bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Utbildning på forskarnivå - allmänt

Individuell studieplan

Alla doktorander vid CSC skall ha en individuell studieplan. Denna görs första gången i anslutning till antagningen till doktorandstudier.

Handledning

Varje doktorand har en huvudhandledare. Doktorander som antas efter 1 juli 2007 måste ha även en biträdande handledare något som rekommenderas även för äldre doktorander.

Varje relationen mellan handledare och doktorand är unik och det är svårt att ha allmänna regler om hur handledningen ska gå till. Överenskommelser om handledningen ska dokumenteras i den individuella studieplanen. En allmän kommentar är dock.

En doktorand ska få så mycket handledning som han/hon behöver. Dock måste tidsåtgången för handledaren vara rimlig. Som en tumregel bör tidsåtången utslagen över hela doktorandtiden inte överstiga 5% av heltid. Detta inkluderar alla insatser av handledaren i samband med doktoranden, från att söka pengar för doktoranden till att kommentera skrivet material. Av naturliga skäl är ofta handledningen intensivast i början och slutet av doktorandtiden.

Handledargrupper

Varje doktorand på CSC ska ha en handledargrupp. Minst en gång om året träffas doktoranden och handledargruppen för att gå igenom doktorandens utveckling.

Byte av handledare

Det finns möjlighet att byta handledare. Den som vill göra detta skall skriftligen begära detta hos forskarnivåansvarige. Där skall man ange skälet för bytet.

När forskarnivåansvarige godkänt bytet skall detta registreras i Ladok.

Byte av biträdande handledare kan göras utan ansökan men bytet skall registreras i Ladok.

Kurser

I doktorandutbildningen ingår att man läser kurser. Vilka kurser som kan ingå i en doktorsexamen bestäms i samråd med handledaren. Se också studieplanen för ämensområdet. Se även andra bestämmelser om kurser.

Institutionstjänstgöring

Normalt gör varje doktorand institutionstjänstgöring 20 procent av årsarbetstiden. Den vanligaste arbetsuppgiften inom institutionstjänstgöringen är undervisning inom CSCs grundutbildning. Andra exempel på vad som kan räknas som institutionstjänstgöring är anordnande av konferenser, undervisning av doktorandkurser, ansvar för seminarieserier etc. Mer information om institutionstjänstgöring finner du här.
Copyright © Sidansvarig: Johan Håstad <johanh@kth.se>
Uppdaterad 2008-02-27