2D1311 Programmeringsteknik S

Resultat av kursutvärdering


    Detta formulär innehåller frågor om kursuppläggning, föreläsningarna, instuderingsfrågorna och P-uppgiften.


    Persondata

  1. Kön?

    1. 41% (30 st) Kvinna
    2. 58% (42 st) Man
    3. 1% (1 st) Vill inte svara


    Kursuppläggning

  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 1% (1 st) Mycket lätt
    2. 11% (8 st) Ganska lätt
    3. 55% (40 st) Medel
    4. 30% (22 st) Ganska svår
    5. 3% (2 st) Mycket svår


    Målen med kursen är att: ge allmänna kunskaper om hur en dator fungerar och används, men också kunskaper om hur man skriver bra program. Samtidigt som du lär dig programmera tränar du upp din förmåga till logiskt tänkande och att strukturera och lösa problem. Kursen ger dig också en god bas för fortsatta studier inom området i högre årskurser.

  3. Fick du i början av kursen klart för dig att detta var kursens mål?

    1. 36% (26 st) Ja, absolut
    2. 44% (32 st) Ja, delvis
    3. 16% (12 st) Tveksam
    4. 4% (3 st) Nej, till stora delar inte
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls

  4. Tycker du att kursinnehållet stämmer överens med kursmålen?

    1. 37% (27 st) Ja, absolut
    2. 55% (40 st) Ja, delvis
    3. 8% (6 st) Tveksam
    4. 0% (0 st) Nej, till stora delar inte
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls

  5. Kände du dig motiverad att läsa kursen?

    1. 38% (28 st) Ja, absolut
    2. 36% (26 st) Ja, delvis
    3. 15% (11 st) Tveksam
    4. 8% (6 st) Nej, till stora delar inte
    5. 3% (2 st) Nej, inte alls

    Du som kände dig motiverad, varför var/blev du det?

