dd1310 prgo07

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 7% (5 st) Mycket lätt
    2. 18% (13 st) Lätt
    3. 37% (27 st) Medel
    4. 29% (21 st) Ganska svår
    5. 10% (7 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Har läst en del kurser på gymnasienivå.
    A-C i C .

    ---
    För lätt i början. Alldeles för lite grafik.
    ---
    Tycker att grunderna ska förklaras bättre, man kör vidare snabbt som det är nu.
    T ex förklara att = operatorn står för tilldelning och används på formen <variabel = uttryck>. Många verkar inte kunna det.

    ---
    Precis lagom, aldrig programmerat förut och tycker att jag klarade det bra! Kan tänka mig att den är väl lätt för de med mer vana.
    ---
    Sten är en bra lärare, gör det lätt.
    ---
    Det krävs att man sitter en del själv och knappar på datorn
    ---
    kanske ville ha mer hjälp med grafik
    ---
    Stort hopp mellan typ tredje och fjärde lektionen.
    Många nya bergrepp som var svårt att förstå.

    ---
    Svår för en som inte har någon förkunskap i programmering
    ---
    Labbarna var riktigt bra då man lärde sig grunderna bra. Känns dock som ni förväntat er att man hade mer kunskap äv vad vi hade till att göra p-delen. Hade mehövt MYCKET mer handledning!
    ---
    Mycket bättre kurs än motsvarande java-kurs. I denna kurs med python förstår man mycket bättre vad man gör och det gör hela programmeringen mycket roligare.
    ---
    Det var inte lätt nät man aldrig programmerat förut. Vore bra om man hade en föreläsning där man berättade om alla "error" man kan få när man kör program och hur man åtgärdar dom. skulle göra allt mycket lättare!
    ---
    Jag tycker att kursen har varit rolig men att hoppet mellan labbarna och p-uppgiften har varit lite väl stort.
    ---
    Nivån blev svår i och med att föreläsningarna och labbarna låg på en låg svårighetsnivå medan själva P-uppgiften (som stod för själva betyget!) låg på en så otroligt mycket högre nivå. Det var också otroligt svårt för mig, eftersom jag inte har några förkunskaper i programmering och inte känner någon som kan hjälpa mig utanför skolan med kodkunskap.
    ---
    Lätt för de som programmerat innan, väldigt svår för de som inte programmerat innan.
    ---
    Svår i början, men det beror helt på att jag själv inte la ner tillräckligt mycket tid. Om det är något jag lärt mig är det att programmering kräver tid!
    ---
    jag hade det jättesvårt, har inte programmerat innan och då var det galet svårt. Jag tror på att man borde programmera på datorer samtidigt som läraren har genomgång, mer tid i datasalarna.
    ---
    labbar är bra, men onödigt att man måste redovisa alla, kan lika bra redovisa endast det sista.
    ---
    Kontroll av handouts skulle behövas.
    ---
    svårt att veta hur man ska börja
    ---
    Väldigt skiftande beroende på vilken p-uppgift man hade
    ---
    Det var inte så svårt men tidskrävande. Det var väldigt kul och jag hade gärna gjort mer om jag inte varit tvungen att plugga till andra kurser också.
    ---
    Det behövs en dator till föreläsningarna, annars hänger man inte med och man förstår aldrig sina anteckningar. väldigt abstrakt.
    ---
    Jag tycke mkt om stenes föreläsningar, gjorde det abstrakta målande så att man kunde skaffa sig en slags tredimensionell bild av hur allt fungerade. Lektionerna var bra hos de flesta lärarna, vissa lite för lätta/repeterande. Labbarna var bra, p-uppgiften svår men bra.
    ---
    Fick E.
    ---
    Jag tycker att det vore mycket bättre om man kunde få sitta vid datorer på övningstillfällena, då vi satt i skolans klassrum istället. Labbarna fungerade bra med duktiga handledare.

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 26% (19 st) Ja, mycket
    2. 53% (39 st) Ja
    3. 16% (12 st) Neutral
    4. 4% (3 st) Inte särskilt
    5. 0% (0 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Man får en insikt i programering, men då jag inte kommer bygga vidare med mer avancerade kurser så tror jag inte att jag kommer få någon större praktisk nytta utav den.
    ---
    Väldigt roligt, jag har aldrig programmerat förut och tyckte att det var jättekul!
    Labbarna i början var ganska enkla men lagom för att komma in i tänket.

