2D1241 2D1241 Numme gk3 ht-06

Resultat av kursutvärdering


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 35% (15 st) Ganska lätt.
    3. 58% (25 st) Ganska svår.
    4. 7% (3 st) Mycket svår.


  2. Fick du i början av kursen klart för dig vad kursens mål var?

    1. 67% (29 st) Ja.
    2. 33% (14 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


  3. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 42% (18 st) Ja, mycket.
    2. 53% (23 st) Ja.
    3. 5% (2 st) Inte särskilt.
    4. 0% (0 st) Nej.


  4. Tycker du att dina förkunskaper har varit tillräckliga?

    1. 77% (33 st) Ja.
    2. 16% (7 st) Tveksam.
    3. 7% (3 st) Nej.


  5. Vad tycker du om NAM (dvs Gerds bok: Numeriska algoritmer med Matlab)?

    1. 26% (11 st) Mycket bra.
    2. 65% (28 st) Bra.
    3. 9% (4 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåligt.

    --- Bör ses som komplement till den kurslitteratur som man rekommenderas att köpa.
    --- Kanske behöver lite tydligare förklaring i avsnittet om felanalys.
    --- Bra sammanfattningar av samtliga metoder men ibland skulle man vilja ha det mer utförligt.
    --- Boken presenterar relevant information kortfattat och på god svenska.
    --- Väldigt varierande kvalitet, ibland mycket bra och ibland nästintill omöjlig att följa. Känns lite mer som en detaljerad formelsamling. Knapphändigt med bevis.
    --- Delen om noggranhet direkt i början skulle kunna förklaras bättre annars är allt bra förklarat.
    --- Kortfattad men trots det lätt att förstå. Läste den från pärm till pärm.
    --- Lättläst men lite väl koncentrerad. "Beta-stuks-varning", kräver MYCKET GODA förkunskaper.
    --- Alla algoritmer bör stå i form av pseudokod som t.ex ((*)....repetera från (*)), det gör förståelsen av algoritmen större. Inte bara exempel i matlabkod.
    --- Vissa förklaringar skulle kunna vara lite mindre kortfattade.
    --- Men lite tunn i den teoritiska biten. Speciellt i felanalys delen. Där skulle mer information upskattas.
    --- Tar på ett konkret sätt upp det man ska kunna använda och kunna, och sen är det bara att köra på.
    --- Boken i sig är det inget fel på men den känns lite för kompakt och det ges ingen teoretisk bakgrund till formlerna. Lite för mycket formelanvändande utan förståelse.


  6. Som fördjupning föreslogs Molers bok eller Sauers bok:

    1. 0% (0 st) Köpt Moler och läst en del.
    2. 2% (1 st) Köpt Moler men knappt använt den.
    3. 2% (1 st) Köpt Sauer och läst en del.
    4. 0% (0 st) Köpt Sauer men knappt använt den.
    5. 91% (39 st) Klarat mig utan extralitteratur.

    --- Ångrar att jag inte köpte Sauers bok.
    --- Lite svårt att följa kursen enbart med en annan bok, men det var helt klart ett mycket nyttigt komplement där NAM förklarade dåligt.
    --- Det där med klarat sig är ju relativt..
    --- Inte köpt ngn av böckerna, Det framstod från föreläsning och hemsida som den inte alls var nödvändigt. Har så här i efterhand förstått... att det borde jag nog gjort...
    --- Kanske införskaffar dem.


  7. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 63% (27 st) Mer än 80%.
    2. 19% (8 st) 60-80%.
    3. 5% (2 st) 40-60%.
    4. 9% (4 st) 20-40%.
    5. 5% (2 st) Mindre än 20%.


  8. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 28% (12 st) Mycket bra.
    2. 65% (28 st) Bra.
    3. 5% (2 st) Mindre bra.
    4. 0% (0 st) Dåligt.
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit.