    Det kändes som en bra kurs, som man kan lära sig lite på om programmering.
    ---
    Bra att kunna. Kanske lite tråkigt med python, men det är alltid kul att lära sig något nytt programspråk.
    ---
    Det var kul att lära sig något helt nytt
    ---
    Tyckte det skulle bli spännande att lära mig programmering.
    ---
    Entusiastisk föreläsare
    ---
    Har aldrig läst programmering förut. Kul att lära sig något för mig helt nytt.
    ---
    Har alltid varit intresserad av att lära mig programmering. Och nu när kursen var upplagt på ett sånt bra sätt, samt att boken var bra, så gjorde det inläsningen och pluggandet till ett nöje.
    ---
    Kändes inte för svårt, som att man skulle kunna klara det.
    ---
    Jag förstod nyttan av att kunna programmera, det var kul.
    ---
    Jag tycker att det är intressant hur en dator fungerar.
    ---
    Det var bra handledning och en mycket genomtänkt struktur på kursen. Mycket givande under hela kursens gång.
    ---
    Det var roliga uppgifter, bra föreläsningar och så är jag allmänt intresserad av programmering
    ---
    Programmering har alltid verkat spännande och jag var nyfiken på att lära mig mer.
    ---
    Kul att lära sig något nytt, speciellt när det hanldar om att lära sig nåt som ger resultat. Som när ens program äntligen gör det den ska
    ---
    Kul med programmering
    ---
    kul att arbeta med datorer och lära sig nya saker
    ---
    Har alltid programmerat, men lärde mig ändå bättre teknik genom kursen.
    ---
    har aldrig läst programmering innan, så de kändes spännande.
    ---
    Tckte att det var spännande med något helt okänt och nytt.
    ---
    Så fort kursen började kände det intressant.
    ---
    jag försöker alltid att motivera mig eftersom det blir så mycket lättare och roligare att försöka förstå.
    ---
    Av läraren Linda som var väldigt bra och motiverande
    ---
    Har länge varit sugen på programmering, men inte vetat var jag ska börja. Det finns så många olika språk...
    ---
    Bra föreläsare!
    ---
    Man fick det stödet och den hjälpen man behövde
    ---
    Innan tänkte jag, "det här blir svårt" men när jag fick reda på kursens innehåll o mål och starten på kursen blev jag mycket motiverad. Jag märkte att det här förstår jag o sen flöt det på.
    ---
    Tycker det var roligt att programmera
    ---
    Det verkade kul
    ---
    Kunde inget om programmering innan.
    ---
    förståelse för programmering, är nödvändig för en civilinggenjör.
    ---
    Intressant att lära sig något nytt
    ---
    linda var bra och pedagogisk. hon gjorde det roligare än det annars kanske hade varit.
    ---
    Jag tyckte det var spännande att lära sig lite programmering som jag inte alls har hållt på med förut.
    ---
    det var väl när jag började jobba med p-uppgiften och jobbade mer självständigt med problemlösning
    ---
    Eftersom jag aldrig hade programerat och tyckte att det låter intressant och viktigt att kunna det
    ---
    Programmering är intressant
    ---
    det var kul med att göra spel
    ---
    Kul att programmera.
    ---
    Att börja enkelt och lära sig steg för steg var intressant och kul...och man ville då lära sig mer.
    ---
    För att jag upplevde det som att lära sig programmera kan vara väldigt bra för min förmåga att lösa problem något som jag inte direkt känner med t.ex matten. Och så tyckte jag det var väldigt givande och kul när jag fick programmet att fungera.
    ---
    Jag har läst lite programmering innan men gillade denna kursen mycket bättre, bra föreläsningar som gav mycket och var lätta att förstå, och assistenterna var kunniga och hade alltid bra svar på frågorna
    ---
    Intressant att få lära sig hur programmering funkar
    ---
    spännande med ett helt nytt ämne
    ---
    För att Boken och Linda var bra samt att jag hade ett intresse för datorer innan kursen starta
    ---
    Jag har alltid varit intresserad av datorer, men har aldrig orkat ta tag i programmeringsområdet så det var väldigt kul att få lära sig lite om det.

    Du som inte kände dig motiverad, vad gjorde du åt saken?

    Hade hellre läst på lite högre nivå direkt pga tidigare erfarenhet av programmering
    ---
    försökte bli intreserAD men det gick inte bra. dock var boken spännande
    ---
    Jag försökte motivera mig genom att plugga, och gå på föreläsningarna.
    ---
    inget speciellt man måste ju tyvärr fixa den i allafall
    ---
    Det kände dock svårt och "läskigt" i början.
    ---
    Jag och datorer går inte så bra ihop...
    ---
    Lite intresserad av programmering.
    ---
    ser inte vad kursen har för värde längre fram
    ---
    försökte så gott ja kunde
    ---
    tog mig i kragen.
    ---
    Inte mycket att välja, fick göra så gott jag kunde
    ---
    För att jag har tidigare haft svårt för just programmering. För övrigt gillar jag att jobba med dator.
    ---
    Trodde de skulle vara jättesvårt, har aldrig läst programmering tidigare. Men när kursen väl startade upptäckte jag att de va riktigt roligt och jag blev motiverad.

  6. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 33% (24 st) Ja, mycket
    2. 37% (27 st) Ja
    3. 23% (17 st) Neutral
    4. 5% (4 st) Inte särskilt
    5. 1% (1 st) Nej

  7. Vad tycker du att du lärt dig under kursen?

    1. 21% (15 st) Hantera datorn (Windows, webben, filer)
    2. 82% (60 st) Språket om programmering
    3. 66% (48 st) Python-orden i boken
    4. 48% (35 st) Att gå från problem till program
    5. 42% (31 st) Själv hitta och använda nya funktioner i Python