    ---
    Bra att lära sig grunderna i programmering, så att man vet, i alla fall, vilken värld programmerarna lever i som styr stora delar av dagens samhälle.
    ---
    Jag tror och hoppas att det finns ett syfte med varför vi läser programmeringsteknik
    ---
    Jag ställer mig dock kritisk till fixeringen av objektorienterad programmering. Enligt min erfarenhet finns det mycket att lära innan man ens ska börja fundera på objektorientering, men men...
    ---
    I de flesta linje som man kan välja sen krävs la inte programmering?
    ---
    Men inte för mig då jag kunde mycket innan. Dock inte python, så det var väll iaf en vidgning av vyer.
    ---
    Viktigt att lära sig tänka och lösa problem på annorlunda sätt.
    ---
    I denna kurs förstår man väldigt bra hur man ska tänka när man programmerar. Python är lättare än java vilket gör att man kan koncentrera sig mer på själva kodningen än förståelsen, vilket gör att det blir roligare att programmera.
    ---
    Kan tänka mig att det är bra för det logiska tänkandet. Tycker att den kan riktas in lite mer på det.
    ---
    Jag har lärt mig jättemycket
    ---
    Det är kul att, för mig som är nybörjare, få en inblick i programmering. Jag har upptäckt att det faktiskt är ganska kul!
    ---
    Otroligt intressant ämne, som känns otroligt användbart och man får en sorts aktiv feedback när man sitter och skapar sina program. Det känns också att man rör sig framåt i kunskapsnivån hela tiden.
    ---
    bra intro till programmering
    ---
    Bra med introduktion till programmering, framför allt till de som inte sysslat med sådant tidigare.
    ---
    Förutom att jag nu tycker det är väldigt kul att programmera (aldrig tidigare provat) så inser jag också fördelarna i ex.vis fysik och kemi att där kunna ta hjälp av en dator för att kunna hjälpa en modellera värden, skapa tabeller, lagra data och hitta dessa etc etc.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 52% (38 st) Ja
    2. 23% (17 st) Tveksam
    3. 25% (18 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 3% (2 st) 0-25%
    2. 4% (3 st) 26-50%
    3. 11% (8 st) 51-75%
    4. 81% (59 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 18% (13 st) Mycket bra
    2. 45% (33 st) Bra
    3. 30% (22 st) Acceptabelt
    4. 4% (3 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Då jag hade goda förkunskaper tyckte jag tempot var något segt.
    ---
    Tjatade och ritade alldeles för mycket för att man skulle orka lyssna. Man förstod betydligt mycket tidigare än vad han verkade tro...
    ---
    bilderna på tavlan var bra men blev röriga ibland, om det t.ex är en lista så kan du rita typ 2 av objekten i listan och inte alla(hände nån gång bara).
    ---
    Engagerad lärare som vill förmedla mycket kunskap till en stor grupp.
    ---
    Programmering är lite komplext då så få hållit på med det tidigare, vilket gör att föreläsningarna kanske upprepar sig ofta.
    ---
    Kanske lite för nogrann
    ---
    Jag var inte närvarande vid föreläsningarna.
    ---
    riktigt pedagogist!
    ---
    Det var alldeles för svårt att applicera föreläsningskunskaperna på labbarna och p-delen
    ---
    Sten Andersson förklarade nästan övertydligt och upprepade många gånger vilket gjorde att saker blev lätta att komma ihåg. Lite mer tid skulle kunna läggas på föreläsningen om klasser och objekt.
    ---
    Det skulle varit lättare att förstå om man hade erfarenhet av programmering.
    ---
    Allmänt så börjar många föreläsare i KTH prata om ett ämne utan någon bra introduktion. Det är bra t ex med en introduktion där man får veta vad programmering är, vad det används till, varför vi ska lära oss det, osv, detta kanske inte är 100% självklart för alla.
    ---
    Lite för lite fokus på p-uppgiften
    ---
    Ibland smög sig små fel (ex: (&) skrevs istället för (and) in i föreläsningsanteckningarna. Det gjorde att man kunde sitta vid de inledande labarna och inte få sitt program att funka. Viktigt att infon som ges ut är korrekt! Tidsödande annars.
    ---
    Visserligen bra tempo som gjorde att man förstod, men tempot för föreläsningarna passade inte alls ihop med tempot/kunskapsnivån för P-uppgiften.
    ---
    För mycket upprepning.
    ---
    Att lyssna på föreläsningar ger mig inte mkt. Jag tror knappt att jag fått in nått av det som sades. bättre att ha en dator framför sig och mera följa med i föreläsningen. så at man får prova själv, och därmed befästa kunskapen.
    ---
    borde nog variera sin beskrivnig lite grann - bara upprepade samma sak flera gånger
    ---
    Lite kopplingar till Java, vilket kan förvirra, annars var det bra.
    ---
    jag har (hade) dålig datorvana .Och tror att lite fler labbtillfällen hade hjälpt.Det har varit dåligt med handledare på kvällstid.Det är väldigt stor spridning på förkunskaperna bland eleverna .En del hade väldigt lätt för den här kursen.Andra som jag svårt
    ---
    Stene är grym
    ---
    Se ovan.
    ---
    Första gången, jag kom i kontakt med data, så det var ganska abstrakt. Att sitta och programmera gav mest, men det kunnde stundvis vara ganska så frustrerande och tidskrävande.

