bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

2D2051 Databasteknik och datorkommunikation

Resultat av kursutvärdering


    27 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Detta är 2 kurser som samläser. Vilken kurs läser du?

    1. 100% (19 st) 2D2051
    2. 0% (0 st) 2D1522


  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 21% (4 st) Lätt.
    3. 58% (11 st) Medel.
    4. 21% (4 st) Ganska svår.
    5. 0% (0 st) Mycket svår.


  3. Fick du i början av kursen klart för dig vad kursens mål var?

    1. 63% (12 st) Ja.
    2. 37% (7 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


  4. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 21% (4 st) Ja, mycket.
    2. 42% (8 st) Ja.
    3. 32% (6 st) Neutral.
    4. 5% (1 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  5. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 63% (12 st) Ja.
    2. 37% (7 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.


    Ev. kommentar:

    Förkunskaper hade man med sig från föregående kurser
    ---
    Labbarna var lite knepiga på de kunskaper man hade sen innan.


  6. Vad tycker du om kursboken Webbprogrammering med PHP?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 11% (2 st) Bra.
    3. 5% (1 st) Hyfsad.
    4. 11% (2 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.
    6. 74% (14 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om boken:

    En del feltryck och icke konsekvent användning av fnuttar
    ---
    Har inte ens tittat i den för att den bygger på PHP 3.0, vilket jag anser inte är up to date.
    ---
    Den behandlade inte så mycket databasteknik som jag hade önskat.


  7. Vad tycker du om föreläsningsanteckningarna?

    1. 5% (1 st) Mycket bra.
    2. 26% (5 st) Bra.
    3. 58% (11 st) Hyfsat.
    4. 5% (1 st) Mindre bra.
    5. 5% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte läst dom.

    Ev. kommentar om föreläsningsanteckningarna:

    Standard föreläsningsbilder
    ---
    Alla borde vara skrivna på datorn. En del var svåra att tyda vad det stod.
    ---
    Häfta ihop papprerna i rätt hörn i fortsättningen. Betalar man 60 kr för dessa (rena rånet!) så är det det minsta man kan förvänta sig. Sen var en del bilder oläsbara pga. oskärpa.
    ---
    De skulle behövt vara i powerpoint, inte på overhead. Sedan saknade jag att man faktiskt skrev kod och visade vad som hände. Istället för att bara prata om det.
    ---
    Mycket störande att alla var häftade i fel hörn, varenda en.
    ---
    Segt med 3 timmars overhead. En dator hade underlättat mycket så att man kunnat få det visat.


  8. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 5% (1 st) Mindre än 20%.
    2. 5% (1 st) 20-40%.
    3. 11% (2 st) 40-60%.
    4. 32% (6 st) 60-80%.
    5. 47% (9 st) Mer än 80%.


  9. Kursen består av två delar: 1. Allt utom databaser (Inge Frick), 2. Databaser (Serafim Dahl + Kjell Lindqvist). Vad tycker du om Inges föreläsningar pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används stordia i lagom omfattning?)

    1. 5% (1 st) Mycket bra.
    2. 42% (8 st) Bra.
    3. 37% (7 st) Acceptabelt.
    4. 11% (2 st) Mindre bra.
    5. 5% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    Vi lever i 2000 talet och man kan faktiskt föreläsa med en powerpointspesentation alt pdf. Eller visa direkt hur vissa saker fungerar.
    ---
    Man kan läsa papprena själv, i princip...
    ---
    Helt ok, ganska tungt med 3-timmarspass men det kanske är svårt att göra något åt?
    ---
    Som sagt, jag skulle hellre se lite mer händelse, än bara text.
    ---
    2h föreläsingar i stället för 3 skulle kunna gå att göra snabbare
    ---
    Mer interaktivt, använd datorer och projektorer. Det är ett praktiskt ämne.
    ---
    Det skulle ge så mycket mer om du hade en projektor kopplad till datorn där du skrev kod och visade exempel. Tre timmar är en ganska så lång tid att bara titta på overhead-anteckningar. Lätt att tappa koncentrationen
    ---
    Upprepar samma sak under en lång tid. Efter 5-10 pratas det exakt om samma sak som han sa vid början.


