DA2210 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik för dataloger

Resultat av kursutvärdering


    Några frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 26% (7 st) Lätt.
    3. 67% (18 st) Medel.
    4. 7% (2 st) Ganska svår.
    5. 0% (0 st) Mycket svår.


  2. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 19% (5 st) Ja, mycket.
    2. 56% (15 st) Ja.
    3. 4% (1 st) Neutral.
    4. 19% (5 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  3. Var det några delar av kursinnehållet du tyckte var ointressant och som skulle kunna ersättas med något annat?

    1. 30% (8 st) Ja
    2. 70% (19 st) Nej

    Om du svarat ja, vad skulle du vilja ta bort?

    Mindre matematik vore trevligt.
    ---
    Inom vissa delar kändes det som "allt" behövde komma med. Även om det inte var speciellt viktigt nämdes det. Detta gjorde att föreläsningarna knappt hann avslutas. Gå i stället (tycker jag) igenom det viktiga noggrannare. Se föreläsning 9 exempelvis.
    ---
    Matematiska bevis
    ---
    Själva uppsatsen stack ut lite som en mindre intressant del. Det var att skriva om "spöken på internet", och den kändes inte särskilt aktuell.

    Det hade kanske varit bättre om ämnet varit taget mer ifrån en verklig händelse.

    ---
    Historian, viktiga vetenskapsmän.
    ---
    Egentligen så är det stora problemet inte att moment var ointressanta. Däremot fick många kursmoment alldeles för mycket uppmärksamhet. Det finns en gräns på hur mycket falsifikationism man tål. De värsta momenten var nog:
    * Vetenskapshistoria, kör allt om det i första föreläsningen
    * Förklaring och orsaker
    * Antirealism

    ---
    Inget, jag antar att kursen är vettig, men denna typ av utantill-lärande passar inte mig, det är det man har wikipedia till :)


  4. Vilken kursbok tyckte du var bäst?

    1. 30% (8 st) Okasha
    2. 37% (10 st) Johansson
    3. 33% (9 st) Ingen aning

    Ev. kommentar om böckerna:

    Okasha var otroligt lättläst men ändå innehållsrik, johansson kändes akademisk in absurdum.
    ---
    Okasha var bättre skriven men gick så klart inte igenom allt material och inte lika djupt.
    ---
    Okasha var mycket mer lätt läst, även när svårare ämnen togs upp. Johansson gillar verkligen att uttrycka sig med ord som inte är vanliga.
    ---
    Okasha var mer flytande med en röd tråd igenom. Johansson var lite "flummig" och otydlig på en del kapitel. Några delar i Johanssons var blev för utdragna, och andra det motsatta.

    Noterade för övrigt att Okashas bok nu finns översatt till svenska.

    ---
    Okasha var mycket intressant och lättläst. Men Johansson var också bra - den blev bättre ju mer man läste.
    ---
    Jag gillade Johanssons bok. Riktigt trevlig läsning när man kom in i den.
    ---
    Läste bara Johansson.
    ---
    Johanssons bok var mycket mer svårläst. Jag tyckte han dravlade ganska mycket i filosofiska ordalag.
    ---
    Okasha var kul, men kändes lite för populärvetenskaplig.
    ---
    Något svårt att hänga med i hans resonemang emellanåt dock.
    ---
    Johansson var lättläst
    ---
    no-nonsense... johansson blandar inte lite märkliga "jag tycker själv att..." partier.
    ---
    Vet inte hur Okashas är, men Johanssons var bra.
    ---
    Förvisso trevligt att de var små och billiga, men utdelat material hade varit tillräckligt.


  5. Tycker du att förberedelserna till seminarierna var för tidskrävande?

    1. 15% (4 st) Ja
    2. 85% (23 st) Nej
    3. 0% (0 st) Ingen aning

    Ev. kommentar:

    Räckte oftast med att göra dem en dagen innan. Ett undantag var presentationen, som krävde lite mer tid eftersom den skulle göras i par.
    ---
    En del verkade ju inte ens ha förberett sig....
    ---
    kändes svårt att veta vad man faktiskt behövde göra på vissa.
    ---
    Fanns ett skäl till att ingen förberedde sig.


  6. Tycker du att formen på seminarierna skall ändras?

    1. 22% (6 st) Ja
    2. 74% (20 st) Nej

    Om ja, beskriv hur:

    Vore bättre med uppgifterna som är lämpade för diskussion nu kunde de ibland bli lite läxförhör av det.
    ---
    Det kanske inte är möjligt rent praktiskt, men det vore bra att få med sig svar/kommentarer från seminariet. Ofta hade man med sig svar som delvis stämmde och man försökte anteckna eventuella skillnader, men några veckor senare minns man inte seminarierna så bra.
    ---
    Ibland kunde föreläsningarna och seminarierna bli ganska lika varandra så att semineriet känns meningslöst. Mer diskutionsuppgifter under seminariet kunde vara bra, eller annan uppgift som ska lösas.
    ---
    Kan inte specificera exakt, men gärna mer riktat mot vad som testas på tentan etc.
    ---
    Det var lite för lite inblandning från elevernas sida.

