en taxi till flygplatsen.

Bilder från detta sista dygn: Liv och rörelse på Sichuan. Överblick. Shoppande västerlänningar. Smoothie+te-modell av Shanghai. New Age Veggie. Mocka? Yes? No? Yes? Yes? No? Yes? Lotus-bakelser. Frappucino - en vild stund. Old Town. Cyklar i Old Town. Mattias i skrädderiet. Essential dryer. Panda go home. Vinterkollektion. Vårkollektion.

Ajöken-ajö-film: Bye bye Shanghai.

Fredag 8 April

Det är nu sju och en halv timme kvar tills vi landar på Arlanda, och Per har tråkigt i väntan på att nästa omgång filmer ska börja. Den sista natten i Shanghai bestämde vi oss för att byta ut sovande mot resväskspackande. Vi var väldigt flitiga med detta och lyckades producera hela 20 st kollin på fem personer, mycket tack vare de minst 20 väskorna vi fått under arrangemanget. Dessa nattaktiviteter resulterade dock i att folk blev svåra att kommunicera med på flyget. Dagens produkt tycks vara lite olika mystiska flaskor på vilka det finns kinesiska tecken samt en procentsats. Taxfreeutbudet var en smula tråkigt, eftersom vår flight kl 07:45 var den första för dagen, och bara en av taxfreebutikerna hade öppet så tidigt. Bild från flygplatsen.

I avslutande kan man säga att vår sammanfattande karaktärisering av Shanghai är att det är staden där man alltid misslyckas med att göra som man planerat, men att det alltid blir över förväntan bra ändå!

Bonusmaterial!

Några bilder på oss från ICPC:s hemsida: Lite nordbor. Fredrik och Mikael på möte. Lagfoto. Hela truppen tittar på Parallel Challenge. Silvermedaljörer.

Diverse skyltar och annat som fastnat på bild, somliga roliga, somliga inte roliga:
Från Max resor: Uråldrig renovering. Intressanta regler.
Be careful-serien: Baggage. Step. Head. Steps.
Brand: Rant. Reel. Box.
Lite annat: Vårda dina saker. Utgång. Dörr. Märkesvaror. Säl.
Det är naturligtvis inte så konstigt att en del skyltar blir lite konstiga, eftersom kinesiskan har en del väldigt svåröversatta ord.