  10. Kursen består av två delar: 1. Allt utom databaser (Inge Frick), 2. Databaser (Serafim Dahl + Kjell Lindqvist). Vad tycker du om Kjells och Serafims föreläsningar pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används stordia i lagom omfattning?)

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 53% (10 st) Bra.
    3. 26% (5 st) Acceptabelt.
    4. 11% (2 st) Mindre bra.
    5. 5% (1 st) Dåligt.
    6. 5% (1 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    Samma påpekan som ovan.
    ---
    Det var mycket att ta in under ganska långa pass om man inte jobbat med databashantering innan. Det var bra med labben, då lärde man sig mycket. Jag hade gärna haft någon litteratur eller mer utförliga föreläsningsantecknignar att läsa på inför tentan.
    ---
    Mer interaktivt, använd datorer och projektorer. Det är ett praktiskt ämne.
    ---
    samma som ovan


  11. Förbereder du dig till föreläsningarna (läser igenom relevanta avsnitt i boken etc)?

    1. 0% (0 st) Ja, alltid.
    2. 11% (2 st) Ofta.
    3. 21% (4 st) Ibland.
    4. 32% (6 st) Sällan.
    5. 32% (6 st) Aldrig.


  12. Får du den hjälp du behöver på datorövningarna (är handledarna kunniga, lättillgängliga, vänliga)?

    1. 11% (2 st) Javisst.
    2. 26% (5 st) Javars.
    3. 42% (8 st) Acceptabelt.
    4. 16% (3 st) Sällan.
    5. 5% (1 st) Aldrig.

    Ev. kommentar:

    Var inte där
    ---
    En hjälpassisten som skall hjälpa en stor grupp är givetvis mindre bra... Vore ju bra om det fanns fler
    ---
    De borde varit någon mer som hjälpte. Man satt och vänta välidigt mycket.
    ---
    För få labbassistenter. Tog lång tid innan man fick hjälp.
    ---
    Dock för få labassar. Endast en på en hel klass är oacceptabelt.
    ---
    På tok för lite med endast en labb-ass på Inges laborationer.
    ---
    De är vänliga och oftast kunninga, men ibland var det väldigt lång kö.
    ---
    Hade vart bra med fler labbhandledare
    ---
    Andvänd labbassistenter, det är oacceptabelt att behöva vänta över 30 min för hjälp. Det finns så många duktiga studenter på KTH så det finns absolut ingen ursäkt för bristen på labbassistenter
    ---
    det behövs fler lab-asistenter. Det tar för lång tid tills man får hjälp
    ---
    Ej lätttillgängliga. Man får vänta 30-40 min på hjälp. Och när det är ens tur, så får man till 3 meningars-svar och hjälpen går till nästa. Så måste man sätta upp sig på listan igen och vänta 30-40 min.


  13. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 26% (5 st) Mindre än 10 tim.
    2. 37% (7 st) 10-17 tim.
    3. 16% (3 st) 18-25 tim.
    4. 16% (3 st) Mer än 25 tim.

  14. Tycker du att laboration 1 är intressant och meningsfull?

    1. 5% (1 st) Ja, mycket.
    2. 63% (12 st) Ja.
    3. 26% (5 st) Neutral.
    4. 5% (1 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


    Ev. synpunkter på laboration 1:

    Lite väl mastig
    ---
    Fick bra inblick i unix grunderna
    ---
    Lite väl stor
    ---
    De blir att man göra grejerna, men man lär sig inte så mycket på att bara göra några uppgifter tycker jag.
    ---
    Trevligt med lite allmän unix kunskap även om jag inte är riktigt säker på om det höra hemma i kursen.
    ---
    Vi hade för lite kunskap inför lab 1.


  15. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 63% (12 st) Mindre än 9 tim.
    2. 32% (6 st) 9-14 tim.
    3. 5% (1 st) 15-20 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 20 tim.

  16. Tycker du att laboration 2 är intressant och meningsfull?

    1. 21% (4 st) Ja, mycket.
    2. 58% (11 st) Ja.
    3. 16% (3 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


    Ev. synpunkter på laboration 2:

    inga synpunkter
    ---
    Bästa sättet att lära sig ett språk, praktisk använding.
    ---
    minns ej exakt


  17. Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3:

    1. 21% (4 st) Mindre än 10 tim.
    2. 58% (11 st) 10-17 tim.
    3. 11% (2 st) 18-25 tim.
    4. 5% (1 st) Mer än 25 tim.

