bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
KTH / Skolan / Utbildning / Forskarutbildning / Allmänt / Institutionstjänstgöring / Schabloner

Schabloner för timräkning för doktorandundervisning

Följande schabloner för timräkning för undervisning av doktorander antogs av Nadas grundutbildningsgrupp 3 juni 2004.

Den bärande tanken är att schablonerna för förberedelse av övningar och föreläsningar ska spegla den faktiska tiden så väl som möjligt och därmed trappas ner allteftersom man håller samma kurs flera gånger.

Om schablonkoefficienten för en timmes undervisning är K så betyder det att K är den totala tid som räknas för förberedelse (inklusive tid att ta sig till salen) och att hålla undervisningen. För en tvåtimmarsövning så blir alltså förberedelsetiden 2K-2 timmar.

Övningsschabloner: 4,5 första gången man ger övningen, 3 andra gången, 2,5 tredje gången och senare. Dessa schabloner gäller för övningar som kursledaren har lämnat tillräckligt förberedelsematerial till. Övningar som det inte finns förberedda uppgifter till ger högre schabloner eller klumpsumma. Om kursen ändras så att övningarna behöver ändras väsentligt ges en särskild schablon, beroende på hur stor ändringarna är.
Föreläsningsschabloner: 6 första gången och 3 andra gången och senare. Dessa schabloner gäller enstaka gästföreläsningar. Den som föreläser mycket är normalt kursledare, och då görs ett reguljärt bemanningssamtal istället.
En klumpsumma tid ges för övningsassistentens allmänna förberedelser i början av en kurs. Klumpsumman, som sätts av studierektorn, tar hänsyn till om det är första gången man håller övningar på kursen och hur svår kursen är att undervisa, 8-12 timmar första gången man undervisar kursen och 2-4 timmar för en kurs man undervisat på tidigare.
För labbförberedelse ges en klumpsumma som varierar med labbkursens svårighet och om det är första gången man handleder labbarna, 8-12 timmar första gången och 2-4 timmar därefter. Labbschablonkoefficienten ska täcka gångtid och rapportering och är 7/6. För labbar på maskin (Brasilia) tillämpas labbschablonkoefficienten 4/3 på grund av den långa gångtiden.
För assistentmöten, tentarättning, hemtalsrättning, kursutveckling mm ska kursledaren rapportera verklig tid.

Sidansvarig: <viggo@nada.kth.se>
Uppdaterad 2006-01-03