  8. Tycker du att kursen är relevant för din utbildning och/eller ditt yrkesliv?

    1. 10% (7 st) Ja, mycket
    2. 34% (25 st) Ja
    3. 36% (26 st) Neutral
    4. 18% (13 st) Inte särskilt
    5. 3% (2 st) Nej

  9. Hur upplevde du den här kursen jämfört med andra kurser du läst på KTH?

    1. 30% (22 st) Svårare att veta hur jag skulle plugga.
    2. 25% (18 st) Lättare att veta hur jag skulle plugga.
    3. 51% (37 st) Svårare att arbeta på egen hand med kursen.
    4. 30% (22 st) Lättare att arbeta på egen hand med kursen.
    5. 21% (15 st) Svårare att få högt betyg.
    6. 14% (10 st) Lättare att få högt betyg.


  10. Hur många timmar i veckan ägnade du åt kursen före provet?

    1. 32% (23 st) 0-5
    2. 37% (27 st) 6 timmar per vecka (all schemalagd tid)
    3. 27% (20 st) 6-10
    4. 4% (3 st) Mer än 10 timmar per vecka

  11. Hur många timmar i veckan har du jobbat med kursen efter provet?

    1. 7% (5 st) 0-2
    2. 51% (37 st) 2-5
    3. 32% (23 st) 5-8
    4. 10% (7 st) Mer än 10 timmar per vecka

  12. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand?

    1. 15% (11 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 40% (29 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 33% (24 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 11% (8 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 1% (1 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.


    Kursmaterial

  13. Vad tyckte du om informationen på kurshemsidan?

    1. 26% (19 st) Mycket bra
    2. 47% (34 st) Bra
    3. 19% (14 st) Neutral
    4. 5% (4 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dåligt
    6. 1% (1 st) Har inte använt kurshemsidan
    7. 0% (0 st) Vet ej

    Förslag till förbättring av kurshemsidan:

    Lite snyggare uppgradering av text
    ---
    svårt att hitta den här kursenkäten.
    ---
    online hjälp.. mer mailhjälp än nu!!
    ---
    Renare layout, mindre klumpande.
    ---
    att assarna skall kunna Python bättre! Samt att man snabbare skall få svar på mail. Har ibland varit trögt att köra fast och få vänta en vecka på svar!
    ---
    Jag har inte letat så mycket info på kurshemsidan. Det jag har letat efter har funnits där. Det jag saknade mest överlag var en bra referens till Python. Den som fanns med i IDLE var helt värdelös. Den som finns på Pythons hemsida var bättre men inte fullständig. Ofta visste jag vad jag ville skriva, men visste inte vad det hette i Python.

  14. Hur tycker du att kursboken Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson har fungerat?

    1. 14% (10 st) Mycket bra
    2. 40% (29 st) Bra
    3. 34% (25 st) Acceptabelt
    4. 8% (6 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dåligt
    6. 0% (0 st) Har använt annan bok, (vv ange vilken nedan)
    7. 1% (1 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    någon som är på svenska
    ---
    någon på svenska

