2D1371/2G1505 Automatteori
Kursanalys VT06
Kursdata
- Kurs: 2D1371/2G1505 Automatteori, 4p.
- Omgång: VT06, Period 4
- Kursledare: Dilian Gurov
- Kursformat: 30tim. lektioner (föreläsningar blandade
med övningar)
- Antal registrerade elever: 15
- Antal direkt avhoppade elever: 3
- Kurslitteratur: Dexter Kozen: Automata
and
Computability, Springer, 1997.
- Moment: TEN1, 4p.
- Elever som klarat kursen (per 27/6-2006): 11
- Prestationsgrad efter första examinationstillfället:
5: 8%, 4: 42%, 3: 33%, U: 17%
- Examinationsgrad efter första examinationstillfället:
83%
Mål
The aim of the course is to provide students with a profound
understanding of computation and effective computability through the
abstract notion of automata and the language classes they recognize.
Along with this, the students get acquainted with the important
notions of state, nondeterminism and minimization, and acquire the
important skills to prove whether a language is or isn't regular or
context-free, and
whether a problem is decidable or not.
Förändringar inför denna kursomgång
Inga.
Sammanfattning
Jag är i princip nöjd med hur kursen gick i år, men jag
hade något sämre studentdeltagande och aktivität
under föreläsningarna än vanligt.
Undervisningen
Jag brukar blanda föreläsningar med övningar och
studenterna verkar uppskatta detta.
Examination
Examinationen består av en skriftlig tenta. De flesta problem
är av konstruktionsharaktär. I år experimenterade jag
med några problem som testar förståelsen av de tre
viktigaste teorem i kursen: Myhill-Nerode, Chomsky-Schützenberger
och Rice's Theorem. Detta kom något överaskande och
resultatet på denna problem var sämre än på
resten av tentan.
Kurslitteratur
I kursen används boken Automata
and
Computability av Dexter Kozen, Springer,
1997. Boken passar bra min undervisningsstil. Det enda studenterna
ibland klagar om är det relativt låga antalet lösta
problem i boken.
Elevenkät
Studenterna gav höga betyg på
nästan alla frågor, särskild angående min insats.
Som konkreta förbättringsföreslag vill studenterna ha
fler hemuppgifter och lösta problem. Hela kursutvärderingen
finns här.
Kursens belastning för eleverna
Enligt min uppfattning är studenterna inte särskilt belastade
under kursen. De gör en hemuppgift som
självutvärdering under andra hälften av kursen.
Förkunskaper
Förkunskaper
som är väsentliga för kursen är Diskret Matematik
och Logik. De flesta studenter verkade ha tillräckliga
förkunskaper.
Verkligt kursinnehåll
Det verkliga kursinnehållet kan ses på följande länk.
Övrigt
...
Planerade förändringar
Tre hemuppgifter kommer att läggas till.