Statistik

Uppgiftsomdömen
Deltagarantal
TotalpoÀngens fördelning
ProgrammeringssprÄk
EnkÀtresultat
AllmÀna enkÀtkommentarer


Tabell 1: Uppgiftsomdömen




Medel-
EnkÀtsvar



poÀng Kvalité SvÄrighet Kommentarer (frÄn olika personer Ätskilda med semikolon)
2007 Skolkval Will Rogers fenomen 1.17




Travar med böcker 0.84




UppstÀllning 0.50




Bokstavslek 0.21




TĂ€rningar 0.11




Nokiaspel 0.11



Onlinekval Soldaterna





Kölappar





BegrÀnsningsarea





MĂ„ngtydig Morse





Tennisklubben





Kontaktförmedlingen





Kuben









2008 Skolkval Pyramidbygge 1.66 4.2 1.2 LÀtt och bra, Àven nybörjarna tog poÀng; Bra introduktionsuppgift som alla förstÄr; Lustig, inledande uppgift, trevligt för n00bsen att lösa en uppgift; Intressant fastÀn det var en trivial uppgift; För lÀtt; VÀldigt lÀtt; Hitta pÄ en formel och sök, lÀtt; Bra med en enklare uppgift


Sfinx-sex 0.95 4.2 2.5 KrÀver lite programmeringskunskaper; Rolig uppgift; Det stÄr inte i uppgiftstexten hur mÄnga djur det kan finnas i indata, eller om det kan förekomma dubletter (det senare hade ju rÀckt). Med maximalt onda indata Àr uppgiften olöslig i sÄ fall; Lite svÄrtolkad uppgift; Kombinatorik; För lÀtt?


Bevatting 0.59 4.2 2.8 Inga problem alls hÀr, bara att simulera; LÀtt nÀr man har kommit pÄ den rÀtta taktiken; Den var nÀstan orovÀckande uppenbar ("Kan det verkligen vara sÄ hÀr lÀtt?"), men det Àr kul med uppgifter med greedy-lösning; Greedy, inga konstigheter.


RÀkna med brÄk 0.49 4.3 3.4 Rolig och intressant; Bra kombination av test av binÀra operatorer och brÄkmatte; SvÄrt: Exakt brÄkrÀkning; Elak testdata


Gravplundring 0.20 4.3 3.9 Att det Àr 2 packmulor gör uppgiften svÄr; Knapsack... Jag sÄg direkt att det var det men jag kom inte pÄ hur algoritmen var, sÄ jag brute-forcade. Nu kommer jag inte glömma; Klurigt att fÄ programmet "smart" dvs vÀlja högsta vÀrdet det kan fÄ pÄ varje kamel; SvÄrt att veta hur man skulle optimera; Tid och minnesproblem (JAVA); Lite besvÀrlig text


Senet 0.09 4.2 4.6 Bra uppgift, men mycket att hÄlla koll pÄ och testa för i lösningen; Lite konstig uppgift. Backtrackinglösning => svÄrförutsÀgbar komplexitet. DP => jag kom inte pÄ nÄgot bra sÀtt att lagra spelplanen, jag lagrade den som ett trinÀrt tal, vilket tog typ 50MB minne; Rekursion Àr alltid lite jobbigt; SvÄr... vilket sista uppgiften ska vara!

Onlinekval VĂ€ggreparation
4.3 1.3


Röstköp
4.2 1.6


Gruppindelning
4.1 2.9 Det Àr svÄrt att lÀsa in bokstÀver!


Storken
4.2 3.8


PĂ€rlband
4.0 4.0 SvÄrt att lösa den inom körningstidsramen; Elak testdata, att testa alla permutationer tog för lÄng tid pÄ samtliga fall


Pyramidspaning
4.1 3.6






2009 Skolkval Lampor 0.99




DatumrÀkning 1.11




BrevlÄdeplacering 0.65




Samla mat 0.26




Kvadratpussel 0.11




Isomerer 0.01



Onlinekval Chokladkartongen





Biblioteket





Bygga med klossar





Digital Signal Processor





EntropiberÀkning





Jan Ersa och Per Persa










2010 Skolkval Busskortet 1.21 3.9 1.5 Egentligen lÀtt, men missvisande förklaring som orsakade poÀngtapp ; Enkel förstauppgift, bra idé att ha som uppgift


