2d1310 prgmed06

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 10% (4 st) Mycket lätt
    2. 15% (6 st) Lätt
    3. 36% (14 st) Medel
    4. 28% (11 st) Ganska svår
    5. 10% (4 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 18% (7 st) Ja, mycket
    2. 62% (24 st) Ja
    3. 15% (6 st) Neutral
    4. 5% (2 st) Inte särskilt
    5. 0% (0 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 51% (20 st) Ja
    2. 15% (6 st) Tveksam
    3. 33% (13 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 5% (2 st) 0-25%
    2. 10% (4 st) 26-50%
    3. 10% (4 st) 51-75%
    4. 74% (29 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 23% (9 st) Mycket bra
    2. 54% (21 st) Bra
    3. 21% (8 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 69% (27 st) Mycket bra
    2. 26% (10 st) Bra
    3. 5% (2 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 15% (6 st) Mycket bra
    2. 44% (17 st) Bra
    3. 36% (14 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 3% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 44% (17 st) Sten Andersson
    2. 51% (20 st) Carina Edlund

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 51% (20 st) 0-25%
    2. 5% (2 st) 26-50%
    3. 23% (9 st) 51-75%
    4. 21% (8 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 18% (7 st) Mycket bra
    2. 33% (13 st) Bra
    3. 36% (14 st) Acceptabelt
    4. 5% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 3% (1 st) Mycket bra
    2. 56% (22 st) Bra
    3. 33% (13 st) Acceptabla
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 8% (3 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 10% (4 st) Mycket bra
    2. 69% (27 st) Bra
    3. 13% (5 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 5% (2 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 28% (11 st) Mycket bra
    2. 54% (21 st) Bra
    3. 8% (3 st) Acceptabel
    4. 8% (3 st) Mindre bra
    5. 3% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 18% (7 st) Mycket bra
    2. 36% (14 st) Bra
    3. 41% (16 st) Acceptabel
    4. 5% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken (Python programmer for the absolute beginner)?

    1. 8% (3 st) Mycket bra
    2. 13% (5 st) Bra
    3. 8% (3 st) Acceptabel
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 5% (2 st) Dålig
    6. 64% (25 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se nedan.

    Övrigt

    Övriga kommentarer om kursen:

    Se nedan.


    Extra

  16. Har du läst sommarprogrammeringskursen på webben (2D1300)?

    1. 0% (0 st) Vet ej
    2. 87% (34 st) Nej
    3. 3% (1 st) Ja, delvis
    4. 10% (4 st) Ja, hela

  17. Om svaret ovan är Ja, delvis eller Ja, hela: Tycker du att du hade någon nytta av sommarprogrammeringskursen när du läste denna kurs?

    1. 3% (1 st) Ja, mycket
    2. 8% (3 st) Ja, litet
    3. 0% (0 st) Svårt att säga
    4. 5% (2 st) Nej

  18. Förslag på vad skulle en sådan kurs behöva innehålla för att du skulle klara denna kurs bättre:

    Se nedan.


Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Rolig kurs
---
Svårt från början, sedan det gick bra
---
Kan vara bra att ändra alla fel i overhead(kvarvarande fel från Java)
---
Det känns som att man behöver en viss förkunskap.
Kanske skulle det vara bra om alla måste ha läst sommarprogrameringen för att få göra kursen.

---
Även om kursen beskriver python ingående från grunden
Så är programmering ett speciellt ämne så det blir ändån väldigt svårare om man aldrig har programmerat

---
Jag har aldrig programmerat förut,labbarna blev ganska krångliga.
---
Jag har lätt för programmering men kursens upplägg (föreläsningar, föreläsaren, labbar) har varit väldigt bra upplagt tycker jag.
---
Anledningen till att den var lätt var att jag haft grundprogrammering i Java och Pascal tidigare.
---
Kursen är rätt enkel för studenter som har programmerat innan.
---
Svår om man inte får tillräckligt med tid att låta kunskaperna sjunka in! Kan vara jobbigt med parallella kurser.
---
Ingen förkunskap
---
skulle gärna sett att allt verkligen gicks igenom långsamt från grunden.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Speciellt för de som aldrig varit i kontakt med programmerning. Det är bra att kunna tänka programspråk ibland.
---
Läste programmerng på gymnasiet, men det var ett tag sedan.
---
Det är viktigt att inse grunderna i programering
---
jag har lärt mig göra enkla program
---
kommer vi använda python framöver?
---
Python känns som ett väldigt bra program att börja programmering med då det inte innehåller massa "onödiga" tecken osv.
---
python är ett programspråk att utvecklas med, inte ett programspråk att utveckla på, därför tror jag att c /java skulle vara bättreatt ha i kursen
---
Bra på att öva upp "programmeringstänket"

