Kursanalys för

DA2210 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik för dataloger 6,0 hp

Kursdata

Tid:  Period 1-2 läsåret 2010/2011 dvs augusti 2010 - januari 2011.
Poängantal: 6 hp ( 3 poäng på tentamomentet, 1,5 poäng på seminariemomentet, 1,5 poäng på uppsatsmomentet).

Föreläsningar: 24 timmar.
Seminarier: 20 timmar

Kursledare och föreläsare: Johan Karlander

Kursassistent: Henrik Eriksson

Diverse data

Det är 59 studenter som följt kursen aktivt. Av dessa har 50 stycken klarat alla 3 kursmomenten och fått slutbetyg.

Det ger en prestationsgrad på 84 %.

Beskrivning av kursen i stort

Kursen är avsedd att ge en introduktion till vetenskapsteori och vetenskaplig metodik. Genom sitt val av speciella ämnen riktar den sig framför allt till dataloger. Till skillnad från andra kurser i vetenskapsteori på KTH ges denna kurs på svenska. Kursen ger en översikt över vetenskapshistoria och de viktigaste vetenskapsfilosofiska frågorna. Mer detaljerade studier görs av matematik och datavetenskapliga problem. Vetenskaplig metod presenteras genom analys av olika konkreta problem, ofta presenterade i vetenskapliga artiklar. Kursen behandlar också etiska frågor för vetenskapsmän och vetenskapsmännens roll i samhället. (Med vetenskapsmän menas förstås både män och kvinnor.) Kursen tar också upp skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap.

Genomförande och examination

Kursen genomfördes detta läsår under preriod 1 och period 2 med 12 stycken föreläsningar och 11 stycken seminarier. Föreläsningarna som alla gavs av Johan, behandlade det teoretiska innehållet i kursen. Under seminarierna, som leddes av Johan och Henrik, var studenterna uppdelade i grupper om ungefär tjugo personer. Till dessa seminarier hade vi gett förberedelseuppgifter som lade grund för diskussionerna på seminarierna. Studenterna förväntades delta aktivt i diskussionerna, vilket de också gjorde. Det sista momentet i kursen var en uppsats över ett givet ämne. I denna uppsats förväntades studenterna analysera ett problem med hjälp av de teorier och metoder de lärt sig i kursen.

Innehåll

De ämnen som togs upp på föreläsningarna var:

Kurslitteraturen var:

Kursutvärdering

En kursutvärdering har gjorts:  Kursutvärdering

Kursutvärderingen ger vad kursledaren kan se en positiv bild av kursen som har upplevts som intressant av åtminstone 80 % av kursdeltagarna. Det är 70 % av studenterna som inte tycker att kursen behöver förändras alls och flera individuella kommentarer är uttalat positiva.

Det finns dock vissa individuella kritiska kommentarer (alla konstruktiva) till vissa moment i kursen. De är alla värda att ta vara på men verkar inte tyda på att det är något speciellt inslag i kursen som nödvändigtvis kräver åtgärd.

Nedan ger vi ändå en genomgång av vissa förändringar som kan vara värda att göra till nästa kursomgång. De är motiverade både av kursledarens erfarenheter och kommentarer från kursutvärderingen.

Förändringar inför nästa kursomgång

Kursinnehållet skall ses över. Troligen är det lämpligt att minska andelen matematik och öka andelen datalogi. Vetenskaplig metodik skall nog presenteras på ett mer enhetligt sätt.

Vi skall se om det finns lämpliga gästföreläsare att bjuda in.

Det är möjligt att den ena av kursböckerna kommer att bytas ut. Det framgår inte något tydligt missnöje med böckerna bland studenterna men kursledaren vill ändå försöka se om det finns bättre alternativ.

Vi skall försöka strukturera seminarierna på ett sätt som gör att studenterna aktiveras tidigare. Vi skall också se över möjligheten att införa ett bonussystem med poäng som genereras på seminarierna och som sedan räknas på tentan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This Web Page Created with PageBreeze Free HTML Editor