  15. Förslag till förbättringar av Dawsons bok:

    Jag hade haft mer nytta av en bok där man kunde slå upp specifika saker i en lista istället, ex om jag ville veta hur en random fungerade bara slå på random i registret.
    ---
    Tråkigt med fördeinierade klasser från boken. Svårt att hitta metoder.
    ---
    en lista med alla metoder och datastrukturer på samma ställe. I boken är allt utspritt, svåröverblickbart.
    ---
    Lite bättre att slå i kanske, gav bara ex på ex. Var mkt man var tvungen att använda till puppg som inte togs upp i boken
    ---
    hur ska ni ändra det?
    ---
    Ett litet häfte som bara innehåller konkret kod, så man slipper leta sig igenom långa förklaringar föratt komma fram till en enda rad.
    ---
    Man borde på något sätt förenkla registret så att man lättare kan hitta i boken.
    ---
    konkreta exempel som man kan använda sig av. var för lätta eller mkt för psecifika problem i boken.
    ---
    Lite mer avancearde grejer kanske skulle kunna vara med.
    ---
    Det är trevligt att läsa men den är upplagd så att man ska läsa den nästan som en skönlitterär bok, dvs man måste läsa hela boken. Den är inte så bra om man bara vill slå upp ex hur en funktion fungerar.
    ---
    förmycket personliga texter och småskämt som bara e sega att läas igenom. borde va mer konsekvent vill ja ha rolig läsning läser jag något jag är intresserad av.
    ---
    Kanske lite mer referenser till funktioner i python?
    ---
    Det mesta med boken var bra, men det borde finnas mer kod. Den har små rutor typ "exempel på vanliga listmetoder" - fler och mer innehållsrika sådana! Skulle gärna kunna ligga i ett appendix. Skulle även kunna inehålla mer info om GUI, även om det gick att hitta på webben.
    ---
    mer GUI
    ---
    Det är en bra grundbok, men den räcker inte alls till när man kommer till P-uppgiften eftersom den är så planerad efter sina egna exempel. Lite mer fakta och uppslagsdelar skulle vara bra så att man kan slå upp kommandon o dyl.


    PBL-grupparbete

  16. Vilken PBL-handledare har du haft i huvudsak?

    1. 10% (7 st) Hanna Wallin
    2. 3% (2 st) Irem Aktug/Mika Cohen
    3. 11% (8 st) Henrik Gradin
    4. 10% (7 st) Nicklas Gustafsson
    5. 4% (3 st) Henrik Holst
    6. 8% (6 st) Örjan Åkerborg
    7. 12% (9 st) Marcus Dicander
    8. 11% (8 st) Saddaf Shabbir
    9. 7% (5 st) Disa Thureson
    10. 8% (6 st) Per-Anders Legeryd
    11. 7% (5 st) Gleb Zevkov
    12. 10% (7 st) Joakim Blomberg
    13. 0% (0 st) Ingen

  17. Hur har din PBL-handledare fungerat i labbsalen ?

    1. 55% (40 st) Mycket bra
    2. 23% (17 st) Bra
    3. 12% (9 st) Acceptabelt
    4. 1% (1 st) Mindre bra
    5. 7% (5 st) Dåligt
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit

  18. Hur har redovisningarna (torsdagstimmen) med PBL-gruppen fungerat?

    1. 53% (39 st) Mycket bra
    2. 27% (20 st) Bra
    3. 15% (11 st) Acceptabelt
    4. 3% (2 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dåligt
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till PBL-gruppsarbetet (gärna konstruktiv):

