IT-design för funktionshindrade
KursPM för itfunk07
Vem får läsa kursen
Kursen kan läsas av vem som helst, inga förkunskapskrav krävs.
Kursens mål
Målet med kursen är att ge studenterna en förståelse
för olika typer av funktionshinder, vilka speciella krav detta ställer
på datorers maskin- och programvara, vilka sociala konsekvenser funktionshindret
innebär, samt vilka möjligheter datorer har att påverka det
dagliga livet för personer med funktionshinder.
Fredrik Winberg, fredrikw@csc.kth.se,
08-790 9105, rum 4634.
Hör i första hand av er via e-post.
”Perspektiv
på funktionshinder & handikapp”, Magnus Tideman (red.),
Studentlitteratur., ISBN 91-44-01618-2. Köpes förslagsvis direkt från
Studentlitteratur eller någon annan nätbaserad bokhandel.
Kursbunt finns att köpa på studentexpeditione för 80:-. Kursbunten
innehåller följande artiklar:
- Agelfors, E., Beskow, J., Dahlquist, M., Granström, B., Lundeberg,
M., Spens, K-E., & Öhman, T. (1998). Synthetic Faces As A Lipreading
Support. I Proceedings of ICSLP'98.
- Chang, A., O'Modhrain, S., Jacob, R., Gunther, E., & Ishii, H. (2002).
ComTouch: Design of a Vibrotactile Communication Device. I Proceedings
of DIS2002.
- Cole, E., & Dehdashti, P. (1998). Computer-Based Cognitive Prosthetics:
Assistive technology for the Treatment of Cognitive Disabilities. I Proceedings
of Assets 1998.
- Cox, S., Lincoln, M., Tryggvason, J., Nakisa, M., Wells, M, Tutt, M., &
Abbott, S. (2002). TESSA, a system to aid communication with deaf people.
I Proceedings of ASSETS 2002.
- Edwards, K., Mynatt, E. & Stockton, K. (1995). Access to graphical interfaces
for blind users. interactions, 2(1), 54-67.
- Fougeyrollas, P. & Gray, D.B. (1998). Classification Systems, Environmental
Factors, and Social Change: The Importance of Technology. I D.B. Gray, L.A.
Quatrano & M.L. Lieberman (Red.) Designing and Using Assistive Technology:
The Human Perspective (s. 13-28). Paul H. Brookes Publishing Co.
- Hampel, T., Keil-Slawik, R., Claassen, B. G., Plohmann, F. & Reimann,
C. (1999). Pragmatic Solutions for Better Intergration of the Visually Impaired
in Virtual Communities. I Proceedings of GROUP 99.
- Harrison, C.S., Dall, P.M., Granat, M.H., Maver, T.W., & Conway, B.A.
(2000). Development of a wheelchair virtual reality platform for use in evaluating
wheelchair access. I Proceedings of ICDVRAT 2000.
- Sloan, D., Gregor, P., Rowan, M. & Booth P.(2000). Accessible Accessibility.
I Proceedings of the 2000 conference on Universal Usability (s. 96-101).
AMC Press.
- Story, M.F., Mueller, J.L. & Mace, R.L. (1998). The Universal Design
File: Designing for People of All Ages and Abilities (kapitel 1-3). The
Center for Universal Design: NC State University.
- Svensk, A. (2003). Från svartvit torftighet till en ocean av färgbilder.
- Synskadades Riksförbund (SRF). (2001). Synskadad i Sverige - frågor
och svar.
- Tarandi, E. (2004). De dövas samhälle. uppsats i IT-design
för funktionshindrade 2004.
- Vanderheiden, G.C. & Vanderheiden, K.R. (1991). A Brief Introduction
to Disabilities. Trace Research & Development Center, University
of Wisconsin-Madison.
Kursen ges under period 4, med åtta föreläsningar och fyra
litteraturseminarier. Föreläsningarnas syfte är att ge exempel
på dels vilket arbete som pågår inom området funktionshinder
och IT, samt dels för att belysa olika typer av funktionshinder. Litteraturseminarierna
har som syfte att ge en fördjupad kunskap genom att studenterna tillsammans
med kursledaren diskuterar ett antal artiklar som alla har läst på
förhand.
För all examination vid CSC tillämpas en hederskodex.
Kursen examineras genom två delar, seminarier och en hemtenta.
Seminarier, 2p
För att få godkänt på seminariedelen krävs närvaro
på samtliga littersturseminarier (alternativt restuppgifter vid frånvaro)
samt godkända inlämningsuppgifter för vart och ett av dessa.
Läs mer under seminarier.
Hemtenta, 2p
Hemtentan delas ut vid sista kurstillfället (11/5) och ska sedan lämnas
senast den 21/5. Läs mer under hemtenta.
För att öka examinationsgraden har seminariedelen arbetats om och
utökats, och ersätter uppsatsen.
|