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 52% (38 st) Mycket bra
    2. 38% (28 st) Bra
    3. 5% (4 st) Acceptabelt
    4. 3% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Synd att det inte fungerade ibland, men det vet du!
    ---
    Bra att se programkoden skrivas och köras och inte bara läsa det på papper
    ---
    Var lite strul med vissa salar bara.
    ---
    Textförstorningshjälpmedlet var bra, då bilden ibland var väldigt liten.
    ---
    Den är bra. men kunde nog ha används på ett bättre sätt. Ex skriva huvudprogrammet i den och komplettera på tavlan där man skrivar utförligt vad man har gjort.
    ---
    Men jag skulle säga att det gör det enkelst för föreläsaren att bli lite lat. Utan projektor tvingas denne att anstränga sig och planera struktur etc.
    ---
    Kul och aktivt sätt att följa med i genomgångarna, men som sagt så är passiv inlärning inte optimalt för inlärning av programmering.
    ---
    Man blir lätt sömnig men det är nog ganska svårt att klara sig utan.
    ---
    man ser vad som händer
    ---
    När de fungerar, eller är förberedda innan.
    ---
    Skulle inte fungera utan

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 14% (10 st) Mycket bra
    2. 49% (36 st) Bra
    3. 30% (22 st) Acceptabelt
    4. 4% (3 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag tycker exempel är för lätt genfärt med p-uppgiften. Man måste alltså veta lite mer om detta.
    ---
    Lägg gärna upp det på hemsidan.
    Exempel med i utdelat material är jättebra att ha som referens när man löser problem!

    ---
    Använde Pythonkramaren, fungerade mycket bra.
    ---
    Innehåller det mesta man kan behöva för att klara labbarna
    ---
    Eftersom jag inte var där, kan jag inte svara på frågan.
    ---
    Skulle kunna vara korrekturläst, fanns lite java med. Skulle också önska lite större mer komplexa exempel.
    ---
    Föreläsningsutskicken är tydliga, korta och koncisa, vilket gör det lätt att förstå dem. Mycket bra att allt för betyget E täcks in i föreläsningsmaterialet.
    ---
    Återigen mer om p-uppgiften.
    ---
    Hoppet från föreläsningarnas nivå till att programmera för betyget A, är relativt långt.
    ---
    Det är OK att ha tillgängligt även om jag skulle vilja ha ett ännu större referensmaterial. Däremot tycker jag att det är idiotiskt att vi inte kan hämta föreläsningsanteckningarna via nätet. Alla andra kurser lägger ut det på sin respektive kurshemsida men den mest tekniska kursen gör det inte.
    ---
    konstig svenska, inga konkteta exempel, abstrakta. Även nu när kursen är klar och jag läser dom tycker jag att de är flummiga.
    ---
    Bra med exempel!
    ---
    gärna mer.
    ---
    Kontroll av vad som står skulle behövas, vissa fel finns i kod.
    ---
    Kortfattat och bra exempel. Bra.

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 27% (20 st) Sten Andersson
    2. 40% (29 st) Leo Giertz
    3. 26% (19 st) Per-Anders Legeryd

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 8% (6 st) 0-25%
    2. 11% (8 st) 26-50%
    3. 18% (13 st) 51-75%
    4. 59% (43 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 30% (22 st) Mycket bra
    2. 49% (36 st) Bra
    3. 12% (9 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag vill har mer övningar så övningsassistenter kan gå igenom mer exempel angående om p-uppgiften.
    ---
    Väldigt duktiga och pedagogiska, tar sin tid och förstår oss som inte kan programmering
    ---
    Leo var rolig
    ---
    Jag var ej närvarande
    ---
    gärna ta om saker och ting när man inte hänger med
    ---
    Utmärkta övningsassistenter!!
    ---
    Väldigt bra på att förklara, pedagogisk och gör ämnet mycket roligare.
    ---
    Bra tydlighet och mycket upprepning gjorde det lätt att förstå.
    ---
    Leo gjorde lektionerna roliga. Man blir mer motiverad då.
    ---
    Mycket bra!
    ---
    Det var komplicerade, intressanta och viktiga frågor som togs upp på Leos övningar och man lärde sig mycket av honom då han har en väldigt rolig och pedagogisk stil som gör att han förmedlar det på ett mycket bra sätt.
    ---
    Duktig lärare som inte ger sig trotts att man är trög.
    ---
    Bra övningsassistener..

