Michael Hjortholt & Andreas Pålsson

Borttagning av skymda ytor – Painter's Algorithm och Z-buffering

Sammanfattning

Rapporten behandlar två algoritmer som båda löser datorgrafikproblemet med skymda ytor. Först ges en kort introduktion till problemet samt till datorgrafik i allmänhet. Därefter presenteras de två algoritmerna, Painter’s Algorithm och Z-buffering, och deras för- och nackdelar. Efter det jämförs algoritmerna och hur väl de fungerar i olika scenarion. Baserat på slutsatserna från jämförelsen, diskuteras hur en kombination av algoritmerna skulle kunna skapas, samt vilka för- och nackdelar den kombinerade algoritmen skulle ha. Slutsatser dras att en kombinerad algoritm inte behöver rita om pixlar flera gånger, däremot kommer många andra av de redan existerande nackdelarna kvarstå.


Removal of hidden surfaces – Painter's Algorithm and Z-buffering

Abstract

The report discusses two algorithms which both solves the computer graphics-problem; removal of hidden surfaces. You are first given a short introduction to the problem, as well as a short introduction to computer graphics in general. After that the two algorithms, Painter’s Algorithm and Z-buffering is presented together with its advantages and disadvantages. Then a comparison is made between the two. Based on the conclusions of that comparison a possible combination of the two algorithms is discussed, along with the advantages and disadvantages that such a combination would have. The problem with the overdrawing of pixels desists, but the majority of the disadvantages still persist.