    Det var ungefär som en extra föreläsning.

    ---
    Några färre seminarier, och ge inte överdrivet med förberedelser. Lite är självklart vettigt, men seminarierna borde ge lite istället för att vara en tvåtimmars genomgång/pratstund efter att man redan gjort jobbet.


  7. Tycker du att innehållet i kursen som relaterar direkt till datateknik skall ändras??

    1. 48% (13 st) Ökas
    2. 7% (2 st) Minskas
    3. 44% (12 st) Bra som det är

    Ev. kommentar:

    Tycker framförallt delarna om AI var riktigt spännande och intressanta.
    ---
    Viktigt att ni har kvar denna delen, gör det mer intressant för den målgrupp som kursen är riktad till.
    ---
    Det som handlade om datateknik nästan inget alls, känns det som. Möjligen ta bort lite av matematiken och ersätta med mer datateknikrelaterat, även om en del i datatekniken är matematik.
    ---
    Då menar jag inte matemetik, utan snarare innehåll som relaterar till mer praktiska tillämpningar av datateknik.
    ---
    Dock kan jag tänka mig att det eventuellt skulle få fler mer intresserade av kursen.
    ---
    Det är bra med en lite mer allmänvetenskaplig kurs, tror många skulle behöva vidga sina vyer lite mer.
    ---
    Vilket innehåll som var relaterat till datateknik?
    ---
    jättespännande och tankeväckande med t ex AI, medvetandeproblemet, och om datavetenskap verkligen är vetenskap, eller typ bara skills...
    ---
    Det vore nog lite mer intressant att veta exakt hur vi som dataloger kopplas till det här och hur en datalog tillämpar kursens innehåll. Diskussionen kretsade mer kring om datateknik hörde ihop med kursen eller inte, vilket inte riktigt är det intressanta.


  8. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 100% (27 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?


  9. Förslag till förbättringar av kursen:

    Ta bort uppsatsen och lägg till fler seminarierna eller dra ner på dessa och ge "riktigt betyg" på uppsatsen.
    ---
    Vore trevligt med gästföreläsare några gånger. Tycker nog det är en kurs där det passar in.

    Kan vara mycket tydligare med examinationer tidigare i kursen. Dessutom borde något alternativ till den muntliga tentan finns, åtminstone på svårare delen.

    ---
    Bra som den är, tycker jag.
    ---
    EN muntlig tenta eller EN skriftlig tenta. Detta av två anledningar:

    1. Det blir mycket lättare att motivera sig att plugga till den första tentan om den har större betydelse (Inte bara D/E).
    2. Den andra tentan är väldigt svår att motivera sig själv till att skriva när man väl är godkänd. Dessutom kräver den arbete då vårkurserna har börjat ramla in.

    Personligen föredrar jag skriftliga tentor, då de ur min synvinkel ter sig mer objektiva.

    ---
    Det var intressant att hålla det där föredraget,men samtidigt skulle jag vilja att det var lite mer sådant.

    Fler föredrag, inför mindre grupper, med en opponent kanske?

    ---
    Flera så kallade öppna diskussioner, gärna kopplat till ämnen kring data.
    ---
    Förminska kursen lite, seminarier uppsats munta blev faktiskt en hel del i slutändan. Fokusera lite mer på hur vi som elever faktiskt ska ha nytta utav detta i framtiden. Komprimera det lite.


  10. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Tycker kursen "växer med tiden" ganska tradigt i början men desto mer intressant framåt slutet.
    ---
    Intressant kurs som i mitt fall gavs i fel period.
    Jag hade väldigt lite tid pga. andra kurser. Därför tyckte jag i början att kursen känndes onödig, orelevant till mitt program och väldigt belastande. Som tur var gavs vi tid att använda jullovet och jag kunde i lung och ro gå igenom kurslitteraturen och då fick jag helt plötsligt upp intresset för kursen. (Tydligen fanns det alltså något possitivt i allt vad CSN heter)

    ---
    I sin helhet en intressant kurs.
    ---
    Jag tyckte det här var en mysig kurs. Trevliga föreläsningar, intressanta seminarier, bra examinationsuppgifter osv.
    ---
    Tentan var bra.
    ---
    En väldigt intressant kurs!
    ---
    kul med en sådan här kurs mitt i all programmering och matte...
    ---
    Tänk över upplägget lite. Som det var nu kändes kursen på det hela inte särskilt givande.
    ---
    Vetenskapshistoria är väl intressant, men att bara lära sig saker utantill tilltalar mig inte på någon nivå.

    Föreläsningarna var intressanta, creds för det.

    Att ha examination i januari är en otroligt dum ide, det spelar ingen roll hur mycket man planerar att plugga innan skolan börjar, det kommer inte hända.


johank@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.