Kursanalys för DA2190, Allmän bildning, 2008
Kursdata
Tid: Period 1-2 läsåret 2008, dvs januari-maj.
Poängantal: 6 hp (varav 3 hp seminarier SEM1, 3 hp uppsats ÖVN1).
Seminarier: 20 timmar + 4 timmar studiebesök. Hemuppgift
tar cirka 2 timmar varje vecka.
Uppsats: 40 timmar.
Kursledare och föreläsare: Henrik Eriksson med assistent
Johan Karlander
Övriga föreläsare: Stefan Arnborg, Jonna Eriksson
Kurslitteratur:
Tidskriftsartiklar, romaner, film.
Antal elever: 42 (32 män, 10 kvinnor)
Avklarade moment 2008-06-15:
Seminarier 30 (72%)
Uppsats 15 (36%)
Prestationsgrad: 54%
Examinationsgrad: 36%
Könsuppdelning visar att flickorna presterat något bättre.
Jag har sagt att dom har våren på sej att skriva sina uppsatser.
Mål
Kursens mål är att ge
- kännedom om vetande och tänkesätt som det ofta anspelas på i allmänna texter,
- bildningsorientering inom kulturella och icketekniska områden,
- färdighet i att i skrift och tal använda inslag från allmän bildning
för att eleverna ska kunna
- delta i samtal och debatt med andra än tekniker,
- anlägga nya tänkesätt i sitt yrkesliv.
Faktiskt innehåll i kursen
Dokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens
hemsida.
Kursenkät
Webbenkäten fick tolv entusiastiska
svar och en del konstruktiva kommentarer, som
Alla borde läsa den!
Mer diskussion på seminarierna vore bra.
Byt kursledare!
(Jag talade om att Johan skulle leda kursen nästa år.)
Uppsatserna
Alla uppsatser får en hård granskning med många rättelser och
förslag till omskrivningar. Efter förbättring är många av uppsatserna
publiceringsbara.
Betygskriterier
Slutbetyget har bestämts av uppsatsbetyget som satts av
kursledaren med följande kriterier.
- A Bildad, publiceringsbar.
- B Bildad, publiceringsbar efter rättning.
- C Halvbildad, publiceringsbar efter rättning.
- D Halvbildad men knappast publiceringsbar.
- E Ej obildad men knappast publiceringsbar.
- F Obildad eller klart opubliceringsbar.
/Henrik Eriksson, 2008-06-15.
Upp till kursomgångar.
Sidansvarig: <henrik@nada.kth.se>
Senast ändrad 18 juni 2008
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>