Info för lärare
Här finns all information du behöver för att arrangera PO lokalt på din skola, oavsett om du har arrangerat programmeringsolympiaden förut eller
gör det för första gången.
Om du anordnat tävlingen förut kommer du att känna igen
konceptet. Tävlingen består av två omgångar: en
kvalificeringsomgång öppen för alla gymnasieelever och
en finalomgång för de 20-40 bästa. Uppgifterna är
av algoritmisk karaktär, du kan få en god uppfattning av
typen genom att studera tidigare års uppgifter. Du väljer själv ett datum
för arrangemanget, någon gång under vecka 5, alltså mellan 30 januari och 3 februari.
För fem år sedan infördes parallellt med den traditionella
kvaltävlingen ett ytterligare sätt att kvala in till
finalomgången, det s.k. online-kvalet. Detta sker genom att
eleverna på egen hand skickar in lösningar till ett
alternativt problemset som kommer att finnas tillgängligt på
Internet. Tävlandet kan därför göras helt utan
skolans medverkan. Finalomgången kommer dock endast att
arrangeras på berörda
skolor. Datumen för finalen är 2 eller 6 mars (beroende på sportlovet).
En befogad fråga är då förstås: Varför
ska du arrangera tävlingen på skolan när eleverna lika
gärna kan sitta hemma och tävla? Här är några
av våra argument:
- I den traditionella kvaltävlingen
tillåter vi alla programmeringsspråk som skolan eller den
enskilda eleven har tillgång till. I online-kvalet kan vi endast
erbjuda C, C++, Pascal och Java.
- I den traditionella kvaltävlingen
tillåter vi alla slags kompilatorer och utvecklingsmiljöer.
Eftersom du sköter rättningen räcker det att programmet
går att köra just på den dator där det är
utvecklat. I online-kvalet är det från början
fastslaget vilka kompileringsverktyg och flaggor som används.
Detta kan tyckas som en teknisk detalj men vi har under årens
lopp iakttagit att många elever skriver kod som inte följer
standarden för programmeringsspråket men som fungerar i den
utvecklingsmiljö där han/hon normalt programmerar. Att byta
miljö kan därför skapa osäkerhet och i värsta
fall leda till buggar i programmen.
- Online-domaren som används i online-kvalet
kräver en lite annorlunda hantering av in- och utdata. Tillsammans
med ovanstående två punkter gör detta att det för
att lyckas krävs mer ansträngning från elevens sida.
Han/hon måste sätta sig in i systemet och träna
på att använda online-domaren (det finns
träningsuppgifter av olika svårighetsgrad). Detta kan vara en
tröskel som gör att många inte ställer upp.
- Ett arrangemang på skolan kan göra att
eleverna får kontakt med andra programmeringsintresserade som
går på samma skola.
- Sist men inte minst: chansen att komma till
final ökar förstås om man är med i båda
kvalificeringstävlingarna.
Resten av denna sida kommer att behandla vad du ska tänka på
när du arrangerar den traditionella kvaltävlingen. För
information om online-kvalet kan du bara hänvisa eleverna till
vår hemsida: http://www.csc.kth.se/contest/ioi.
För att undvika kollision med lokala aktiviteter, kan
tävlingen kan gå av stapeln vilken dag som helst under
vecka 5 (30/1-3/2). Sök reda på de elever i din skola
som är intresserade av datorer och programmering. Använd
gärna vår affisch
i PDF-format som du skriver ut och kompletterar med datum och
kontaktperson. Det är viktigt att elever även från
åk 1 deltar. I en allt tuffare internationell konkurrens
gäller det att starta tidigt. Varje vår hålls en
träningstävling, BOI, med länderna runt
Östersjön. Här finns extra platser för elever som går i åk 1
eller åk 2.
Checklista
- Registrera dig som kontaktperson för din skola här. Detta gör att du får tävlingsmaterial och annan information utsänd.
- Ta emot så många anmälningar som
du tycker att du har möjlighet att administrera.
- Skriv ut och dela ut ett exemplar av tävlingsreglerna till varje deltagare, helst några dagar innan tävlingen.
- Skriv ut tävlingsuppgifterna i lämpligt
antal. Se upp med att skilja Tävlingsuppgifterna
från Svar och Rättningsanvisningar.
- Boka in datorer så att varje tävlande
får disponera en var under hela tävlingstiden (6 timmar effektiv tid, uppehåll får göras för lunch).
- Se till att de programspråk som eleverna
önskar använda finns installerade på de inbokade
datorerna.
- Se till att det i datorsalen finns minst ett
exemplar av gällande manualer för aktuella programspråk
eller att hjälpfilerna är installerade.
- Lösningarna, i form av källkod, kan
lämnas på diskett (ordna en till varje tävlande) eller
i en speciell katalog på hårddisken så att det inte
är någon tvekan om vilken version av filerna som
gäller. I det första fallet tar du helt enkelt hand om
disketten efter tävlingstidens slut, i det senare fallet ser du
till att göra en kopia av elevernas bidrag direkt efter
tävlingstidens slut.
- Du eller någon annan lärare på
skolan rättar sedan med hjälp av Svar och
Rättningsanvisningar de inlämnade bidragen. Svar och
rättningsanvisningar är utformade på ett sätt som
ska göra det möjligt att granska en elevs lösningar
på mindre än 15 min. Rätta gärna tillsammans med
eleven!
- I mailet med tävlingsmaterialet finns en länk
för att lämna resultaten online. Observera att inga
lösningar behöver skickas in.
Så fort resultaten sammanställts kommer de att publiceras
på vår hemsida. Ett epost-meddelande kommer också att
skickas till alla deltagare som kvalificerat sig till finalen och
berörda lärare. Det är därför viktigt att
korrekta epost-adresser anges.
Har du frågor rörande tävlingen är du
välkommen att kontakta
Pär Söderhjelm
hem 0370-41040, mobil 073-0831269
par.soderhjelm@teokem.lu.se