    --- Kan gå lite väl fort fram ibland.
    --- Genomgående bra. Inget att klaga på.
    --- Högt, tydligt och pedagogiskt... enda dåliga var att jag har stora tendenser att somna trots bra föreläsning - om jag inte antecknar samtidigt.
    --- Lite för mycket förklarande av givna förkunskaper, d.v.s. sånt som vi förväntas kunna före kursen.
    --- Väldigt klart och tydligt. Var aldrig några frågetecken efter föreläsningarna.
    --- Ibland gick det lite fort, vilket gör att det tar ett tag innan man kommer ifatt, och sen är man tyvärr borta... En liten tankepaus på 20 sekunder ibland skulle göra under ;)


  9. Hur stor del av storövningarna har du varit på?

    1. 42% (18 st) Mer än 80%.
    2. 14% (6 st) 60-80%.
    3. 9% (4 st) 40-60%.
    4. 16% (7 st) 20-40%.
    5. 16% (7 st) Mindre än 20%.

    --- Alltid bra med mycket exempel!
    --- Skulle gärna kunnat ta vissa saker långsammare.
    --- Bra, kanske fler lite lättare exempel och skippa de riktigt långa lösningarna som blir svåra att följa.
    --- Helt ok, när Gerd höll dem, mindre bra vid vikariatinhopp. Ett iofs svårlösligt dilemma...


  10. Har du fått önskad hjälp vid labbpassen i datasal?

    1. 28% (12 st) Alltid.
    2. 58% (25 st) Oftast.
    3. 9% (4 st) Sällan.
    4. 5% (2 st) Aldrig.

    --- Gerd alltid trevlig och proffsig.
    --- Ja, de var bra. Dock var det ibland långa väntetider.
    --- Mkt lång kö i sima, skulle behövts fler assar.
    --- Det har varit väldigt långa köer på labbtillfällerna
    --- Bad aldrig om hjälp, men köerna var nog för långa för att man ska hinna vänta ändå, men labbassarna verkade både kunniga och vänliga när man redovisade!
    --- Många har varit duktiga och på ett pedagogiskt sätt hjälpt oss igenom uppgifter, dock finns det några som saknar det pedagogiska och inte riktigt lyssnar på de frågor vi har haft.
    --- Ljusår mellan Gerd och handledare... tyvärr... Generellt för labbarbetet gäller att man känner sig ganska utlämnad till att söka svar på egen hand ngn annanstans...
    --- Kursledaren och hennes äkta hälft var toppen; dom andra assarna hade lite problem med att hjälpa lika bra, men inte så farligt ändå.
    --- Köerna var så pass långa så att väntetiderna varierade från 20min till mer än en timma. För få assar.
    --- Dock har jag endast behövt hjälp en gång.
    --- Lite väl långa väntetider.
    --- Väldigt hjälpasamma och trevliga. Men det behövdes helt klart fler!
    --- Kunniga? Absolut, men de tog på tok för lång tid på sig på varje ställe, vilket när simakön är 90 minuter lång kan vara ganska störande.
    --- Ibland för få vilket lett till långa väntetider


  11. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 33% (14 st) Mindre än 10 tim.
    2. 47% (20 st) 10-15 tim.
    3. 14% (6 st) 15-20 tim.
    4. 7% (3 st) Mer än 20 tim.

    --- Utmanande är bara förnamnet...
    --- Tyckte att labbarna täckte kapitlerna bra. Gick lite segt i början eftersom man inte riktigt visste hur man skulle börja, men sen gick det bättre.
    --- Kanske inte något mot lab 1, men mö-uppgifterna är relativt lab1 sett väldigt enkla, vilket gör att man kanske underskattar svårighetsgraden på lab1... :(


  12. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 16% (7 st) Mindre än 10 tim.
    2. 33% (14 st) 10-15 tim.
    3. 30% (13 st) 15-20 tim.
    4. 21% (9 st) Mer än 20 tim.

    --- Tog väldigt lång tid, just för att det varit svårt att få hjälp på labbarna. Detta har resulterat i sena nätter, och det finns roligare saker :)
    --- Lite väl mastig... Speciellt de uppgifter som var försedda med maskerat "beskedliga" delfrågor (a,b,c...osv). Labbuppgifterna äter upp oändligt av vår redan otillräckliga tid... Massiv köbildning vid labbtillfällena ger kroniskt lite tid för annat än redovisning.
    --- Även här var det bra labbar. Det gick snabbare med laboration 2 eftersom man hade labbat tidigare.