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 22% (16 st) Mycket bra
    2. 38% (28 st) Bra
    3. 27% (20 st) Acceptabla
    4. 5% (4 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Svårt att få användbar hjälp av ledare myket pga långa köer men man kunde alltid hjälpa varandra.
    ---
    Men det tar väldigt lång tid. Vi har 5 labbar och 1 dataprov, vilken betyder det är minst en och halv månad, så det känns som om man inte har tillräcklig tid kvar till p-uppgiften under labbtid, där man kan fråga labbhandledare.
    ---
    Ganska enkla men lagom för att komma in i tänket. Eventuellt skulle du kunna göra lite längre labbar så man måste programmera lite hemma.
    ---
    Bra grunder för att lära sig programmera.
    ---
    bra för nybörjarna, men kanske skulle ha blivit lite svårare mot slutet för det blev ett vädligt stort hopp i svårighetsgraden mellan sista labben och p-uppgiften
    ---
    Grupparbete är inte bra, men mer laborationer ensam skulle vara bra.
    ---
    Jag var bara där för att lämna in uppgifterna, som f.ö.(utan att försöka låta kaxig) var bra under min nivå, så jag kan inte riktigt uttala mig om saken.
    ---
    Labbar var ganska bra egentligen men det är stor skillnad på den och på p-delen...
    ---
    Fanns inget innehåll, bara en uppgift att göra på valfri tid enligt mig.
    ---
    Handledarna hade olika åsikter om vad som är viktigt i kursen och de flesta verkade oense med stene
    ---
    Bra att det går stegvis och att föreläsningarna ibland matchar med labbarna.
    ---
    Kunde varit mer avancerade.
    ---
    Bra grund för att starta med det egna programmet.
    ---
    Det var bra för att få en bakgrund, men fortfarande lite svåra om man aldrig träffat på någon typ av programmeringsspråk förut.
    ---
    Den första var stressig. Sedan måste jag säga att vissa av "hjälparna" var väldigt dåliga på att förstå att det var första gången jag programmerat. En av dem sade bl a ordagrant: "Jag fattar fan inte att du inte förstår dethär - det är ju superlätt". En kommentar man inte gärna lämnar bakom sig med ett leende. Skärpning!
    ---
    Lång hjälpkö!!
    ---
    Bra då vissa av labbarna gav viktiga läxor angående programmering men fortfarande inte i rätt nivå i förhållande till P - uppgiften.
    ---
    svårt att förstå vad det handlade om. skrivet till de som redan kan de här...de utan förkunskaper fick det tufft, sen hade man ju knapptr nån att fråga när sima kön var jätte lång, innan man fått hjälp var lektionen slut
    ---
    Labbarna är viktigast!
    ---
    Men jag var inte tillräckligt förberedd för att skriva p-uppgift. Jag kan fortfarande inte på egen hand programmera
    ---
    Det var lite enformigt.
    ---
    Kursplattform med mera info hur man lösr uppgifterna och förstår dem bättre.
    ---
    För lätta, stegringen till projektet blev stort.

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 15% (11 st) Mycket bra
    2. 42% (31 st) Bra
    3. 26% (19 st) Acceptabelt
    4. 10% (7 st) Mindre bra
    5. 4% (3 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kändes inte meningsfullt.
    ---
    Det är inte så svårt som jag trodde eftersom vi har föreläsning10 som går igenom ett liknande dataprov, så man behöver inte satsa så mycket om det, bara man går till alla föreläsningar.
    ---
    Det kom ju frågor på formen "vilka av variablerna i exemplet är instans-/ lokala variabler/ anropsparametrar". Det jag tycker man även borde fråga efter är "vad kännetecknar en instans-/ lokal variable? Vad är skillnaden mellan dem?" Annars har man inte mycket nytta av kunskapen.
    ---
    Jobbigt att inte få veta de rätta svaren. När jag skrev det så tänkte jag att allt var rätt, men tydligen inte, ett par tre poäng fel.
    ---
    Skulle vara bättre om man fick programmera som prov
    ---
    Det visade väl prov på att man kunde någonting, men frågorna var ju nästan exakt samma som i övningsprovet, så hade man gjort det 2-3 gånger var ju det riktiga provet inga problem. Det var för enkelt med andra ord.
    ---
    lagom nivå!
    ---
    Kändes som att en del frågor var tolkningsfrågor på genomgången, mer konkreta frågor och svar skulle vara bra.
    ---
    Testar de teoretiska kunskaperna på ett bra sätt.
    ---
    kanske lite väl inriktat på ord...
    ---
    Bra och lagom test på kunskaperna.
    ---
    Löjligt prov som måste göras om, helt. Testade inga programmeringskunskaper och var otroligt oflexibelt.
    ---
    Det var enkelt, men jag kunde inte koppla det och ha nytta av kunskaperna till p-uppgiften
    ---
    Gav inte så mycket.
    ---
    Att man klarade sig om man kunde java stämde inte så bra, annars var det okej.
    ---
    Bra sätt att lära sig begrepp. Skulle kommit tidigare.
    ---
    Det var första gången jag började haja något överhuvudtaget.
    ---
    Såg ingen poäng i det hela än att kunna de rätta benämningarna på saker och ting.