    Det har varit ganska stressigt att ha labbarna samma dag som föreläsningen. Om det är möjligt skulle det vara bra att ha dem veckan efter, eller åtminstone en annan dag samma vecka. Då har man lite tid på sig att läsa igenom kapitlet och smälta allt, istället för att hasta igenom övningarna. För de är bra.
    ---
    En rolig kille med många och bra idéer. Roliga oviktiga kunskaper och man lärde sig något nytt varje gång.
    ---
    Jag ser gärna djupare programmeringskunskaper hos assistenten.
    ---
    mer kompententa handledare. vissa var usla.... vår...
    ---
    Hanna Wallin är en mkt bra handledare.
    ---
    Mina handledare finns oftast inte till hands på labbarna så har därför fått försöka få hjälp av andra, det har varit jobbigt, för det är svårare att få hjälp när man inte tillhör den gruppen handledaren tillhör. Inte Bra!
    ---
    XXX har varit ohjälpsam och inte haft tid att hjälpa till på de labbtillfällen som getts. Dessutom saknade xxx kunskap om ämnet.
    ---
    trevligt, men kanske lite mer faktiska programmerings tips.. vi är ju alla verkligen nybörjare.
    ---
    Att arbeta 3 personer i en grupp skulle jag avråda från. Mer förståelse för handledaren att man är NYBÖRJARE skulle vara bra.
    ---
    min handledare försvann efter halva tiden med p-arbetet vilket jag tycker försvårade det hela en del.
    ---
    fler pbl handledare till p-uppgifterna, eftersom de kräver mycket hjälp
    ---
    Det var bra att vi gick igenom frågor som många tyckte va svåra
    ---
    Saddaf Shabbir har varit en exemplarisk handledare, har varit oerhört trevlig, och hjälpsam. Bättre handledare kunde man inte ha fått.
    ---
    förkorta och för dåligt uppstyrda. inga givna mål
    ---
    Jag tycker att det var för få handledare i labben för p-uppgiften. I grupptimmen borde vi även har pratat om lappövningar (svåren på frågorna finns i boken...)
    ---
    Saddaf har varit mycket bra!
    ---
    Man kanske skulle kunna få ut ett papper med rätt svar på frågorna när man gått igenom dem så man kan ha att repetera
    ---
    Har fungerat bra, bra upplägg, man lärde sig mycket på labbarna.
    ---
    Min handledare, Henrik Gradin har varit super. Vill ge en eloge till honom. Däremot har jag fått en uppfattning av att andra handledare inte alls varit på samma nivå.
    ---
    Örjan har varit väldigt pedagogisk och ställt ledande frågor. Men ibland vill man bara ha ett rakt svar på en fråga och då är det jobbigt att få ledande motfrågor eftersom man antagligen redan suttit och tänkt på problemet ganska länge. I övrigt var Örjan jättebra!


    Föreläsningar

  19. Vad tyckte du om föreläsningarnas pedagogik?

    1. 47% (34 st) Mycket bra
    2. 40% (29 st) Bra
    3. 11% (8 st) Acceptabelt
    4. 1% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt
    6. 1% (1 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Mkt bra med att få ut färdiga föreläsningsanteckningar!
    ---
    Ibland för lätta i jämförelse med labbuppgifterna
    ---
    Mycket bra med föreläsningen på papper framför sig så man kan anteckna kommentarer till slajderna.
    ---
    Mycket bra att man fick ut Powerpoint slides, det underlättar och man kan koncentrera sig mer på att lyssna. Också bra med "rekvisitan" som Linda hade med sig, det gjorde det mycket enklare att förstå.
    ---
    Bra med utskrivna anteckningar gjorde att jag klarade mig utan bok.
    ---
    mycket bra exemple.
    ---
    Kanske var lite för stort steg mellan föreläsningarna och till uppgifterna vi fick göra på labben. Föreläsningen låg på en för låg nivå jämfört med nivån på labbarna.
    ---
    kunde ibland bli lite väl barnsligt, men bra att det var roliga saker läraren pratade om
    ---
    Glad, glasklar pedagogisk lärare. Överlägset bäst hittills på min tid på KTH.
    ---
    blev bara lite för plojjigt ibland.
    ---
    Det gick lite för fort(två kapitel per gång).
    ---
    jätte bra att du skrivit ut det man ska gå igenom
    ---
    allt var väldigt pedagogiskt med bra liknelser och dragna paralleller.
    ---
    Mer pedagogiskt tänkande får man leta efter. Synd bara att både boken och föreläsningarna ganska snart inte räckte till för att lösa labbar och P-uppgifter. Det känndes som det var 2 olika nivåer. Den lägre nivån fick man lära sig på föreläsningarna, men sen skulle man lösa nästa nivå helt själv utan hjälp av varken föreläsningar eller boken. Att minska detta glapp tror jag skulle underlätta för många.


