2D1240 Numme gk2 för E ht-06

Resultat av kursutvärdering


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 59% (10 st) Ganska lätt.
    3. 41% (7 st) Ganska svår.
    4. 0% (0 st) Mycket svår.


  2. Fick du i början av kursen klart för dig vad kursens mål var?

    1. 53% (9 st) Ja.
    2. 29% (5 st) Tveksam.
    3. 18% (3 st) Nej.


  3. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 47% (8 st) Ja, mycket.
    2. 41% (7 st) Ja.
    3. 12% (2 st) Inte särskilt.
    4. 0% (0 st) Nej.


  4. Tycker du att dina förkunskaper har varit tillräckliga?

    1. 59% (10 st) Ja.
    2. 35% (6 st) Tveksam.
    3. 6% (1 st) Nej.


  5. Vad tycker du om NAM (dvs Gerds bok: Numeriska algoritmer med Matlab)?

    1. 29% (5 st) Mycket bra.
    2. 71% (12 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåligt.

    --- Den har varit vår lilla bibel under labbarna.
    --- Mycket bra bok. All viktig fakta samlat på ett ställe på ett kort och koncist sätt!
    --- Trevlig bok det där.
    --- För lite härledningar till formler. Integration med trapetsregeln för periodiska funktioner är för kortfattat förkrarat.
    --- I stort sett var den bra, men svårt att få förståelse för de olika områdena p.g.a. konstig strukturering.
    --- Konkret och bra.


  6. Som fördjupning föreslogs Molers bok eller Sauers bok:

    1. 0% (0 st) Köpt Moler och läst en del.
    2. 0% (0 st) Köpt Moler men knappt använt den.
    3. 0% (0 st) Köpt Sauer och läst en del.
    4. 0% (0 st) Köpt Sauer men knappt använt den.
    5. 94% (16 st) Klarat mig utan extralitteratur.


  7. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 47% (8 st) Mer än 80%.
    2. 29% (5 st) 60-80%.
    3. 6% (1 st) 40-60%.
    4. 0% (0 st) 20-40%.
    5. 12% (2 st) Mindre än 20%.


  8. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 12% (2 st) Mycket bra.
    2. 65% (11 st) Bra.
    3. 12% (2 st) Mindre bra.
    4. 6% (1 st) Dåligt.
    5. 6% (1 st) Har inte deltagit.

    --- Mindre Matlab-kod på tavlan, det är svårt att hänga med då.
    --- För mycket formler.
    --- Trevlig dam det där.
    --- Föreläsningarna var bättre än boken. Mer kunde ha förklarats om bakgrunden till numeriska metoder. Liksom vad numeriska metoder egentligen är, istället för att gå på formlerna direkt - med andra ord kunde inledningen till hela kursen samt inledningen till varje område förbättras. I övrigt pedagogiskt och i lagom tempo.


  9. Hur stor del av salsövningarna har du varit på?

    1. 29% (5 st) Mer än 80%.
    2. 6% (1 st) 60-80%.
    3. 24% (4 st) 40-60%.
    4. 12% (2 st) 20-40%.
    5. 29% (5 st) Mindre än 20%.


  10. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett? (Förklaras övningsexemplen begripligt? Är kontakten lärare/studenter bra?)

    1. 6% (1 st) Mycket bra.
    2. 59% (10 st) Bra.
    3. 6% (1 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåligt.
    5. 29% (5 st) Har inte deltagit.

    --- Sara verkade lite osäker, men hon förklarade på ett bra sätt.
    --- Var på Oskars övningar som jag tyckte var bra!


  11. Har du fått önskad hjälp under labbpassen i datasal?

    1. 41% (7 st) Alltid.
    2. 35% (6 st) Oftast.
    3. 12% (2 st) Sällan.
    4. 12% (2 st) Aldrig.

    --- Dom satte sig in i mina problem snabbt och smärtfritt.
    --- Tyckte dock att det tog lite för lång tid att få hjälp ibland! Lång simakö...
    --- Kunniga men inte så tillgängliga, simakön är mer än en timma !
    --- Har i stort sett inte bett om hjälp. Oscar var trevlig.
    --- Så otroligt stor skillnad mellan labbass. Ibland behövde man knappt redovisa, ibland tog det 20 minuter...
    --- Var ofta lång kö i sima. Det gjorde det svårt att komma fram och få hjälp.