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Lite mer struktur under frl, annars bra
---
Jag tyckte Sten skötte sig bra när jag var där.
---
Jag tyckte att föreläsningarna var jättebra, men det räckte inte riktigt för att kunna klara av labbarna själv
---
Mellan "Mycket bra" och "Bra"
Ibland över pedagogiskt.

---
Dock med övertydligt argumenterande ibland. docj inget att kommentera på bara bra
---
Tydligt och bra
---
Bra nivåläge på rösten lite småstrulig emellanåt. Tydlig och bra i övrigt.
---
Mycket virrigt och oförberett.
---
det som gicks igenom var bra, men det gick väldigt fort i början.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Jag kan inte ens tänka mig en datorkurs utan föreläsningar med projektor. Borde finnas på övningarna också.
---
Bra att visa när du ändrar osv
---
Det är viktigt att se hur programmet arbetar, det är lättare att se på datorn än på tavlan.
---
Dock med batterier till datorn :)
---
lätt att förstå vad föreläsaren pratar om.-
---
Hjälpte
---
skulle kanske också behövts på övningarna.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Skulle gärna ha lite mer "avancerade" föreläsningar
---
Ingen egentlig uppfattning.
---
Mycket fel i föreläsningsanteckningarna
---
det var jättebra att få pp utskrivna.pytonboken var också bra. det skulle kunna bli lite bättre om föreläsningarna förljde pytonboken, så man som ovan kunde läsa på innan föreläsningen
---
Bra att man inte behövde en bok om man hade programmerat innan föreläsning annteckningar var grymma!
---
Som jag nämnde tidigare så skulle de ha varit lite mer förklarande av vissa funktioner som man behövde till labbarna
---
allt kan göras bättre

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Deltog inte
---
Tilltalade mig inte alls, var där en gång så jag har inte så mycket att tillföra.
---
Var inte på övningarna
---
Man kan inte lära sig programmering på en griffletavla
---
Det var bra att hon var lugn och förstod att det kunde vara svårt i början.
---
Se ovan till föreläsningar
---
var knapp där
---
Jag var inte på någon övning.
---
Det enda stället jag fick någon slags förståelse..

