echo $kurskod; ?> echo $kursnamn; ?>KursPMLärare, Vem får läsa kursen, Kursens mål, Kurslitteratur, Studentexpedition, Kursuppläggning, Examination, Betyg, Konto vid CSC, Ändringar i kursPM kommer att meddelas under nyheter.
Kurshemsidans adress: Kursledare
Sten Andersson ÖvningsassistenterGrupp 1: Sten Andersson , stene@csc.kth.se Grupp 2: Carina Edlund, carina@csc.kth.se Grupp 3: Leo Giertz, legi02@csc.kth.se
Kursen är obligatorisk för I, OPEN, MEDIA och CL och S.
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i programmering och datalogiska begrepp.
Som språk används python då det är relativt okomplicerat och därmed lämpligt som första programmeringsspråk.
BokSom kurslitteratur används Python programming for the absolute beginner av Michael Dawson, ISBN 1598631128. Den finns att köpa på kårbokhandeln. Kursboken är ej obligatorisk utan är en rekommendation för den som vill ha en bok att läsa. KursbuntKursbunten finns att köpa på studentexpeditionen och innehåller:
Studentexpedition och DelfiNadas studentexpedition finns på Osquars backe 2 plan 2. Den har öppet må-fr 9.45-11.30 och må-to 12.45-14.15. Delfi är CSC:s systemgruppsmottagning som har hand om konton och passerkort.
Delfi har öppet må-fr 10-12 och må-to 13-15. Delfi är granne med studentexpeditionen.
Kursen är uppdelad i föreläsningar, övningar och laborationer. På föreläsningarna presenteras nya begrepp som sedan exemplifieras under övningarna. Under datorlaborationerna får man sedan själv lösa ett antal uppgifter. Aktivitet:
F1: Introduktion till programmeringstekniken och programmeringsspråket Python.
Inledande laborationer (LAB1)Labbarna arbetar ni med i grupper om två (varken fler eller färre) för att datorerna ska räcka till. De schemalagda laborationstiderna kommer inte att räcka till så det gäller att ni arbetar även på fritiden. Datorsalarna är ofta bokade på dagtid men på kvällarna brukar det vara lugnt. För varje laboration som redovisas i tid erhålles bonuspoäng som man tillgodogör sig på datorprovet. När ni redovisat er laboration: Se till att handledaren skriver under er kvittensblankett som ingår i kursbunten.Datorprov (LAB2)Efter de inledande labbarna förväntas man ha grundläggande programmeringskunskaper och dessa examineras med ett datorprov (LAB2). Detta kommer att genomföras vid ett schemalagt laborationstillfälle och utgörs av 25 frågor av flervalstyp som ska besvaras på 50 minuter. Ett tillfälle att öva på provfrågor kommer att ges innan provet.P-del (LAB3)Kursens tredje moment, LAB3, är en större, individuell programmeringsuppgift i Python; en "P-uppgift". P-delen redovisas i tre steg under kursens andra period. Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med ca 80 timmar om du följt med i kursen under dess första halva. Om du inte följt med finns det ingen övre gräns för hur lång tid P-uppgiften kan ta.
Det finns en lista på P-uppgifterna med länkar till lydelserna för att du ska kunna skumma och bestämma dig för en uppgift. P-uppgifterna är av olika omfång vilket kräver olika mycket tid, men tidsåtgången är framförallt beroende av dina kunskaper när du börjar med P-uppgiften. Som ett komplement till de "inbyggda" finesserna i Python så finns ytterligare Pythonfiler för P-uppgiften. Utnyttja gärna dessa, men tänk på att i enlighet med hederskodexen ALLTID ange varifrån koden kommer när det inte är din egen. Efter kursens slut kan P-delen endast redovisas i omtentaperioder och ger maximalt betyget tre. Eftersom datorsystemen byts eller uppgraderas årligen så bör du vara medveten om att tiden du har på dig att redovisa din P-del är begränsad. Väntar du mer än ett år från kursstart med att redovisa kan lydelsen till din P-uppgift behöva bytas ut. Du måste då ta kontakt med kursledaren. Vi reserverar oss för att byten av datorsystem kan medföra att vissa eller samtliga P-uppgifter inte går att utföra i framtiden. Du kan alltså bara vara säker på att det går att redovisa din P-del fram till nästa kursstart. Lydelsen som ligger ute på nätet kan ändras när som helst. Se därför till att du skriver ut den lydelse du har valt och håller rätt på den tills du har redovisat. Krav på P-uppgiftslösningenUtöver kraven på funktionalitet som finns i uppgiftslydelsen gäller detta alltid:Programmet ska vara användarvänligt och presentera sig vid programstart. Tydliga instruktioner ska ges på skärmen. Det ska vara lätt att förstå vad programmet skriver ut. Det är tillåtet att anta att indatafiler är felfria om inte annat anges i uppgiftslydelsen. Ingen felkoll behöver göras för att upptäcka om indatafiler verkligen existerar. Programmet ska vara kommenterat upptill med författare, datum och ev revisionsdatum. Överkommentera inte programmet i övrigt. Tänk på att det är kvalitet och inte kvantitet på kommentarer som räknas. Programmet ska vara vettigt uppdelat i klasser och metoder, och metoder ska inte vara alltför långa (max en skärmsida). Det ska vara lätt att i efterhand gå in och förstå och ändra i programmet. Robust, flexibelt och lättläst är nyckelord. Varje klass, instansvariabel och metod ska vara försedd med kommentarer. Ange vad klassen och variabeln representerar och vad metoden gör. För metoder bör man också ange vad indata (parametrar) och utdata (retur-värde) betyder. Det ska räcka att läsa kommentar och metodhuvud för att förstå hur en metod ska användas. Namn på klasser, variabler och metoder ska vara vettiga. Alla deklarerade namn ska vara på samma språk, liksom alla kommentarer (engelska namn och svenska kommentarer är OK). Koden skall vara snyggt formaterad.
Nästan identiska kodstycken ska inte upprepas. Gör i stället generella klasser och metoder. Inför inte i onödan begränsningar. Inför konstanter för sådant som man kan tänkas vilja ändra framöver (om man skulle vilja arbeta vidare med din lösning) och för tal som inte ska ändras och går att beskriva med namn.
Gradering av betyget på kursen avgörs helt av P-uppgiften. Observera att många P-uppgifter har en begränsad betygsskala och kan inte användas för att få alla betyg. Eftersom kursen utvecklas från år till år och betygssytemen därmed justeras kan vi endast garantera betygssystemets giltighet i ett år framåt. I övrigt gäller följande: För den som vill ha ut ett betyg i det gamla siffersystemet finns det en mappning: Vill du i efterhand höja betyget finns det regler att följa, se regler för plussning på programmeringsteknikkursen. Om du är missnöjd med handledarens beslut om betyg kan du skicka ett e-brev till kursledaren där du förklarar din syn på betyget och bifogar alla filer. |