  20. Vad tyckte du om föreläsningarnas innehåll?

    1. 25% (18 st) Mycket bra
    2. 58% (42 st) Bra
    3. 14% (10 st) Acceptabla
    4. 1% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåliga
    6. 1% (1 st) Har inte tittat på dom

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kanske lite låg nivå om man ser till vad som ska presteras enskilt vid arbetet med p-uppgiften.
    ---
    Oftast bra. Men ibland lite för korta, särskilt för de senare kapitlen. Kanske kan ha lite längre föreläsningar på enstaka kapitel, som den om klasser. Den är ganska tung.
    ---
    Det skulle vara bra med lite mer om hur man själv kan leta på tex internet efter olika funktioner i python, gärna genom hela kursen.
    ---
    Men det känns som att de ger en för enkel bild av kursen inför p-uppgiften
    ---
    lite för lätta exempel mot vad vi sen fick göra
    ---
    bra, men för få och för korta föreläsningar. jag som aldrig programmerat innan tycker att det varit svårt att hänga med.
    ---
    bra med föreläsningsanteckningaran som man fick
    ---
    Jag vet att det inte finns mycket tid, men vissa saker hade varit bra om man gick in lite mer grundligt på, och kanske lite fler exempel på programkoder så man vet hur man ska använda det själv
    ---
    Eventuellt skulle föreläsnigarna kunna ligga någon dag innan labben, så att man fick tid att läsa på om det som kommit upp på föreläsningen inför labbandet.
    ---
    Se ovan


    P-uppgift

  21. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 23% (17 st) Mycket bra
    2. 44% (32 st) Bra
    3. 22% (16 st) Acceptabel
    4. 10% (7 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig
    6. 1% (1 st) Har inte gjort den än

  22. Hur tyckte du att instuderingsfrågorna/labbarna förberedde dig på P-uppgiften?

    1. 10% (7 st) Mycket bra
    2. 33% (24 st) Bra
    3. 38% (28 st) Acceptabelt
    4. 10% (7 st) Mindre bra
    5. 10% (7 st) Dåligt
    6. 0% (0 st) Vet ej

    Hur skulle instuderingsfrågorna/labbarna kunnat förbereda dig bättre?

    Lite mer jobba med ett program i flera labbar, men självklart skulle detta kräva fler labbtimmar vilket är svårt att få.
    ---
    Somliga instud-frågor var svårttolkade, så att inte ens handledarna begrep vad svaret skulle vara.
    ---
    Fler och lättare labbuppgifter/challanges. Inte bara en stor där man bara sitter och inte fattar nånting.
    ---
    Hade varit bra att ha lite uppgifter som inte bara handlade om hur man skulle skriva kod, utan också hur man skulle lösa problem. Svårigheten på många P-uppgifter var själva problemlösningen, så det hade varit bra att ha fått lite övning på det innan.
    ---
    Svårt att säga mer praktiska exempel man kan ha i programmen ex Try except.
    ---
    Man skulle kunna ha något lite mer avancerat för dem som ämnar satsa på ett högra betyg redan under labb-delen av kursen.
    ---
    Vet inte riktigt. Men det är för stort steg mellan p-uppgiften och labb-uppg/instuderingsfrågorna.
    ---
    få mer kluriga frågor, mer tänka själv frågor än sånna man kan snabbt hitta i boken
    ---
    Mer diskussion om det man gjort under labben än att svara på de frågor som fanns.
    ---
    fler labbar och längre tid
    ---
    Inte blivit så svåta på en gång. Kanske att man fick bygga en funktion o sen en klass i stället för att "pilla" i reddan klara.
    ---
    vet ej
    ---
    Kanske även labb om grafik
    ---
    Vi skulle behövt mer grundträning för att få bättre förståelse för p-uppgiften.
    ---
    Mer inriktade på hur man ska tänka och inte på alla "ord" och vad de betyder... Fast de var bra som handlade om hur olika saker fungerar
    ---
    Fler övningar med hanledning som var mer allmänt inriktade. T.ex. textfilsövningen var bara att klippa och klistra lite i koden på labben och sen skulle nästan alla göra ett sånt kodavsnitt. Det skulle vara bra att ha gjort en textfilsinläsning från början med handledning utan att få ett färdigt program.


