Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik för dataloger, vettig10En ny kurs på svenska i vetenskapsteori speciellt anpassad för dataloger. Aktuell information.KursutvärderingHär är några frågor som vi gärna vill att ni svarar på:Kurslitteratur:
GruppindelningVi gör ett försök till gruppindelning baserat på efternamn:
Grupp 1: A-E Grupp 2: F-J Grupp 3: K-P Grupp 4: R-Ö
LärareKursledare:Johan Karlander, johank@nada.kth.se, 790 6340Assistent:Henrik Eriksson, henrik@nada.kth.seBeskrivningAlla studenter på en teknisk högskola möter vetenskap. Det kan då vara förvånande att det så sällan ges möjlighet för dem att reflektera över vad vetenskap egentligen är. Denna kurs är tänkt att ge en första introduktion till ett mer generellt perspektiv på vetenskap. Vi kommer att beröra frågor som:
UndervisningsformUndervisningen sker i form av 12 st 2-timmarsföreläsningar och 18 timmars seminarieverksamhet. Dessa seminarier kommer omväxlande att vara i 1-timmarspass och 2-timmarspass (se detaljerat schema senare). Seminarierna skall ha 15-20 studenter och en lärare som seminarieledare. På seminarierna diskuterar vi fritt olika problem och artiklar. Alla studenter förväntas i möjligaste mån delta i dessa diskussioner.ExaminationKursen har 3 kursmoment:
TentamenTentamen sker muntligt i två delar varav bara den första delen är obligatorisk. Den först delen tar 20 minuter per person och går ut på att du skall kunna svara på tre frågor som väljs slumpmässigt bland dessa:Om du klarar denna del får du betyg E eller betyg D (vid extra bra svar). Om du klarar del 1 kan du gå vidare med del 2 som också kommer att vara ett förhör på 20 minuter fast med svårare frågor som ger betyg D-A. För tentan för högre betyg gäller att du skall läsa på följande: Högre betyg Den som vill tenta för högre betyg före jul kan göra det på tisdag 21 dec kl 10-15. Alla tisdagar i januari 2011 och första tisdagen i februari finns också tider.
ÖvningsuppgifterI övningsuppgifterna ingår deltagande i seminarierna. Till vissa av seminarierna kommer det att vara en förberedelseuppgift som t.ex. att läsa in en kortare text. Vid ett tillfälle kommer ni att få göra en 15 minuters presentation av ett inläst ämne. Denna presentation kommer att ske på något av de två sista seminarietillfällena. Ni bör lämpligen genomföra detta moment i grupper om två.
UppsatsDu skriver en uppsats över ett tilldelat ämne som vi kommenterar och graderar. Denna uppsats skall senast vara inlämnad första läsveckan i januari.Närvaro på seminarierVi kräver i princip närvaro och deltagande i alla seminarier. Den som av något skäl inte närvarar på ett visst seminarium kommer dock att kunna göra en extraläxa som kompensation.Krav för godkänt och betygskriterierFör godkänt krävs betyg E,D,C,B eller A på TEN1, betyg P på HEM1 och betyg P på HEM2. För de olika betygen krävs
Slutbetyget vägs samman av tentabetyget TEN1 och uppsatsbetyget (se HEM2). För betyg P på HEM1 krävs närvaro på samtliga seminarier (missat seminarium kan tas igen genom att man gör en speciell läxa) och en godkänd presentation på ett seminarium. För att en presentation skall vara godkänd krävs att den skall vara väl förberedd och att den på ett rimligt sätt anknyter till metoder inom kursen. För betyg P på HEM2 krävs att den är rimligt välskriven och att den på ett rimligt sätt anknyter till metoder inom kursen. Internt sätts också ett kvalitetsbetyg E-A och kursens slutbetyg blir medelvärdet av tenta och uppsats. SchemaEnligt preliminär plan kommer ni att delas in i fyra grupper (G1,G2,G3,G4). Denna uppdelning används för seminarietider.
UppdateringarSchemat kommer efterhand att kompletteras med titlar för seminarier.LäsanvisningarLäsanvisningarna kommer att uppdateras efterhand
Seminarium 11 25 nov: Ni håller en femminuterspresentation av ett etiskt problem (och eventuellt dess lösning). Jobba i grupper om två. Varje grupp får en unik uppgift. De grupper som inte hämtade sin uppgift kan göra det på studentexpeditionen på Osquars backe 2. Tag ett blad per grupp. ResultatrapporteringRapportering av resultat sker med systemet Rapp: https://rapp.nada.kth.se/ |