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 27% (20 st) Mycket bra
    2. 42% (31 st) Bra
    3. 16% (12 st) Acceptabel
    4. 5% (4 st) Mindre bra
    5. 5% (4 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Steget mellan labbarna och P-uppgiften var alldelse för stor. Nivån på P-uppgiften var inget fel på, men en snabbare stegring på labbarna är nog bra.
    Dessutom tycker jag utformning är konstig. Varför räcker det endast med att göra en A uppgift för att få det betyget?
    Känns naturligare att man ska göra minst en extra uppgift för varje betygsnivå för att få högsta betyg.

    ---
    Alla uppgifter kanske inte ska kunna generera ett A. De med lättare kod borde få ett lägre betyg oavsett grafiken.
    ---
    Jag tycker det är svårt. Fast jag valde bostadsinköp, den lättaste i hela listan kanske, men ändå är det krånglit att få programmet funka.
    Säg från början att det p-uppgiften är svårt och ta väldigt längre tid, så man kan förberedda på något sätt.

    ---
    Inget fel på uppgiften, men tycker inte att kursen ger så bra förberedelse för den.
    ---
    Jätteroligt att pyssla med!!
    ---
    Kunde dock vara en aning svår.
    ---
    Verkar som att en del p-uppgifter är avsevärt lättare än andra trots att de ger samma betyg, speciellt om det är så att man bara behöver uppfylla ett A-kriterie och inget av kriterierna för de andra betygena för att få ett A.
    ---
    Har man ambitioner så är det när man sliter med den här uppgiften som man verkligen lär sig programmeringen
    ---
    STOR variation på svårighetsgrad på olika uppgifter som ger samma betyg. Titta t ex på uppgift 190
    ---
    Var alldeles för stor variation mellan olika uppgifter se exempel 190
    ---
    Jag har dock svårt att sätta mig in i hur det är tänkt att vara för andra(antar jag) i och med att jag redan kan programmera, men varje nytt projekt man gör som är större än ens tidigare hjälper en ju att bli en bättre programmerare.
    ---
    ganska svåra, och har hört rykte om att vissa uppgifter var väldigt lik något program som finns redan uppe på internet... kanske lite orättvist då
    annars så tycker ja också att det borde finnas extra C-, B- A- uppgifter på alla. Så man har möjlighet att få göra det uppgift som man tycker ät intressant och få det betyg som man vill ha.

