Kursanalys för DD1310 Programmeringsteknik (CSAMH)Kursanalysen är utförd av kursansvarig Linda Kann.
UtvärderingKursansvarig studenter: Felix Antman DebelsKursnämnden har haft två möten: 28 feb 2012 och 23 maj 2012. I slutet av kursen gjordes en kursenkät. Sammanfattning80% av kursdeltagarna är nybörjare och kursen upplevs som medel till svår.Många tycker att de utöver programmeringen blivit bättre på problemlösning och logiskt tänkande. De flesta har använt den rekommenderade kursboken, och tycker att den är bra. --Även frågat kompisar men har kunnat läsa mig till det mesta från boken och internet. 80% tycker att labbtimmar och grupptimmar har fungerat bra. 75% tycker att föreläsningarna har varit bra. Några har förslag på förbättringar:
Kursledaren är mycket nöjd med kursdeltagarna. Betygssättning och bonussystemBetyget på kursen avgörs helt av P-uppgiften, dvs moment lab3, enligt följande kriterier:
Betyget sätts efter en halvtimmes muntlig redovisning där studenten och assistenten går igenom programmet tillsammans. Betygsskalan har distinkta och motiverade steg; både studenten och den som tar emot redovisningen bör kunna se att betyget är korrekt. Under denna kursomgång har vi testat ett nytt bonussystem. På alla delmoment (labbar och prov) har man kunnat få bonuspoäng, beroende på lösningens kvalitet (sena lösningar har gett 0 bonuspoäng). Den som har över 25 bonuspoäng och är godkänd på kursen har höjt sitt betyg ett steg (Från E till D osv) ResultatNedan redovisas resultat ur VIS 2012-05-31.Kursen hade 118 registrerade studenter, varav 115 från CSAMH. 112 av dessa har blivit klara med ett eller flera moment i kursen. Prestationsgrad för CSAMH är 93% och examinationsgraden är 89% (något högre siffror för kvinnor: 97% resp 94%). Det är fler som har redovisat P-uppgiften i tid detta år jämfört med förra året.
Förändringar inför denna kursomgångHär är en lista över denna kursomgångs nyheter (procentsiffrorna anger hur många som på kursenkäten ville bevara förändringen).80% (35 st) Kursinformation i KTH Social 64% (28 st) Wuala 75% (33 st) Prov (på instuderingsfrågorna) under de första fem övningarna 55% (24 st) Granskningen av andras program under de första fem övningarna 30% (13 st) Byte av labbpartner efter tre labbar 77% (34 st) Prestationsrelaterade bonuspoäng 77% (34 st) Bonuspoäng till P-uppgiften (istället för till provet) 61% (27 st) Obligatorisk prototypredovisning 45% (20 st) Klasser obligatoriskt i P-uppgiftenDen nya funktionslabben (där man fick lägga upp sin egen/hämta någon annans funktion från Wuala) verkar ha hjälpt upp förståelsen för funktioner, parametrar och returvärden. Och förstår man funktioner blir det lättare att greppa klasser. Att granska någon annans program är nyttigt, men det är inte nödvändigt att ha med det momentet för varje labb. Bonussystemet har fungerat bra. Att få bonus efter prestation sporrar till högre ambitioner, och att även momenten efter provet är bonusgivande gör att färre släpper kursen då. Planerade/föreslagna förändringarFörläng första delen av kursen (före provet). Grafiska gränssnitt tidigare i kursen. Mer tid att ta upp övningsexempel istället för att bara gå igenom hela gruppens labblösningar (ett par räcker). Tydligare instruktioner/krav (inte bara körexempel) på labb 3. |