SlÀkttrÀffen 0.49 4.1 3.1 VÀldigt enkel ur algoritmiskt perspektiv lÀtt at missförstÄ; VÀldigt svÄr för att vara nr 2 ; SvÄr att tolka för eleverna


Kryptering 0.42 4.2 3.1 Jobbig snarare Àn svÄr, kul uppgiftsbeskrivning; Inte sÄ lÀtt i alla programeringssprÄk; RÀtt trist; Egentligen lÀtt, men c++ anvÀnder modulus pÄ dumt sÀtt; Vred sig rejÀlt i huvudet, inte alls van vid att manipulera strÀngar sÄdÀr; SvÄrare Àn den verkade


Fermats lek 0.28 4.1 3.2 Enkel DP, möjligen lite för “standard”; Missade att det skulle vara den kortaste lösningen.


UppstÀllning 0.23 4.3 3.7 Woo, pankakor! (bra uppgift, bra idé, etc.)


TrÀjÀrnvÀgen 0.01 4.5 4.7 SvÄr uppgift, kul, men möjligen en dÄlig idé att ha pÄ kvalet; Rolig

Onlinekval Leden
3.0 1.0 Lutning i meter och procent kan möjligen förvirra, annars lite för enkel (onlinekvalets “frivillighet” bör dra till sig bĂ€ttre elever); Lite trĂ„kig, och det var konstiga procentenheter som uttrycktes i texten


Gourmeten
3.8 2.6 Förvirrande beskrivning av rÀtter och portioner, inte helt uppenbart att en rÀtt kan Àtas flera gÄnger, annars enkel DP, möjligen för mycket sÄ; LÀtt att 60 poÀng, svÄrare att fÄ till resten, kul uppgift; Elegant uppgift!


Hissen
3.7 4.1 Lite förvirrande tidsenheter och illustration (med pilar som inte gÄr frÄn nÄgonstans), verkar som en lite utmanande brute-force/DP-brute-force; rolig; Kul och relativt enkel, synd att inte fler gjorde den; AssvÄr.


Karnaughdiagram
4.4 3.1 Verkar vara en (relativt) svÄr brute-force; 600-radslösning


Brandlarmet
4.4 3.5 Kul uppgift, smart med en ursprungligen förvirrande nyckel; SvÄrt att veta om ens lösning var rÀtt.


Tantrix
4.2 4.5 Verkar vara ytterligare en svÄr brute-force (lite i stil med trÀjÀrnvÀgen), lite för svÄr för kvalet kanske; AssvÄr men askul.







2011 Skolkval Receptet 1.78 4.0 1.3 för enkel


Sifferlek 0.93 3.8 2.3 lÀtt nÀr man vÀl förstod


Klockradion 0.69 4.1 3.2 skulle varit testexempel som gick förbi midnatt; kunde skrivit ut antal dioder för varje siffra


Vindskydd 0.38 3.6 3.3 förklarad pÄ ett sÀtt sÄ man kunde tolka den pÄ flera olika sÀtt


Hopplek 0.13 3.7 4.5 Lurig uppgift, misstog för simuleringsuppgift; Satt mycket med papper + penna och skissade innan jag lyckades skriva fungerande kod; extremt svÄrt att fatta om vad som frÄgas, eftersom om man verkligen lÄter barn hoppa slumpmÀssigt sÄ blir det olika svar varje gÄng; den hÀr uppgiften gick ut mer pÄ matematik Àn vad den gick ut pÄ programmering. Jag vet att man behöver anvÀnda matematik i programmering men den hÀr uppgiften gick ut pÄ att endast göra en matematisk formel och skriva ut svaret; Vagt förklarad. Skulle det vara genomsnittligt eller fungera som en form av djupgÄende simulering? Var inne pÄ fel medelvÀrde till en början, men lyckades fixa till det till slut. LÀrare: var inte sÀker pÄ att jag försödd uppgiften rÀtt