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Mycket tidskrävande för att få något mkt enkelt godkänt
---
På tok för enkla uppgifter för min del. Var mest jobbigt att hålla på med Unix.
---
jag tyckte dock att de var lite för svåra för att klara utan handledare ( eftersom de handledarledda tiderna gick åt till redovisning av labbarna)
---
Labbarna var bra men de sista var ganska svbåra
---
lit enkla i förhållande till P-uppgiften, man samtidgt en lagom start tycker jag.
---
Dålig handledning.
---
Långa köer när man väntar på hjälp.
---
Fanns ingen tid eller möjlighet att få hjälp att förstå ämnet.
---
jag tyckete att det var aldeles för svåra för nybörjare. Det går inte att själv genomföra labbarna om man inte jobbat med nån som programerat tidigare.
---
för få handledare,som ofta var oseriösa.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Kan vara ett bra sätt att testa grundkunskaper.
---
Bra, simpelt
---
täckte till stor del det vi lst om, bra att man hade ett övningsprov att trna på
---
upplevde det som att frågorna mer handlade om språkliga programeringstermer än själva progrmeringen.
---
Datorprovet var nästan identisk med testversionen. Man kan lätt memorera alla svar.
---
Slarvigt ihopsatt med buggar och en direkt kopia av tidigare prov.
Lägg lite mer tid på att ha unika frågor på nya prov.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Bra sätt att lära sig
---
Bra urval och varierande svårighetsgrad. Dock ingen utmaning.
---
eftersom jag inte har programerat nått innan skulle jag uppskattat om det fans en rekomendation på vilken p.uppgift man skulle valt om man satsa på G. ( men den ska ju gå att bygga på) Om man inte kan mycket om programering är det svårt att välja en p.uppgift som man tror man klara av.. man kan lika väl välja en onödigt svår
---
Dåligt att många A betyg var med inriktning på grafiskt när vi bara hade en timmas föreläsning om det.
---
lite dålig lydelse på filofax 192
---
knepigt och kul på samma gång. bra att vi hade mycket tid på oss.
---
hade varit betydligt roligare/givande om man fick hitta på en egen uppgift.
---
För svårt.
---
MÅSTE göras i samarbete med någon slags övningstillfälle förutom labbarna där man inte kan fråga om tillräcklig hjälp.
---
För svår uppgift för att ingå i en grundkurs. Det är svårt att klara uppgiften själv genom att bara ha läst kursen. De som klarar uppgiften bra tror jag är de som har läst programmering tidigare.
---
skulle gärna sett en bredare gradering av svårighetsgred på p-uppgifterna. Lyckades välja en extra svår visade det sig när det var för sent att ändra.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Väldigt ojämn nivå på vad assarna krävde
---
Ingen åsikt om kompetensen men de var trevliga i övrigt.
---
Några kunde inte hjälpa till så mycket. Ibland var det bara en eller två ledare där
---
Vissa sa helt fel saker som fick programmet att inte funka
---
handledarna var bra, men de orkade oftast inte sätta sig in i koden utan skrev om allt så man blev förvirrad. de var ävens svårt att få hjälp med p.uppgiften frammåt slutet eftersom (tror jag)att de inte satte sig in i koden. och däför inte kunde hjälpa till med problem som uppstod.
---
vet inte, Setat hemma.
---
Mycket bra hjälp dock lite kryptiskt ibland
---
Några bättre än andra, olika i nivå.
---
Åsa var inte bra.
---
varierande...
---
vissa e ju helt sega(jakob). andra tror att dom vet men har inte en aning om vad dom snackar om.
---
väldigt varierande
---
Några var bättre än andra.
---
alla ville skriva om programet på sitt eget vis. och allt blev kaos till slut.

Ev kommentar (gärna konstruktiv):

Köpte den men kan säga att det var 400kr i havet
---
som jag skrev tidigare, skulle kunna bli lite bättre om föreläsningarna föjde pythonboken
---
Kursbok?
---
Inte tillräckligt relevant till kursen. Boken är upplagd på annat sätt än undervisningen.

Övriga kommentarer om kursen:

Jag tycker att kursen varit bra men svår. Det har kännts som att alla (handledare, föreläsare övningslärare ) vill att man ska klara kursen vilket var bra. Sen skulle jag önska att det funnits mer hjälptillfällen.
På p.upgiften tror jag det skulle bli lättare för både handledare och elever om man skulle ha ungefär samma handledare hela tiden (kanske tre handledare på 7 elever). så skulle varje handledare inte behöva försöka sätta sig in i koden varje gång, utan veta ungeför hur programmet var uppbyggt.
Sen skulle det vara bra om alla tvingats läsa sommar programeringen eller nått liknade. kanske i introveckan (som tex sommar matten, den fick alla läsa på 1 vecka och tenta av, det fungerade jättebra)

---
Bra överlag men riktigt dåligt att alla labbar inte fick göras på en gång. Frustrerande när man tycker att något är enkelt och vill jobba undan det, men hindras av bristande framförhållning och tvingas sitta i labsalarna vecka efter vecka och vänta i timtal i Sima-kön.
---
Bra föreläsningar som låg på'en lagom nivå för en ovan person.
---
Det här är den enda kursen jag har varit missnöjd med än så länge.
---
Övningstimmarna tycker jag var ganska onödiga, hade hellre haft fler labbar eller hemuppgifter så man kunde programmera hemma och sen kanske få svar/hjälp på övningarna med dem.


Förslag på vad skulle en sådan kurs behöva innehålla för att du skulle klara denna kurs bättre:

Lite mer info om python-programmeringsspråket
---
Övningsuppgifter som man kan göra hemma.
---
Bättre datorer i labbsalarna. Sunkiga datorer från 90 talet är inte så stimulerande.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.