  18. Tycker du att laboration 3 är intressant och meningsfull?

    1. 11% (2 st) Ja, mycket.
    2. 53% (10 st) Ja.
    3. 32% (6 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


    Ev. synpunkter på laboration 3:

    Väldigt svår. Kändes inte som man kunde tillräckligt för att kunna göra den eller i alla fall att instruktionen borde var utförligare.
    ---
    minns ej exakt


  19. (2D2051) Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 4:

    1. 58% (11 st) Mindre än 9 tim.
    2. 21% (4 st) 9-14 tim.
    3. 11% (2 st) 15-20 tim.
    4. 0% (0 st) Mer än 20 tim.

  20. (2D2051) Tycker du att laboration 4 är intressant och meningsfull?

    1. 5% (1 st) Ja, mycket.
    2. 58% (11 st) Ja.
    3. 32% (6 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


    Ev. synpunkter på laboration 4:

    minns ej exakt


  21. Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)

    1. 32% (6 st) Laboration 1
    2. 58% (11 st) Laboration 2
    3. 53% (10 st) Laboration 3
    4. 26% (5 st) Laboration 4


  22. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 5% (1 st) Mycket bra.
    2. 53% (10 st) Bra.
    3. 37% (7 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Tentade inte.


  23. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 4)?

    1. 47% (9 st) En.
    2. 32% (6 st) Två.
    3. 5% (1 st) Tre.
    4. 5% (1 st) Fyra eller fler.


  24. Hur stor del av din totala studietid under period 1 har du ägnat åt den här kursen?

    1. 11% (2 st) Mindre än 15%.
    2. 26% (5 st) 15-30%.
    3. 32% (6 st) 30-50%.
    4. 32% (6 st) 50-70%.
    5. 0% (0 st) Mer än 70%.


  25. Kurserna är på 5p (4p för 2D1522) (2p för tentan, 2p för laborationskurs 1 (lab 1, 2 och 3) och (för 2D2051) 1p för laborationskurs 2 (lab 4)). Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 89% (17 st) Lagom med 5p.
    2. 0% (0 st) Borde vara 6p.
    3. 0% (0 st) Borde vara 7p.
    4. 11% (2 st) 5p är för mycket.


  26. Förslag till förbättringar av kursen:

    Absolut att man kan faktiskt ha mer interaktiv föreläsning, det var alldeless för statisk med en massa overheadbilder. Varför utnyttjar man inte institutionens resurser genom att använda en projektor och en bärbär dator och köra föreläsning via den? Som jag nämde innan så lever vi på 2000 talet och inte på 80-talet.
    ---
    Mer asistenter.
    ---
    Kanske borde haft nått tillfälle med räknestuga för databasdelen.
    ---
    php5
    ---
    En mer uppdaterad lärobok vore inte helt fel :)
    ---
    Lab 4 motsvarar mindre än 1 poäng
    ---
    Det är en praktiskt kurs, avskaffa kladdandet på tavlor och overhead. Använd datorer, visa vad ni menar. Används i så många andra kurser så varför inte denna?
    Säkerställ labbassar, mer än en! så om den blir sjuk så behöver inte klasserna vänta i 30-40 min för att ställa en fråga.

    ---
    praktiska föreläsningar eller i varje fall lite mer varierande
    ---
    Fler assistenter som kan hjälpa till på labbarna.
    Powerpoint presentationer och visa exempel inför labbarna, samt visa vad ni menar under föreläsningarna med hjälpa av datorn.
    Inte försöka återberätta allt muntligt.


  27. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Man kanske skulle införa en enkät undersökning för att ta reda på studenternas förkunskaper, så att man kan lägga upp en bättre studieplan. Denna enkät undersökning kan ske via mejlen, eller vid ett besök hos studenterna (medieteknikerna) innan kursens början.
    ---
    Hyfsad kurs ändå. Trevlig sommar!
    ---
    Bra kurs!
    ---
    Nyttig kurs som har sköts på ett ok sätt, finns klart marginal att förbättra men det finns också klart sämre kurser på instutionen.

Copyright © Sidansvarig: Stefan Nilsson <snilsson@nada.kth.se>
Uppdaterad 2007-06-18