bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Kursanalys för 2D1418, Språkteknologi, hösten 2006

Kursdata

Tid: period 1 läsåret 2006/2007 dvs sept-okt 2006.
Poängantal: 4 (varav 1 poäng på labbar, 1 poäng för inlämningsuppgift och 2 poäng på tenta).
Tenta: ordinarietenta den 23 oktober 2006, muntlig omtenta i januari 2007. .
För att få skriva tentan måste man presentera inlämningsuppgiften muntligt före tentan.
Föreläsningar: 40 timmar.
Labbar: 12 timmar.
Inga övningar.
Kursledare: Ola Knutsson
Huvudföreläsare: Ola Knutsson, Martin Hassel, Jonas Sjöbergh, Magnus Rosell, Anders Green
Gästföreläsare: Peter Svanberg (TNC, Terminologicentrum) och Rolf Carlson, (TMH).
Antal studenter: 13 som har redovisat åtminstone ett helt moment (14 totalt i res).

Kurslitteratur:

Jurafsky & Martin: Speech and Language Processing, Prentice Hall 2000 + diverse artiklar, se kurshemsidan

Avklarade moment en månad efter kursens slut:

Ordinarietentamen: 12 av 12 (100 % godkända. Betygsfördelning: 1 x 3, 5 x 4, 6 x 5)
Labbkurs: 11 (85 %)
Inlämningsuppgiften: 9 (69 %)
Prestationsgrad: 85 % (44/52 poäng, förra året 87 %) antal presterade poäng av antalet möjliga poäng för de registrerade studenterna.

Examinationsgrad: 61 % (8/13 helt klara studenter, förra året 78 %) antal studenter som klarat alla kurskrav av alla registrerade studenter.
Omtentamen: Ej klar

Mål

  • Kursens mål är att ge:

    kännedom om lingvistiska och statistiska metoder
    för språkanalys och språkgenerering,
    baskunskaper för lingvistisk och statistisk analys
    av texter t.ex. för indexering av texter på Internet
    samt exempel på ett antal verkliga tillämpningar.

  • för att studenterna ska:

    kunna implementera, analysera och utvärdera enkla språkteknologiska system
    inse språkteknologins möjligheter och begränsningar.

Förändringar inför denna kursomgång

Detta var tionde året kursen gick.
Vi gjorde inga stora förändringar av innehållet i kursen. Vi tog bort en timme "Maskinöversättning" och en timme "diskurs". En timme om terminologi las till. Vi ändrade en del i kursbunten, bytte ut de artiklar som kritiserats under tidigare år. Den största förändringen var att kursens grundare, Viggo Kann, inte var med detta år.

Sammanfattning

Ola Knutsson var kursledare för tredje gången. Kursen är väl inkörd och har ett bra skelett, de små förändringar som gjordes inför denna kursomgång har från lärarnas synvinkel fungerat väl.

Det gick ungefär lika bra både med avseende på prestations- och examinationsgrad i år jämfört med förra året. Alla som skrev ordinarietentan denna gång klarade den.

Faktiskt innehåll på kursen

Kursen följde det ursprungliga upplägget enligt kursplanschemat. Två föreläsningar bytte plats på grund av sjukdom.

kursens hemsida finns mer information om kursen.

Elevernas synpunkter och kursledarens kommentarer

En enkät (7 svar, 54 % av totalt deltagande 13 personer på kursen, förra året svarade 56 % på enkäten) gjordes med ACE.
Här följer en sammanfattning av enkätsvaren.
Studenternas kommentarer är kursiverade.
Några utdrag:

Om innehållet

Vad tycker du om kursens innehåll? (lingvistiska och statistiska metoder, tillämpningar)
  • Mycket bra. 43 % (3 st)
  • Bra. 43 % (3 st)
  • Hyfsat. 14 % (1 st)
  • Mindre bra. 0 % (0 st)
  • Dåligt. 0 % (0 st)
Visste inte hur djupt kursen skulle gå in på de olika områdena som togs upp...Trodde nog att de skulle tas upp mer om hur man implementerar "saker och ting".
---
Bra nivå. Mer intressant att se lite av mycket än att gräva sig in djupt i några få områden.
---
Tillämpningar presenteras på ett bra sätt, och man får en känsla för hur de olika disciplinerna samverkar. En bra kurs.