Castlevania 0.06 3.8 4.2 var lÀtt att feltolka vad uppgiften gick ut pÄ

Onlinekval Snöskottning
3.3 1.1


BokstÀver
3.3 2.4 Om alla ord som fanns kvar krÀvde minst 2 bokstÀver sÄ skulle programmet ge den tidigaste oanvÀnda bokstaven. Detta koncept strider egentligen emot vad Sofie ville uppnÄ (lÀra sig flest ord hela tiden). Tycker att era uppgifter oftast Àr vÀldigt bra formulerade och logiska men denna var den enda uppgiften ni nÄgonsin gjort dÀr specificationen inte uppfyllde det som personen i uppgiften borde ha velat nÄ dÄ detta system ledde till att hon lÀrde sig ord oerhört lÄngsamt ; Sofie skulle vÀl i verkligheten vÀlja bokstÀver i den ordning sÄ hon lÀr sig flest ord sÄ tidigt som möjligt, istÀllet för bara en vecka i taget. Fast det skulle i och för sig leda till en svÄrare uppgift.


Erdös-nummer
3.4 2.5 Lite jobbigt med namn istÀllet för index...


Dela tÄrtan
4.2 3.8 Uppgifter med kartor i 2D Àr allmÀnt dryga, vet aldrig hur jag ska tÀnka; Riktigt rolig


Betygsoptimering
3.9 3.3 FörvÄnad över att endast DP inte rÀckte; Om man ville köra rekursion med dp fick man se till att fÄ ner konstantfaktorn för att klara tidsgrÀnsen...


Snailbook
4.5 3.9 Kanske lite snÀllt med loop i testfallet













































Tabell 2: Deltagarantal


Skolkval Onlinekval
2001 173
2002 ?
2003 ?
2004 ?
2005 ?
2006 ?
2007 115 27
2008 150 40
2009 188 40
2010 183 31
2011 164 36

Tabell 3: TotalpoÀngens fördelning

PoÀng 2007 2008 2009 2010 2011
0 261 140 234 202 68
1 148 27 112 191 43
2 191 273 112 257 373
3 43 47 90 71 19
4 122 147 122 71 155
5 26 60 138 33 25
6 113 107 90 71 130
7 26 53 53 44 37
8 43 60 27 22 81
9 0 20 16 27 31
10 17 40 0 5 25
11 9 20 0 0 0
12 0 7 5 5 12








Tabell 4: ProgrammeringssprÄk

SprÄk 2007 2008 2009 2010 2011 Totalt 2007-2011
C/C++ 29 71 75 60 48 283
Java 16 25 41 54 50 186
C# 1 5 15 25 29 75
Basic/VB 5 7 8 20 5 45
Pascal/Delphi 5 8 4 1 2 20
PHP 1 4 3 1 7 16
Python
1 6 3 5 15
Ruby
2 2
1 5
Perl
2 1
2 5
Haskell

3

3
Javascript


2 1 3
Game Maker Language
1


1
Blitz

1

1
D


1
1
Fortran


1
1
Erlang



1 1
Ej angivet 58 24 29 15 14 140

115 150 188 183 164

Tabell 5: EnkÀtresultat


2008 2010 2011
Andel som har programmering i skolan (%) 78 81 80
Andel som programmerar pÄ fritiden (%) 75 89 96
Hur lÀrde du dig programmera? (%)



- sjÀlv 58 58 47
- slÀkting 8 15 20
- kompis 8 8 0
- skolan 22 19 33
- annat 3 0 0





Genomsnittligt antal Ă„r man programmerat 4.1 3.7 4.0
Vilka faktorer Àr mest begrÀnsande? (%)



- för lite tid 17 31 20
- kunskaperna i programmeringssprÄket 14 15 20
- kunskaperna om algoritmer 53 54 53
- förstÄelsen av uppgiftstexterna 14 15 13
- att tÀnka ut hur programmet ska lösa uppgiften 61 42 37
- att fÄ programmet att fungera korrekt 39 50 27
- tekniska problem (utvecklingsmiljö etc.) 19 4 10
- annat 22 8 13

