Petter Eriksson
petterik@kth.se

Beräkna framtiden, idag! - Time Warp Algoritmen

Sammanfattning

Processorers klockfrekvenser blir inte längre högre och högre, utan dagens processorer får fler och fler kärnor per processor . Beräkningar kommer inte längre kunna gå snabbare om man inte börjar parallellisera uträkningarna. Om vi vill spela mer avancerade spel i framtiden, kommer utvecklare att måsta parallellisera uträkningarna som sker i spelen.
Time Warp är en algoritm som parallellt kan räkna ut problem som är helt beroende av händelser kring en tidslinje. En komplex algoritm som sammanfattningsvis går ut på att gissa, kontrollera, göra om och göra rätt.
I rapporten förklaras Time Warp algoritmen, så att läsaren ska få en uppfattning av om hur algoritmen fungerar. Fokus ligger dock på algoritmens problem och fallgropar som implementerare av algoritmen bör känna till. Vi går igenom förslag på hur man ska lösa dessa problem och tittar även på några applikationer som är baserade på idén.

The Time Warp Algorithm

Abstract

This paper is about the time warp algorithm. The algorithm will be explained so that the reader gets an idea of how the algorithm works.
With this algorithm come non-trivial pitfalls that are easy to fall into, if one is not careful. The algorithms performance can be greatly compromised, if these issues are not taken care of.
The paper also includes examples of how to solve these issues and applications using the algorithm today.