Om kursens form

Vad tycker du om kursens form? (föreläsningar av experter på varje område, såväl teori som tillämpning och labb varje vecka)
  • Mycket bra. 57 % (4 st)
  • Bra. 43 % (3 st)
  • Hyfsad. 0 % (0 st)
  • Mindre bra. 0 % (0 st)
  • Dålig. 0 % (0 st)
Lagom storlek på labbarna. Gör att man tvingas hänga med.
---
Vissa labbar var lite svåra att förstå vad man egentligen gjorde. Det kanske skulle gå att ha några enkla teoretiska uppgifter inför varje labb (att lämna in när man redovisar labben).
---
Inga problem att planera den tid man skall ägna åt kursen, labbarna är ganska lite jobb, och det var utomordentligt att man var klar efter labben, och slapp skriva en rapport. Förståelsen visar man ju i och med att man klarar laborationen.

Kursboken

Vad tycker du om kursboken av Jurafsky & Martin?
  • Mycket bra. 0 % (0 st)
  • Bra. 43 % (3 st)
  • Hyfsad. 29 % (2 st)
  • Mindre bra. 14 % (1 st)
  • Dålig. 0% (0 st)
  • Har inte läst den. 14 % (1 st)
Har enbart läst några kapitel i den (de som jag dessutom kunde sen tidigare:). Boken är inte helt, men näst intill onödig om man går på föreläsningar och har anteckningar.
---
Var helt okej, men jag använde den egentligen bara på tentan som lite moraliskt stöd.
---
Använde den mest för inlämningsuppgiften.
Vissa ekvationer förklarades inte så bra.

Om kursbunten

Vad tycker du om artiklarna i kursbunten?
  • Mycket bra. 0 % (0 st)
  • Bra. 29 % (2 st)
  • Hyfsade. 29 % (2 st)
  • Mindre bra. 0 % (0 st)
  • Dåliga. 0 % (0 st)
  • Har inte läst dem. 43 % (3 st)

Har åtminstone inte läst såpass mycket att jag känner att min åsikt vore värd något.
---
Köpte aldrig kursbunten utan läste allt från nätet.


  • Vad tycker du om kursens examinationsform? (mindre labbar, avslutande uppgift, tenta)

    1. 71% (5 st) Mycket bra.
    2. 29% (2 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Ev. kommentarer om examinationsformen:

    Precis som det ska vara. Labbar för att man ska få känna på saker och ting, en större uppgift för att man verkligen ska få göra något själv och så en tenta med lagom nivå på det.

    Inlämningsuppgiften var mycket rolig. Det var, utan att överdriva, första gången jag verkligen lyssnade på vad andra grupper hade att säga i sina redovisningar.

    ---
    Bra att man får prova på alla moment på labbarna, och sedan välja ett som projektarbete. Det täcker innehållet, och ger samtidigt utrymme för specialisering i valfri riktning.

    Om tentan

    Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?
    • Mycket bra. 29 % (2 st)
    • Bra. 71 % (5 st)
    • Hyfsat. 0 % (0 st)
    • Mindre bra. 0 % (0 st)
    • Dåligt. 0 % (0 st)
    • Tentade inte. 0 % (0 st)
    Ganska bra uppgifter.
    ---
    Bra att man tar fasta på koncepten och inte ställer detaljfrågor.

    Om det egna lärandet

  • Tycker du att du har lärt dig något på kursen?

    1. 14% (1 st) Mycket.
    2. 43% (3 st) En hel del.
    3. 29% (2 st) Ganska mycket.
    4. 0% (0 st) Lite grann.
    5. 0% (0 st) Nästan inget - kunde ha läst materialet på egen hand.
    6. 14% (1 st) Svårt att svara på.

    Ev. kommentarer om lärandet och kursen:

    Man lär sig oftast mer än vad man tror. Ofta känns de som om man inte kan något efter en kurs, men när man stöter på samma sak i senare kurser så märker man att man faktiskt lärt sig endel trots allt.
    ---
    Jag trodde inte att jag hade lärt mig någonting. Hade nog inte riktigt förstått att det inte var en kurs för fördjupande kunskaper. Men efter tentan insåg jag att jag visst lärt mig en del.

    Däremot måste jag också säga att en del på tentan var självklarheter, tillsammans med terminologi från kursen.

    Det tycker jag visserligen inte är negativt och att jag tycker att sjävlklarheterna var självklarheter kan ju bero på att ni lyckats lära ut det ni vill lära ut också.