  13. Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3 (inkl rapport och föredrag):

    1. 7% (3 st) Mindre än 15 tim.
    2. 14% (6 st) 15-20 tim.
    3. 37% (16 st) 20-25 tim.
    4. 42% (18 st) Mer än 25 tim.

    --- Tycker det känns jobbigt när kursen fortsätter efter tentan, speciellt då det börjar massa nya ämnen samtidigt så vi har 5 ämnen igång!
    --- Åter igen... för lite tillgänglig tid. Arbetet med Lab3, krockar med övriga kursers tentor och LS
    --- Visste inte riktigt hur rapporten skulle läggas upp däremot var det bra med exemplet på hur ett föredrag inte skulle se ut.
    --- Tog lång tid!
    --- Närmare 40 tim. Det hade underlättat om vi fått bättre instruktioner om hur "djupt" rapporten skall gå. Dessutom gärna vad innehållet i problem, bakgrund osv. förväntats vara.
    --- Beroende på vilken uppgift man väljer så kan det ibland vara rätt svårt att komma igång med själva uppgiften.
    --- Svårt att säga, men det var en hel del.
    --- Pelaren tar sin tid, och hittar man inte en lösning direkt kan det snabbt rusa iväg tidsmässigt... MEN den var faktiskt kul i alla fall ;)


  14. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 35% (15 st) Mycket bra.
    2. 53% (23 st) Bra.
    3. 5% (2 st) Mindre bra.
    4. 2% (1 st) Dåligt.
    5. 5% (2 st) Tentade inte.


  15. Hur stor del av din totala studietid under period 1 ägnade du åt nummekursen?

    1. 0% (0 st) Mindre än 15%.
    2. 35% (15 st) 15-30%.
    3. 51% (22 st) 30-50%.
    4. 9% (4 st) 50-70%.
    5. 2% (1 st) Mer än 70%.


  16. Kursen är på 5p (2p för tentan och 3p för labbkursen). Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 72% (31 st) Lagom med 5p.
    2. 28% (12 st) Borde vara 6p.
    3. 0% (0 st) 5p är för mycket.


  17. Något mer att tillägga om årets nummekurs?

    --- Tidskrävande!
    --- Lite mycket tid på föreläsningarna gick åt för att korrigera fel i NAM. Bra dock att få reda på fel som påverkar förståelsen, som t.ex. felet i figuren för sekantmetoden.
    --- Betygssystemet var lite svårt att följa. All exempelkod i NAM gjorde labbarna lite lättare än de kanske borde ha varit.
    --- En allmän trötthet vad gäller matlab kommer över mig...
    --- Mer varierande antal labbassar kanske. Vissa gånger (speciellt i början och på morgonpassen tror jag) behövdes det nog inte så många, men när det blev mycket redovisningar hann man inte redovisa trots att man hade suttit i kö i 1.5 h på ett pass.
    --- Har varit mycke jobb och väldigt labbintensivt vilket lätt har krockat med andra ämnen som varit lika labbintensiva. Dock är det snarare ett problem med hela deltakvadrat.
    --- Det är alldeles för mycket att köra numme och programparadigm parallellt.
    --- Lite mer beskrivning om vad man kan göra efter avslutad kurs, dvs användning för kunskaperna... det skulle nog fått upp motivationen en del.
    --- Hade inte så stora förväntningar men denna kurs var väldigt intressant. Mest pga lärarens egna intresse för kursen och för att du är pedagogisk!
    --- Känns som att kursen innehåller väldigt mycket mer än endast 5p. Bör antigen banta labbarna. Att ha extrauppgift för 5:a är alldeles för mycket. Med tanke på hur många timmar som läggs ned på rapport, föredrag, lab 1-2, och lab 3.
    --- En väldigt intressant kurs, men jobbet för dessa 5 poäng var mycket mer än andra 5 poäng. Kursen borde ändras till 7-8 poäng istället. Eller så borde den sista biten med lab3 och eventuellt extra uppgift tas bort.
    --- Klart användbart :)
    --- Muffins är gott!


gerd@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.