Läsperiod 1, 2006
Erik Fransén,
kursledare, föreläsare
Jeanette
Hellgren Kotaleski, föreläsare, assistent
Mikael
Huss, föreläsare
Johannes Hjorth, Martin Rehn, assistenter
13x2
föreläsningstimmar, 5x4 laborationstimmar (eget labbande)
7 st, 2 kvinnor(K), 5 män(M).
Johnston D. and Wu S. M.-S.: Fundamentals of Cellular Neurophysiology, The MIT Press, ISBN 0-262-10053-3
ellerC.P. Fall, E.S Marland, J.M. Wagner, J.J. Tyson (ed): Computational cell biology, Springer-Verlag, ISBN 0-387-95369-8.
Kursbunt:
Bower, J. M. and Beeman D.: The book of GENESIS, Internet edition.
Petersen, Basic Biophysics and cellular modeling, class notes.
samt flera mindre kompendier och artiklar.
TEN2 (3 p), LAB1
(1 p)
Examinationsgrad:
per 2006-11-24 har 5/7 studenter klarat hela kursen (71%).
Prestationsgraden är = 71%.
LAB1: 71% klara, 50%K, 80%M
TEN2: 71% klara, 50%K, 80%M
Kursens mål är
att
• ge grundläggande kunskaper om matematisk modellering av
biologiska system och processer
för att
studenterna ska
• få kännedom om tillgängliga metoder inom området samt
en förståelse för de tekniska potentialerna och begränsningarna hos dessa.
Baserat på kommentarer från förra årets studenter förändrades lab1 och lab2 som hade upplevts som svåra och tidsödande. Presentationen av föreläsningsmaterialet för lab1 gjordes något tydligare och explicitare, och ett presentationsmaterial med den centrala kärnan togs fram. Det gjordes också förtydliganden i labkompendiet. Under föreläsningen betonades de labrelevanta delarna tydligare. För lab2 togs ett par moment bort ur labben. Labben förbereddes något mer under föreläsningarna, ffa tydliggjordes de labrelevanta delarna. Av labredovisningarna att döma var dessa förändringar bra.
Labredovisningarna förändrades så att studenten fick en mer aktiv roll. Utifrån ett antal givna punkter skulle studenterna självständigt presentera labben och dess resultat på en begränsad tid. Detta fungerade mycket bra och fick avsedd effekt att aktivera studenterna.
Som nämndes ovan gicks föreläsningsmaterialt till föreläsning 2 och 3 igenom för att göra det mer explicit och focusera på känmanterialet. Vidare togs del av föreläsning 1 till att presentera detta material.
Baserat på studentkommentarer från förra året så gicks läsanvisningarna igenom och förbättrades. Framförallt sammanställdes alla anvisnignar till en lista.
I och med den nya webplatsen för skolan så gjordes strukturen på kursens websidor om.
Sammanfattningvis
en ganska rolig och givande kurs att ge och att läsa (att döma av
studentresponsen).
Kursmaterialet innehöll i år en kursbunt med ett antal avsnitt ur böcker tillgängliga på nätet (gratis) samt ett par kompendier och artiklar. Detta gjorde att kostnaden för kursen minskades vilket varit ett önskemål från tidigare år.
Antalet studenter
som följer kursen är något färre än förra året. Examinationen var dock klart bättre i år, så de som följde kursen var engagerade. Kursenkäten (tillsammans med 2D1436) omfattar endast 6 svar, så det är svårt att dra några generella slutsater. Nästan alla svar ger medelbetyg eller något över medelbetyg och det finns nästan inga betyg "dåligt".
Undervisningen
består i huvudsak av föreläsningar. Kursinnehållet och kursbunten/kursboken är tämligen
omfattande men uppfattas som lagom omfattande.
Föreläsningarna har uppfattats som givande.
Laborationerna ger en god utdelning att döma av studenternas kommentarer, 83% "bra"..
Examinationen
består av muntlig redovisning av 3 laborationer, skriftlig tentamen. Tentamen är i huvudsak av
berättarkaraktär men med någon del där mera formella kunskaper genom beräkningar testas. Det är
rimligt med hänsyn till hur kursen ser ut.
Kursboken
(Fall et al.) är unik i sitt slag. Det är för få hittills som köpt den för att vi ska kunna säga något om studentens syn på den.
Kursboken
(Johnston and Wu) har fungerat ganska bra under lång tid. Den är dock något utdaterad i de sista kapitlen om synapser varför dessa ersatts av artiklar.
Kursbunten innehöll kapitel ur ffa Bower&Beeman samt Petersen (båda är upplagda i sin helhet för den intresserade) samt ett par kompendier. Det fanns även en litteraturlista med läsanvisning inför varje föreläsning.
Läsanvisningarna
tycks nu i huvudsak ha fungerat bra.
Utfördes elektroniskt med hjälp av ACE
efter tentan. 6/15 har svarat. Av detta framgår att:
- kursen upplevs som
meningsfull, intressant (83% "Ja") och lagom svår. ”
- pedagogiken och
nivån på föreläsningarna är bra/acceptabelt.
Kursens innehåll
följde i stort sett vad som planerats.
En länk till
denna kursanalys har lagts in på kursens aktuelltsida på WWW. Studentenkäten finns att läsa här.