Tabell 6: AllmÀna enkÀtkommentarer

2008


Bra Borde förbÀttras
Den hÀrliga andan i vilken uppgifterna var författade. Mycket usel variation i uppgifterna. Det var tvÄ eller tre uppgifter som man i princip kunde tillÀmpa samma kod.
Man lÀr sig hur bra man fungerar under tidspress. Kanske dela upp tÀvlingen pÄ 2 dagar, sÄ att man fÄr halva provet en dag och halva nÀsta. NÀr man sitter sÄ lÀnge som 6 timmar slutar man kunna tÀnka klart. Vila tills nÀsta dag efter 3 timmar vore perfekt.
Bra nivÄ pÄ frÄgorna Minst 2 testexempel för varje uppgift eller mer krÀvande testexempel skulle vara bra, programmet kan ju innerhÄlla buggar i nÄgon del som testexemplet inte gÄr in i.
Det Ă€r en bra grej i allmĂ€nhet, folk (inklusive mig) fĂ„r upp ögonen för algoritmisk programmering. ”Roligare” uppgifter. Jag tycker oftast att PO-uppgifterna Ă€r trĂ„kiga och meningslösa. Detta tycker jag var bĂ€ttre 2008 Ă€n tidigare Ă„r, dock!
intressanta problem dÀr sjÀlva kunskapen i sprÄket inte Àr sÄ avgörande Lite för mycket kunde lösas med ren bruteforce, mer uppgifter som krÀver lite hjÀrna ocksÄ.
Att man kan kvalificera sig nÀstan enbart med hjÀlp av kunskaper i matematik. Kanske lösningar i flera sprÄk.
imponerad över att ni har hittat sÄ representativa och breda problem utan att bli helt klyschiga gÀrna lite tydligare information om tÀvlingen, den var svÄrt att hitta och lite vag. Hemsidan kÀnndes lite undangömd och bortglömd.
Det Àr roligt att fÄ prova sitt logiska tÀnkande i smarta övningar. Intressantare uppgifter, inte valfria sprÄk (Fusk att koda i GML)
Bra med ett tema. vore bra om exemplen skulle vara mer felsÄllande
megahÀrlig dag med bra utmanande uppgifter Ni kunde ha mer trÀning pÄ er hemsida, kanske, men annars Àr allt vÀldigt bra!
Det var bra att man fick mycket tid till online-kvalet. NÄgot tydligare instruktioner pÄ vissa uppgifter. GÀrna i punktform.
Intressanta, roliga och varierande uppgifter. Mera PR! De enda jag pratat med som vet var PO Àr ens har varit med sjÀlva.


LĂ€rare:
Visar eleverna andra(mer anvancerade) anvÀndningsomrÄden. Uppgifterna var bra, men ingen fastnar som en uppgift med lite extra.
Ger en morot till duktiga programmerare Det vore bra om kvalet kunde köras samma datum, men det krÀver att man fÄr reda pÄ tÀvlingsdatumen i god tid (nÄgongÄng pÄ hösten).
Typerna av uppgifterna, dvs vikt pÄ algoritmer.
KrÀvs inga sÀrskilda kunskaper (tex GUI programmering) bara sjÀlva sprÄket. Inget krav pÄ ett speciellt sprÄk/utvecklingsmiljö. NivÄbredden i uppgifterna
tÀvlingsuppgifterna poÀngterar att algoritmiskt tÀnkande Àr viktigt, mÄnga verkar ha uppfattningen att programmering bara gÄr ut pÄ att kunna sÄ mycket syntax som möjligt.
Mycket bra att man kan vÀlja vilket sprÄk man vill, och att man göra det i den utvecklingsmiljö som anvÀnds i undervisningen.




