KTH /
Skolan
/ Utbildning
/ Inriktningar
/ Människa-datorinteraktion
Människa-datorinteraktionEtt framgångsrikt system känns lätt och naturligt att använda och är ett kraftfullt verktyg för det som användaren behöver hjälp med. Väljer du människa-datorinteraktion får du lära dig tankesätt och metoder för att göra sådana system. De flesta människor i den industrialiserade världen använder dagligen datorer på arbetet, i skolan, inbäddade i hushållsapparater, på banken etc. I allmänhet är användarna mer intresserade av att utföra sin arbetsuppgift än av att lära sig ett komplicerat handhavande eller i grunden förstå hur datorn fungerar. Detta ställer höga krav på användargränssnitten - olika krav för olika typer av tillämpningar och användare. För att skapa bra användargränssnitt krävs att personer med kunskap från flera discipliner samverkar. Inom människa-datorinteraktionsområdet möts dataloger, psykologer, lingvister, designare, sociologer och socialantropologer. UtbildningsmålKompetensinriktningens mål är att ge fördjupade kunskaper i teori och metoder för att utforma och konstruera avancerade interaktiva programsystem där mänskliga behov och kapaciteter tillvaratas. KurserSe lista över kurser.ExamensarbeteMänniska-datorinteraktion är ett eget examensarbetsämne. Examensarbeten finns inom CSC, speciellt MDI-gruppen (http://hci.csc.kth.se/), samt i industrin och vid utländska högskolor. Exempel på utförda examensarbeten: Att göra det tråkiga roligt - innovativ gränssnittsdesign i webbenkäter (CSC, KTH), Hyperinflation i en virtuell värld (CSC, KTH), Grafiskt användargränssnitt för att konfigurera en virtuell dator (Virtutech AB), Samarbete inom elektronisk ärendehantering (T-systems), The Image Retrieval System (IRS): Hur ska sökresultatet av anatomibilder presenteras? (Department of Biological Structure, University of Washington). PlatsbegränsningNej AnsvarigKerstin Severinson Eklundh är inriktningsansvarig. |