bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2006/2007

Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2006/2007

Författare: Sten Andersson, Nada

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för OPEN.

Kursdata

Kurs2D1310 Programmeringsteknik för OPEN (4p)
Examination LAB1 (laborationer) G/U (1p)
LAB2 (datorprov) G/U (1p)
LAB3 (P-uppgift) A-E (2p)
Kursen genomfördPeriod 1-2
Föreläsningar20 h (10 st)
Övningar 12 h (6 st)
Lab (schemalagt) 24 h (12 st)
Kurslitteratur "Python programming for the absolute beginner ", av Michael Dawson.
Antal studenter 116 (killar: 87, tjejer 29) (endast de som redovisat åtminstone de två första laborationerna är inkluderade)
Klara med LAB1 2007-06-1894% (killar: 93%, tjejer: 97%)
Klara med LAB2 2007-06-1882% (killar: 80%, tjejer: 86%)
Klara med LAB3 2007-06-1879% (killar: 80%, tjejer: 76%)
Prestationsgrad 2007-06-18 84% (föregående läsår: 89%) (killar: 83%, tjejer: 84%)
Examinationsgrad 2007-06-18 75% (föregående läsår: 75%) (killar: 77%, tjejer: 69%)
KursansvarigSten Andersson
Antal övningsgrupper3
Övningsassistenter Sten Andersson, Carina Edlund, Leo Giertz

Sammanfattning

    Det finns en relativt stor spridning i studenternas omdömen om kursen. Majoriteten var dock mycket positiva. Både prestationsgraden och examinationsgraden sjönk något i förhållande till föregående läsår men kommer troligen att landa på ungefär samma nivå efter uppsamlingsredovisningar..

Mål

Undervisning

    Föreläsningarna har varit uppskattade med några få undantag.
    Även övningarna får bra kritik. Det är en stor spridning i hur svårighetsgraden uppfattas på samtliga undervisningsmoment.

Kurslitteratur

    Endast 50% av dom som svarat på enkäten har använt kursboken (den är inte obligatorisk).
    Något mer än hälften av dessa är nöjda med den.

Studenternas arbetsbelastning

    P-uppgiften har tagit ett mycket varierat tidsanspråk för olika studenter. Medelvärdet ligger runt 60 timmar. Beror troligtvis på de varierande förkunskaperna.

Verkligt kursinnehåll

    Vi har i stort sett hållit oss till detaljschemat för kursen.

Funderingar till nästa år

    Då resultatet har varit relativt tillfredställande kommer inga större förändringar att ske. Ska dock försöka förbättra föreläsningarna något.

Bilaga: Elevenkät

Copyright © Sidansvarig: Sten Andersson <stene@nada.kth.se>
Uppdaterad 2010-03-11