    ---

    Om inlämningsuppgiften

  • Vad tyckte du om inlämningsuppgiften som redovisades sist i kursen?

    1. 57% (4 st) Mycket intressant
    2. 14% (1 st) Intressant.
    3. 14% (1 st) Okej.
    4. 0% (0 st) Ointressant.
    5. 0% (0 st) Tog för mycket tid.
    6. 0% (0 st) Borde få ta mera tid.

    Synpunkter på extrauppgiften/uppsatsen, t.ex. redovisningsformen:

    Gjorde talsyntes. Kul att göra något eget från början. Många roliga skratt, speciellt vid inspelning av ljud. Intressant att se hur komplicerat det till slut blev, utan att ens vara i närheten av ett bra resultat. Visserligen var det sämsta med vårt program själva ljudfilerna, vilket man kanske inte kan få så bra med en billig mikrofon och ljudinspelaren i Windows.

    Detta var den absolut roligaste delen i kursen. Kanske det som gav minst kunskaper inför tentan, som annars kan vara viktigt för åtminstone mig. Men nu i efterhand hade jag inte velat gå kursen utan extrauppgiften.

    Bra att ha två möjligheter med teoretisk rapport och praktiskt labb som uppgift.

    Ytterligare kommentarer om kursen

    Bra med föreläsare som är väl insatta i sina ämnen, och överlag pedagogiska. Bra examinationsform och intressanta laborationer. Det man eventuellt skulle kunna efterlysa är mera referenser till kursboken och de i kursbunten ingående artiklarna.
    ---
    Föreläsningsanteckningarna borde i större grad läggas ut på hemsidan.

    Visa av föreläsningsanteckninga borde även utökas, särskilt eftersom visa delar inte omfattas av kursboken.

    Kursledarens kommentarer om studenternas svar i enkäten samt egna tankar om kursen

    Svaren från studenterna är rolig läsning, och det känns som om de trivs på kursen. Det var påfallande få studenter detta år. Jag upplevde det som om vi endast fick med nästan redan frälsta denna kursomgång. Ingen verkade gå kursen bara för att ta 4 poäng utan alla var genuint intresserade. Jag tycker fortfarande att boken är bra, speciellt i avsaknad av en på svenska. På de större konferenserna förekommer det ibland workshops om undervisning i språkteknologi.I dessa workshops diskuteras ibland det här med lämplig kursbok. Vad jag läst hittills så verkar det svårt att hitta någon bok som är väsentligt bättre än Jurafsky och Martin. Angående studenternas lärande är det en svår fråga att svara på som jag dock tycker är mycket relevant. Tentan och labbarna verkar i viss mån fungera som en hjälp att bedöma det egna lärandet. Frågan är hur vi hittar andra sätt att få studenterna att känna att de behärskar området. Kritiken av att det saknas rena referenser till kursboken och kursbunten tycker jag att vi skall ta till oss av. Samtliga moment på kursen har en egen webbsida där föreläsningar och laborationer beskrivs.På dessa sidor finns det i många fall mycket tydliga läsinstruktioner ner på sidnivå. Frågan är hur många studenter som läser dessa sidor. Att inleda varje föreläsning med motsvarande översikt skulle komma åt en del av problemet. Tanken med webbsidorna för de olika momenten var dock att studenterna skulle läsa dessa sidor före föreläsningen eller laborationen. I kursPM:et finns det dessutom en tabell med varje föreläsning och läsanvisninfgar för denna. Det vi bör göra till nästa år att ta in denna information i undervisningssituationen.

    Planerade förändringar

    Revision av ämnen för inlämningsuppgifter bör alltid göras, och det är en rekommendation till nästa kursomgång. Vi lyckades detta år få flera att hålla sig inom ramarna för den övre ambitionsnivån däremot fick flera studenter rest på inlämningsuppgiften vilket föranleder att kraven för denna bör specifieras ytterligare.Uppgiften med talsyntes tror jag att studenterna lär sig mycket av men den har dels "lösts" av många nu, dels drar den lite väl mycket åt det talteknologiska. Balansen mellan programmering och språkligt innehåll var god i år bland inlämningsuppgifterna. Det är en rekommendation att även fortsättningsvis trycka på detta.



  • Copyright © Sidansvarig: Ola Knutsson <knutsson@nada.kth.se>
    Uppdaterad 2009-06-04