Kursanalys för DA2110, Kompletterande matematik för dataloger, hösten 2007

Kursdata

Tid: period 1 läsåret 2007/2008 dvs september-oktober 2007.
Poängantal: 7,5 hp ( 6 poäng på tentamomentet, 1,5 poäng på labmoment).
Tenta: En hemtenta med muntlig redovisning efter undervisningens slut. Omtenta efter överenskommelse.

Föreläsningar: 16 timmar.
Laborationer: Inte schemalagda. Motsvarande 6 timmar.

Kursledare och föreläsare: Johan Karlander (universitetslektor)

Totalt 7 studenter har gjort något aktivt under kursen (lämnat in hemtal och/eller tenterat). Av dessa har 5 st gjort klart laborationerna och kan sägas ha följt kursen till slutet. Dessa studenter läser antingen på masterprogrammet i datalogi eller är högskoleingenjörer som antagits till senare delen av civilingenjörsprogrammet i datateknik.

Kurslitteratur:
Robert A. Adams: Calculus, A Complete Course (6th ed) , Addison-Wesley, ISBN 0-201-79131-5.

Avklarade moment:

5 st studenter har klarat de tre laborationerna. Dessa har också klarat tentan. Prestations- och examinationsgrad: 71 % av studenterna som aktivt följt kursen.

Mål

Kursens mål är att

Att ge studenterna kunskaper i linjär algebra, differential- och integralkalkyl och sannolikhetslära så att studenterna kan fortsätta studera datalogi.

Kursens form detta läsår

Precis som föregående år bedrevs undervisningen med ett begränsat antal salstimmar (16 st). De studenter som kom till kursen visade sig vara i behov av grundläggande analys och kursen lades därför upp som en kurs i en- och flervariabel.

Examination

Examination skedde dels genom tre stycken hemuppgifter som kan sägas utgöra en hemtenta och av laborationer. Hemuppgifterna bestod av en följd av ca 10 uppgifter av varierande svårighetsgrad varav drygt hälften av uppgifterna skulle klaras av för godkänt. Laborationerna handlade om att läsa problem med Maple.

Kursledarens bedömning av kursen

Det lilla antalet studenter gör att kursen fungerat på ett ganska personligt och trevligt sätt. Det har varit lätt för mig att få en uppfattning om studenternas svårigheter och behov. Materialet som skall gås igenom är nominellt sätt stort. I praktiken har det dock gått att fokusera på det som är relevant för andra kurser. Min bedömning är att kursen fungerat relativt väl enligt givna syften.

Betygskriterier

Min betygssättning gick till på så sätt att hemtalen gav betyg E eller D beroende på poängtalet. De studenter som fick betyg D erbjöds att tentera muntligt för högre betyg. Ingen student har dock tagit vara på denna möjlighet.

Anpassning till andra kurser

Kursen syftar till att höja kompetensen i matematik och är därför mer indirekt kopplad till andra kurser. Dock är innehållet anpassat för att ta upp moment som är speciellt viktiga för kursen i Numerisk analys och kursen i Matematisk statistik. Denna anpassning kan nog tänkas igenom ytterligare.

Sammanfattning

Kursen har fungerat rimligt väl och har möjlighet att skalas upp om det skulle bli ett större studentantal.

Upp till kursomgångar.

Sidansvarig: mailto:johank@nada.kth.se
Senast ändrad 16 maj 2008
Tekniskt stöd: mailto:webmaster@nada.kth.se