bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Förberedande kurs i programmering och datalogiskt tänkande

Kursanalys för forprg06

Kursen är en helt webbaserad preparandakurs i programmering som avser att göra det lite lättare för personer med begränsad datorerfarenhet att klara inledande programmerings- och numerikkurser på universitetsnivå. Sommaren 2006 gick kursen för första gången och erbjöds då till nyantagna studenter på KTH. Studenter som fick nys om kursen utan att vara inbjudna fick också anmäla sig.

Kursen består av fyra moment om 0.5 p var och täcker områden som datorer, variabler, styrstrukturer och filhantering.

Den 12 februari 2007 hade 228 personer (varav 50 kvinnor) registrerats på kursen och också klarat det första momentet. Av dessa var 140 studenter på civ ing program på KTH och 31 på högskoleingenjörsprogram på KTH. Ytterligare 92 studenter tog sig genom anmälningsproceduren, men har inte registrerats som klara på något moment.

128 studenter är klara med alla moment, vilket ger en examinationsgrad på 56%. Prestationsgraden består av 228 som är klara med lab1, 197 med lab2, 132 med lab3, och 130 med lab4. Sammanlagt blir det 75% i prestationsgrad.

I samband med kursen fick studenterna en möjlighet att svara på en anonym webbenkät om kursen. Endast 49 personer svarade på denna, varför man bör vara försiktig med slutsatserna.

26 av dessa 49 (53%) hittade kursen tack vare inbjudningsbrevet. 23 (47%) av respondenterna skulle studera på KTH till hösten.

29 (59%) behövde ingen hjälp av lärare eller mentorer. Av de 20 som behövde hjälp var det 2 som ansåg att kontakten hade fungerat dåligt.

31 (63%) behövde ingen hjälp av teknisk support. Av de 18 som behövde hjälp ansåg hälften att supporten hade fungerat godkänt, övriga att den var bra eller mycket bra.

31 (63%) ansåg att dom hade lärt sig Ómer än liteÓ. 2 personer hade inte lärt sig något alls.

28 (57%) ansåg att dom skulle ha mer än lite nytta av lärdomarna i framtiden.

Svårighetsnivån verkar ligga bra: 7 svarade ÓMycket lättÓ, 16 Lätt, 23 Lagom och 3 Svår.

18 (37%) hade aldrig programmerat förut. Vi har alltså delvis nått rätt målgrupp.

20 respondenter hade inte slutfört kursen, orsakerna till detta varierade, men tidsbrist verkar vara den viktigaste anledningen.

Av respondenterna är mellan 26 och 34 (53-69%) beroende på hur man ställer frågan positiva till nätbaserat stöd i andra kurser. Endast 3 personer föredrog traditionellt kursupplägg utan nätstöd. 37 (75%) skulle gärna läsa andra webbkurser på samma sätt som denna.

Copyright © Sidansvarig: Olle Bälter <balter@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-02-19