  12. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 18% (3 st) Mindre än 10 tim.
    2. 41% (7 st) 10-15 tim.
    3. 29% (5 st) 15-20 tim.
    4. 12% (2 st) Mer än 20 tim.

    --- Den var riktigt bra, en liten mjukstart.
    --- Förutsätter mycket goda kunskaper i Matlab. Om kursen ska baseras på matlabkunskaper så måste det finnas framför allt en kursbok i matlab tillsammans med Numeriska Metoder. Alternativt måste all kod som står i Numeriska Metoder förklaras ingående. Laborationerna tar så fruktansvärt lång tid för matlabskunskaper saknas, inte för att laborationerna är svåra.


  13. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 6% (1 st) Mindre än 10 tim.
    2. 24% (4 st) 10-15 tim.
    3. 35% (6 st) 15-20 tim.
    4. 35% (6 st) Mer än 20 tim.

    --- Den var mycket svårare än lab 1, jag vart lite chockad och trodde jag skulle kunna köra på i samma tempo som på lab 1.
    --- vissa frågor begrep man inte vad som efterfrågades
    --- Ganska svår, men väldigt givande. Efter en del svärande och hårslitning fick dock vi ordning på den.
    --- Ofantligt tidskrävande laboration.


  14. Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3 (inkl rapport och föredrag):

    1. 0% (0 st) Mindre än 15 tim.
    2. 12% (2 st) 15-20 tim.
    3. 29% (5 st) 20-25 tim.
    4. 59% (10 st) Mer än 25 tim.

    --- Vi missförstod vår fråga lite grann, men med hjälp av Gerd och assistenterna kom vi på rätt spår och då gick det fort. Det var roligt att redovisa.
    --- Tar mycket tid för att få ett bra program, vettig rapport och ett trevligt föredrag...
    --- Mycket dåligt att man ska hålla muntliga föredrag
    --- Varför lägga detta efter tentamen när nya kurser börjar och man har fullt upp. Det känns fel när kursen fortsätter efter att man tentat och det är vansinnigt stressigt.
    --- En bra uppgift, men nästan orimligt att det krävs ytterligare en labb3 uppgift avklarad för att få betyg 5.


  15. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 29% (5 st) Mycket bra.
    2. 47% (8 st) Bra.
    3. 6% (1 st) Mindre bra.
    4. 6% (1 st) Dåligt.
    5. 6% (1 st) Tentade inte.


  16. Hur stor del av din totala studietid under period 1 ägnade du åt nummekursen?

    1. 6% (1 st) Mindre än 15%.
    2. 24% (4 st) 15-30%.
    3. 18% (3 st) 30-50%.
    4. 35% (6 st) 50-70%.
    5. 12% (2 st) Mer än 70%.


  17. Kursen är på 4p (2p för tentan och 2p för labbkursen). Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 12% (2 st) Lagom med 4p.
    2. 71% (12 st) Borde vara 5p.
    3. 18% (3 st) Borde vara 6p.
    4. 0% (0 st) 4p är för mycket.


  18. Något mer att tillägga om årets nummekurs?

    --- Det är ett intressant ämne! :)
    --- Kursen var intressant och lärorik. Kanske borde utökas med ett poäng eller så..
    --- Välplanerad. Mycket bra, bland de bättra hittills.
    --- Muntliga föredraget (hela lab3) har fortsatt över periodgränsen och tar alldeles för mycket tid från de nya kurser som startat !
    --- Intressant att plötsligt kunna lösa i stort sett alla intregraler som finns.
    --- Kursen är väldigt intressant, men som sagt kräver goda kunskaper i matlab. Jag gick introkursen under våren..
    --- Kraven för betyg 5 är för hårda, annars en bra kurs.
    --- Onödigt snålt med tiden på tentan. Är målet att visa datalogerna är duktigare än elektrikerna på Numme? Men är ju självklart!
    --- Mycket jobb för 4 poäng. Enkelt att få en fyra (trea på tentan 4p på redovisn och rapport) väldigt svårt att få femmma. Har man fyra på tentan krävs mer att få en femma än om man har en trea och vill ha en fyra.


gerd@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.