    ---
    för svår för så pass lite handledning. man klarade inte, som nybörjare, p-delen utan att känna någon utomstående som kunde hjälpa en.
    ---
    Roligt att få använda sin kunskaper för att lösa ett problem.
    ---
    För stor variation i svårighetsgrad mellan uppgifterna. Tex kraven för att få A på galaxer mot Minröj. Ha endast ca 20 uppg. med liknande krav
    ---
    Det var alldeles för få hjälptillfällen för att man skulle kunna hinna få bra hjälp.
    ---
    Lagom svår och rolig.
    ---
    Det känns orättvist att jag kan få bättre betyg än jag förtjänar genom att ta hjälp av andra.
    ---
    Tycker egentligen att själva uppgiften är bra. Men som jag redan sagt var det alldeles för stort glapp mellan labbarna och p-uppgiften.
    ---
    Dock kändes det som att det var ett stort steg mellan labbarna och P-uppgiften.
    ---
    svårt för en person som innan kursens start saknat förkunskap, att med det man lärt sig under kursen erhålla ett betyg A!
    ---
    Otroligt svår, om än väldigt rolig och givande. Däremot tyckte jag att tidshetsen för denna uppgift var knasig, det hade nästan passat bättre om den skulle ha lämnats in en månad tidigare då det känts mer rätt tidsplaneringsmässigt. Visserligen mycket tid att göra den på, men inte tillräckligt många labbpass för att klara uppgiften.
    ---
    Lite roligare uppgifter skulle vara bra. Tråkigt när alla gör samma.
    ---
    om man ska ha en sådan uppgift är det bra om man kan få handledning, fanns inte tilräckligt med folk. jag tycker inte det är okej att behöva vänta i en och en halv timma på att få hjälp vilket man nästan alltid fick, även på kvällstid.
    ---
    Det är i den hr delen man lär sig saker på riktigt!
    ---
    P-uppgiften i sig är det inget fel på, ett bra examinationssätt, men jag var inte tillräckligt förberedd innan jag skulle skriva den. Jag skulle inte kunna lösa en p-uppgift utan väldigt mycket stöd från andra som kan programmera.
    ---
    Stor skillnad på svårhetsgraden.
    ---
    Bra med många val, däremot bör lydelsen vara uppdaterad och komplett. Att veta vad som krävs för betyden skulle vara bra (dvs. att det krävs en del extra, inte bara det som står.)
    ---
    Min var lagomt svår (telefonregister). Tycker det är bedrövligt att vissa har gjort en uppgift (galaxer) som krävde ca en dags ansträngning och fått A. Det är ett slag i ansiktet mot övriga elever som gjort andra uppgifter.. trodde inte sådant förekom på en skola som KTH. Jag är uppriktigt sagt förbannad över detta!!
    ---
    Det var riktigt kul!
    ---
    Det var p.g.a den som jag faktist lärt mig något.
    ---
    Körde man fast fanns ingen hjälp att få.
    Fick hela tiden kontrollera med klasskompisar
    som kommit längre för tips och råd.

    ---
    Men mycket svårare än labbarna och det vi gjort på övningstillfällena och lektionerna.

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 16% (12 st) Mycket bra
    2. 47% (34 st) Bra
    3. 19% (14 st) Acceptabel
    4. 10% (7 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt varierande
    ---
    bara en grafik-fråga som en inte kunde svara på men jag löste det ändå till slut.
    Eventuellt kunde de vara mer inkörda på python.

    ---
    Mycket engagerade handledare, Sten är även där mycket engagerad.
    ---
    Säkert har den varit bra för andra, men jag har bara lyckats få handledare som inte kunnat hjälpa mig på ett bra sätt.
    ---
    dåligt pedagogik. de har svårt att sätta sig in i vi nybörjares tankesätt.
    ---
    Vissa handledare var väldigt bra, andra var dåliga. Alla gav olika svar på hur saker skulle göras. Vissa sa att det var rätt, andra sa att det var fel.
    ---
    Alla sa olika. Kändes lagom bra
    ---
    för stor variation i kompetensen
    ---
    Jag bad aldrig om hjälp, så jag vet inte.
    ---
    från vissa så får man det hjälp man vill ha, men vissa handledare har svårt med att förklara grejer.
    ---
    de flesta var riktigt bra. Men en handledare, en kille med längre hår, hade ofta skinnjacka, hade nån liten brytning, var enormt dålig. HAn tog bort kod man skrivit och skrev in sin egen samtidigt som man kände sig nedtryckt och korkad av hans kommentarer som exempelvis "vad är det du inte fattar?" och "har du inte fattat nu så är det ingen idé". han använde sig av uttryck och metoder vi inte jobbat med. Jag, och flera andra i kursen, var ofta oroliga att man skulle få hjälp av honom om man stog i hjälpkön.
    ---
    Labbhandledarnas kompetens och pedagogik variera mycket.
    ---
    Vet inte riktigt vad jag ska skriva där. Alla har ju sitt sätt att lära ut på... vissa är mindre bra än andra. Vill dock understryka att Leo Giertz och Per-Anders Legeryd är helt grymma handledare!
    ---
    Lite förtegna ibland men det kanske de måste vara.
    ---
    De förstod lätt vad man menade och förklarade på ett bra sätt.
    ---
    Vissa handledare kunde inte hjälpa till, ochvissa gav felaktig information eller ändrade om helt i programmet.
    ---
    Kompetensen var bra, men vissa kan öva mer på att förklara saker.
    ---
    som i kommentar ovan. Programmeringskompetensen må ha varit bra (förutom att alla sade emot varandra en hel del) men den sociala kompetensen kan jobbas på. Detta gäller framför allt Clyde, Åsa och mest av allt Cleb. (Sistnämnda borde kanske inte vara labbhandledare).
    ---
    Labbhandledarna gav mig alltid direkta svar på mina frågor men lyckades ofta förmedla information utan att hjälpa mig för mycket. Ett enormt fel med labbhandledningen var dock att vi hade på tok för få tillfällen.
    ---
    Vissa är verkligen flummiga. Vissa handlidare får en att känna sig jätte dålig, himlar med ögonen för att man inte kan och så. Sedan finns det handledare som är trevliga.
    ---
    Vissa var självklart bättre än andra, men överlag verkar de varit bra.
    ---
    Alla handledare är kompetenta inom programmering, men kvalitén på de pedagogiska färdigheterna var väldigt varierande..
    ---
    dem kunde säkert sin sak, men borde nog gå en gemensam kurs i handledning eller liknande. kvalitéten varierade och man fick inte alltid konstruktiv hjälp.
    ---
    Hjälplärarna tycks favorisera söta tjejer och spenderar allt för lång tid hos dessa medans man som kille får en suck till svar för att man har ett problem och får hjälp max 1 minut.. Något mycket viktigt: Om vissa handledare har dåliga dagar bör inte eleverna få ut för detta, ge konstruktiv kritik annars ingen!!!!
    Programmeringskunskapen hos handledarna har varit ok men den sociala kunskapen har delvis varit under all kritik..