2010


Utmanande uppgifter som krÀver nytt tÀnkande. Mer reklam för tÀvlingen (t.ex. onlinekvalet kan endast hittas frÄn den relativt obskyra hemsidan), möjligen lite enklare uppgifter i kvalet för att göra det jÀmnare (placeringarna spelar ingen större roll; uppgift 6 skulle passa bÀttre i finalen), lite fÀrre brute-force-uppgifter i online-kvalet.
Det Àr roligt att testa sig sjÀlv. Mindre brute-force, mer unikt tÀnkande.
Man fÄr ett incitament att lÀra sig mer om algoritmer innan man kommer till tÀvlingen. Kanske aningen fÀrre uppgifter, men aningen svÄrare. Flera delpoÀng med olika svÄra testfall. Ex. ett fall som testar ett enkelt problem och ett annat som testar extremfall.
Att man utvecklar sin förmÄga att lösa problem med hjÀlp av datorer. Att det Àr underbart roligt! Ha en översiktlig hjÀlp över alla olika algoritmer man kan behöva.
Ni mÄste fortsÀtta anordna PO. Mina eventuella barn ska/vill delta! Flera möjligheter att ta sig till finalen.
Roliga uppgifter. Speciellt tÄgbanan. Lagom med tid, lagom svÄrt. Mer lÀnkar pÄ hemsidan till sidor med information om algoritmer och liknande, kanske boktips
Inte inriktad pÄ djup kÀnnedom om sprÄket utan pÄ algoritmer Ibland lite tydligare uppgifter.
Onlinekvalet hade jÀttebra (men jÀttehög) nivÄ med uppgifter att bita i. Det kÀnns som om Kattis Àr lite slö.

De svÄrare uppgifterna borde vÀga mer, alltsÄ ge mer poÀng.

Deltagarantalet




LĂ€rare:
Mycket bra problem. Jag anvÀnder de arkiverade problemen i undervisningen. För planeringen skulle det vara skönt att redan under VT spika datum för nÀsta Ärs tÀvling.
Ger uppmÀrksamhet Ät programmering i skolan. Er hemsida skulle man nog göra nÄgot Ät
Att elever som Àr duktiga pÄ programmering fÄr en rejÀl utmaning. Fler och mer extrema körningsexempel sÄ att eleverna fÄr chans att upptÀcka smÄfel.
Att de som Àr duktiga pÄ att lösa problem kan fÄ verkliga utmaningar. De Àr inte vana vid det i dagens skolan. komma med information till skolor tidigt sÄ att man kan förberedda.
Skitkul med allt som har med programmering att göra. Eleverna tycker att det Àr jÀtteroligt med problemlösning. Sprida informationen bÀttre, marknadsföra mer aktivt
Tack för att ni hanterar Ärets höjdpunkt.
Kul att sÄ mÄnga skolor deltar
Utvecklande att i lugn och ro fÄ sitta ner och fundera pÄ svÄra problem.




