Writers

Fredrik Klevmarken

Konrad Rzezniczak

 

Self-learning artificial player

Abstract

 

Reinforcement learning has been an area of great interest the past decades. Self learning machines exist quite commonly in our society today, within industry as well as simple games. This document is an investigation into reinforcement learning. The aim is to implement a self learning game player using Q-learning and an artificial neural network. The learning agent will face a simplistic opponent with a static tactic in a game of advanced noughts and crosses. Using Q-learning and the artificial neural network the learning agent will slowly increase its proficiency in the game and win numerous matches. The document is ended with a discussion on the results of the matches and the effectiveness of the implementation as well as further reading.

 

 

Självlärande artificiell spelare

Sammanfattning

 

Reinforcement learning är ett område som haft högt intresse de senaste decennierna. Självlärande maskiner är relativt vanliga i dagens samhälle. De finns inom industrin såväl som i simpla spel. Det här dokumentet är en undersökning av reinforcement learning. Syftet med undersökningen är att implementera en självlärande spelagent med Q-learning och ett artificiellt neuralt nätverk. Den självlärande spelagenten kommer att möta en simpel agent med en statisk taktik i en mer avancerad version av spelet luffarschack. Med användning av Q-learning och det artificiella neurala nätverkat kommer spelagenten långsamt öka sin färdighet i spelet och slutligen vinna flertalet matcher. Det här dokumentet avslutas med en diskussion gällande resultaten från matcherna, effektiviteten i implementeringen av den självlärande spelagenten samt en del om fortsatta studier.