    ---
    Svårt att få vettig hjälp på allmänhandledningen. Sällan som de var där. Ibland drog de utan att tala om. Satt och väntade på hjälp flera gånger i timmar utan att det kom någon. Då hade de dragit hem utan att tala om. Synpunkter på trevligheten hos allmänhandledarna i vissa fall.
    ---
    Många var duktiga, andra hade aldrig jobbat med python och hade svårt med de svårare frågorna.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken (Python programmer for the absolute beginner)?

    1. 8% (6 st) Mycket bra
    2. 12% (9 st) Bra
    3. 16% (12 st) Acceptabel
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig
    6. 60% (44 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Köpte ej boken
    ---
    Saknade överblickar när programmen var färdiga så att man lätt såg hur de hade lagt upp alla kod man lärt sig.
    ---
    Det är bättre om Sten kan liksom säga vilken kapitel ska läsa innan föreläsningar.
    ---
    Synd att den var på engelska bara.
    ---
    Riktigt bra författare, är verkligen nybörjarnivå!
    ---
    Köpte den svenska utgåvan istället, vilket jag hellre skulle rekommendera för nybörjare än den engelska eftersom den på ett enklare sätt lär ut det
    ---
    lätt läst, lätt att följa med
    ---
    man klarar sig utan bok, med internet
    ---
    Lite för snälla exempel, som t.ex. GUI (inte livewire) svårt att koppla till t.ex. en p-uppgift
    ---
    Använde den inte så mycket.
    ---
    Det räckte att använda föreläsningsanteckningar för betyget E.
    ---
    Har använt en annan bok och den funkade bra.
    ---
    Visserligen var boken lättförståelig och pedagogisk, men liksom labbarna och föreläsningarna så låg denna på en betydligt lägre nivå i förhållande till P-delen. Något mer utförligt för en mer avancerad nivå efterlyses kanske som ett bra komplement.
    ---
    Varför har kursbok när man kan slå allt på pythons hemsida?
    ---
    Har inte använt den så mycket...
    ---
    Använde internet som källa, vilket jag tycker är mer lämpligt.
    ---
    Boken är lättfattlig MEN börjar i en annan ände...
    och går lite i en annan riktning

    ---
    Den svenska tycks vara mkt bättre än den engelska
    ---
    Behövdes ej
    ---
    Kände inte att jag behövde den.

    Övrigt

    Övriga kommentarer om kursen:

    Man borde kanske dela upp kursen så att de som har programmerat förr slipper tjata if-satser i flera veckor innan e börjar lära sig något.
    ---
    Mer om GUI och berätta gärna om granskningsprotokollet, det var förvirrande.
    I övrigt var allt bra, bra assistenter.
    Bra föreläsningar!

    ---
    Kanske utöka antalet föreläsare så att dem som kan lite mer om programmering inte behöver sitta och höra hur folk frågar om och om igen vad en variabel är osv. Inrikta lektionerna så att de håller olika nivå.
    ---
    jaa... tycker det har varit jättesvårt. föreläsningar och lektion, visst de har varit bra, de har gjort allt de kan. men det räcker inte. det måste finnas lärarledda datorlabbar. alla sitter framför en dator och gör som läraren och kan ställa frågor direkt...
    ---
    Hade varit enklare med boken till hands men man fick bra med hjälp när man behövde
    ---
    Skillnad i förkunskap är för stort i klassen
    ---
    Tycker det var en intressant kurs.
    ---
    Borde vara fler övningslektioner och fler handledare på allmänhandledningen!
    ---
    Mycket roligare och därmed bättre kurs än motsvarande i java. Har haft mycket mera glädje att programmera nu. Java var mycket svårare, man förstod mycket mindre, därför var den tråkigare. Svårt att som nybörjare börja med java, mycket bättre att starta med python.
    ---
    Svårt att få hjälp med p-uppgiften, handledare fanns väldigt sällan där på allmän handledning.
    ---
    Kursen är informativ och rolig, men det finns två stora problem:

    P - delen är i total osynkronation med resten av kursen vilket gör att den första halvan av kursen bygger upp en felaktig förväntan på den andra. Detta då P - delen är så otroligt svår i förhållande till den första halvan av kursen. Detta problem blir förvärrat av det andra stora problemet:

    Det är på tok för få handledningstillfällen efter att man på allvar börjat sätta igång med P-delen! Jag hade behövt minst ett till labbtillfälle för att kunna få tillräcklig hjälp med min P - uppgift. Dom enda jag vet som blev klara i tid var såna som antingen var väldigt duktiga på programmering sen innan eller kände kamrater som hade denna kompetens. Detta måste det absolut bli ändring på i kursen!

    ---
    för lite handedning vid labbar, och för lite handledare på allmännhandledningen.
    Handledarena måste vara mer trevliga.

    ---
    Mer lärarledda övningar i datasalarna!
    ---
    Mer labbar och övningstillfällen i slutet av kursen då man kommit igång med sin p-del på riktigt och det är större risk för att stöta på svårigheter.
    ---
    Extra handledare var sällan där efter 17.00 som var den tid de skulle varit där.

    Jag fick E på p-delen för jag hade 1 anmärkning på grafiken. Mitt textbaserade program var felfri, dvs jag skulle fått D om jag redovisat den, haha. Jag vet att man kan komplettera, men det känns endå konstigt att man får SÄMRE betyg av att göra mycket mer arbete...

    ---
    Bra med en introduktion, enklare med python än java som introduktionsspråk.
    ---
    Eftersom det varigt dåligt med handledare på kvällstid
    och svårt med unix-datorerna så har det inte blivit
    ordentligt med träning.

    ---
    P-uppgiften bör planeras bättre så att program som galaxer inte finns med..
    ---
    Hade uppskattats om alla handledare disskuterat innan vad som gällde vid betygsättning på p-delen. En hel del elever känner sig orättvist behandlade, en sak att tänka på tills nästa kursomgång. Ens betyg ska inte vara beroende av vilken handledare man blir tilldelad.
    ---
    Otroligt ojämnt vid rättningen av P-uppgiften. Tjejen satte väldigt låga betyg.


    Extra

  16. Har du läst sommarprogrammeringskursen på webben (2D1300)?

    1. 1% (1 st) Vet ej
    2. 89% (65 st) Nej
    3. 1% (1 st) Ja, delvis
    4. 1% (1 st) Ja, hela

  17. Om svaret ovan är Ja, delvis eller Ja, hela: Tycker du att du hade någon nytta av sommarprogrammeringskursen när du läste denna kurs?

    1. 0% (0 st) Ja, mycket
    2. 1% (1 st) Ja, litet
    3. 3% (2 st) Svårt att säga
    4. 8% (6 st) Nej

  18. Förslag på vad skulle en sådan kurs behöva innehålla för att du skulle klara denna kurs bättre:

    Jag har inga direkta förslag på kursförbättring dock tycker jag att det borde göras mer reklam för den, jag hade ingen aning om den förrän nu när det frågades om den.
    ---
    Mer mjukstart, eller en förbereddande kurs innan denna drar igång.
    ---
    Exempel kod till mer avancerade grafiska program.
    ---
    Jag tyckte jag klarade kursen utan större problem. Mina förkunskaper var dock goda. Många i klassen hade problem att anpassa sig till unix datorerna, något ni kanske måste tänka på. Ev, skaffa senare programvara om ni ska köra ett unixbaserat system.
    ---
    den skulle kunna börja med att informera om att den faktiskt finns! jag har aldrig ens hört talas om den! vilket är synd...
    ---
    Jag vill säga att jag inte hade en aning om att en sådan kurs existerade när jag sökte till KTH och hade önskat att det hade varit lite bättre reklam för den för det hade behövts inför en så svår kurs som denna.
    ---
    mer praktiska övningar vid dator.
    ---
    Helt enkelt lite förkunskaper om programmering. Visste inte att den fanns.
    ---
    mer övningar med dator
    ---
    En kursplattform där man kan lära sig mer. Utöver det som sägs på föreläsningarna. Fler laborationer.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.