2011


Bra sÀtt att testa vad man kan och för att lÀra sig mer programmering. Bra att man fÄr anvÀnda vilket sprÄk man vill i skolkvalet Lite ojÀmna testfall, vissa pÄvisar ett stort antal möjliga buggar, medan vissa nÀstan inga alls.
Första gÄngen jag deltar, det var riktigt roligt och jag tyckte det var kul att delta. Lite mer tydliga pÄ hur strikt det gÀller med att skriva ut saker. Om nÄgot ska skrivas ut med 4 decimaler sÄ ska ju sjÀlvklart 1.2345 skrivas som 1.2345, men mÄste heltalet 1 nödvÀndigtvis skrivas ut som 1.0000?
Jag lÀrde mig nya metoder jag inte anvÀnt innan. Det Àr lite oklart vilken rutin man ska anvÀnda för att lÀsa in indata pÄ onlinekvalet, cin eller scanf. SvÄrt att avgöra om det spelar nÄgon roll. NÄgon mer utförlig förklaring av detta pÄ trÀningssidan vore anvÀndbart!
Den Àr mycket ren datalogi och inte inblandat i sÄ mÄnga andra moment. Det Àr ocksÄ trevligt att koden inte bedöms utan endast det kompilerade programmet. Det skulle vara intressant (pÄ onlinekvalet) att man fick veta poÀngen pÄ kanske hÀlften av uppgifterna pÄ en gÄng för att undvika slarvfel som rÄkar ge godkÀnt pÄ exemplet, men som man egentligen vet hur de ska lösas.
Onlinekval = awesome, ger en möjlighet att lÀsa pÄ om algoritmer och fundera under en lÀngre tid. Vore bra om det i informationsbladet framgick var man enklast fÄr tag pÄ manualer till de vanligaste sprÄken. URL?
annat problem att lösa Àn vid anvÀndarprograms programering Ge oss mer testdata! NÄgot megaexempel! TÀvlingen borde inte gÄ ut pÄ vem som kan generera den bÀsta testdatan, utan pÄ att faktiskt lösa uppgifterna.
Roliga uppgifter som inte krÀvde grafik! Skönt.. Ni Àr för inriktade pÄ imperativa sprÄk, ni borde tillÄta typ Haskell i onlinekvalet.
Det har fÄtt mig att ta steget och lÀra mig C++, istÀllet för att vara lÄst vid Game Maker som jag har anvÀnt tidigare. mer körningsexempel, mer specificka uppgifter nÀr det gÀller vilken svar man Àr intreserad av.
Kattis (och hennes uppgifter) Àr stimulerande och utmanande. Inga random saker nÀsta gÄng, och skulle vara kull att göra nÄt grafiskt.
man fick sÀtta sina kunskaper pÄ prov i en mer utmanande situation som man vanligen inte stöter pÄ i skolan Fler exempel att testa pÄ hade varit bra. SvÄrighetsgrad mellan uppgifterna skiljer sig ocksÄ mycket.
det jag saknade mest under kvalet var fler körexempel sÄ jag kunde testa min kod mer. förklara uppgifterna pÄ ett bÀttre sÀtt sÄ man inte behöver lÀsa dem dussintals gÄnger innan man fattar vad det Àr meningen att programmet ska göra.
Utmanande uppgifter. Började enkelt och slutade svÄrt. man hade kunnat delat upp provet i tvÄ stycken tre timmars pass med lunch emellan.
enormt kul och skapar tillfÀlle för att diskutera problem med andra! Fler exempel. Man tror man klarat uppgiften eftersom man fÄtt rÀtt pÄ exempel (och det Àr vÀldigt tidskrÀvande att testa komplicerade exempel eftersom man mÄste felkontrollera sjÀlv).
Att man sÀtts in i situationer som man normalt vis inte gör i hobbyprogramering sÄvida man inte studerar just algoritmer. Skulle vara extremt uppskattat ifall ni kunde bistÄ med lösningarna (eller bara tankegÄngen bakom lösningen) efter kvalet, d.v.s. inte bara det deltagarna sjÀlva skriver pÄ wikin
roligt och inspirerande Förtydliga uppfifterna, jag förstod inte riktigt vad som krÀvdes pÄ alla.
Utmanande, lÀrorikt grafisk programmering, men det kan försvÄra automatiserad rÀttning.
Bra med bÄde onlinetÀvling och skoltÀvling. Fixa sponsorer
Skolkvalet krÀver inget vidare tÀnkande, utan testar enbart grundkunskaper i programmering. Gör uppgifterna svÄrare!
De intressanta uppgifterna






LĂ€rare:
Lagom svÄra uppgifter, de kÀndes lÀttare Àn tidigare Är. Det Àr trevligt att stÀnga in sig i ett rum i 6 timmar och programmera kanske uppgifterna kan skickas ut lite tidigare.
Uppgiftena var mycket bra. PÄhittiga och verklighetsbaserade. Flexibelt datum. kanske ge möjlighet till större poÀngskala
Roliga uppgifter. Ämnet programmering uppmĂ€rksammas. Göra sĂ„ att C# kan anvĂ€ndas i Online-kvalet.
Utmaningen och möjligheterna Det vore trevligt med lÀttare uppgifter i still med Projekt euler sÄ att de som Àr duktiga men inte sÄ duktiga kan kÀnna att de löser fler uppgifter.
Att kunna jÀmföra sina kunskaper med andra duktiga elever. Det vore bra om veckan bestÀmdes tidigare, dÄ skulle man kunna göra det till en tema dag eller liknande och fÄ fler deltagare. BÀst vore om veckan sattes innan skolstarten(aug), sÄ att rektorn skulle kunna ta med det i planeringen av kalendarium.
Det utmanar de duktigaste eleverna. VÀldigt besvÀrligt för oss som har sportlov v7, vi hinner knappt rÀtta provresultaten för vÄra elever.
Blir lite som ett nationellt prov för programmering. dvs ett sÀtt för mig som lÀrare att bedöma hur mina elever ligger till i jÀmförelse med andra elever.
Programmering fÄr uppmÀrksamhet Tidigare information om tÀvlingen
Sidansvarig: Pär Söderhjelm < par.soderhjelm@teokem.lu.se >
Uppdaterad 2011-06-07