  23. Hur tyckte du att skrivandet av specen hjälpte dig med P-uppgiften?

    1. 0% (0 st) Har inte skrivit någon spec
    2. 11% (8 st) Mycket bra
    3. 29% (21 st) Bra
    4. 18% (13 st) Acceptabelt
    5. 23% (17 st) Mindre bra
    6. 14% (10 st) Dåligt
    7. 5% (4 st) Vet ej

  24. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 96% (70 st) Klar/nästan klar.
    2. 4% (3 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Den där minnesbilden kändes väldigt tramsig. Algoritm och så är väl bra i en spec, men minnesbilden blev för mig något som bara tog extra tid. Jag begrep mitt program till fullo, men inte hur jag skulle kunna rita upp det grafiskt. Jag ser hellre att det är något som man får göra om man vill.
    ---
    Kanske lite mer vägledning om valet av P-uppgift. Vore också bra om man hade ytterliggare ett möte med sin labhandledare efter halva tiden (från att man redovisat specen till sista redovisningstiden) för att kolla av att man är på rätt spår. Det kan hända att man behöver byta tankesätt, då är det bra att få reda på det så tidigt som möjligt men samtidigt ha fått chansen att testa lite själv innan.
    ---
    Man borde ha mer lärarledda lektioner. Under de få timmarna vi har vill alla ha hjälp.
    ---
    I början var det finfint labbarna va grundläggande och provet likaså man kunde få mkt hjälp av att läsa boken. Men p-uppgiften ställde till lite problem tyckte jag. Det var en helt annan nivå än det som kom innan, och att man till 100% behövde hjälp av gruppläraren för att ofta komma vidare. Jag fick tyvärr inte mkt hjälp av att läsa boken för att lösa min uppgift.
    ---
    Otroligt svår. Tog ändå en lätt uppgift då jag haft sviktande framgång under labbtillfällena. Behövde mkt mer hjälp än det gick att få mkt mer konkreta tips och exempel.
    ---
    Hade helt klart varit roligare att arbeta 2 stycken tillsammans.
    ---
    jag tycker att det är jättekonstigt att de olika svårighetsgrader på p-uppgifterna inte påverkar betygen.
    ---
    dåligt att de p-uppgifter som kallades medel/svåra inte gav ett högre betyg direkt utan att behöva göra fler extra uppgifter
    ---
    Konstigt att en svårare uppgift inte ger ett högre betyg
    ---
    Svårare uppgifter borde börja på en högre betygsnivå eftersom det är svårare än en lättare uppgift.
    ---
    Nivåer för olika (mycket svart uppgift utan A-del ger samma betyg som en komplett lätt uppgift
    ---
    för kort inlärningsperiod innan p-uppgiften.
    ---
    Fick en del kunskap under redovisningen som jag hellre hade fått via föreläsningar, t.ex att man inte ska använda global variabler utan istället returnera värdena. Saker som denna gör att man får en djupare förståelse för programmering hade varit bra om vi fick reda på tidigare så att vi hade kunnat använda den kunskapen när vi gjorde P-uppgiften.
    ---
    Bättre och snabbare mailkontakt hade varit bra!
    ---
    Betygsgraderingen är lite sned tycker jag. Jag valde ett svårt program vilket gjorde att jag fick ägna åtskilliga timmar för att överhuvudtaget få det att funka. Andra ägnade några få timmar och fick sedan A. Man kanske skulle ta hänsyn på något sätt till komplexiteten i den grundläggande delen av programmet så att det ger ett högre betyg när man klarat att få ett fungerande program i de svåra fallen, medan man får godkänd om det var ett enklare program. Visserligen kan man ju välja ett lätt eller svårt program, men lite skulle man kunna belönas för att ha valt ett svårt program.


  25. Vilka av följande moment har hjälpt dig att närma dig kursmålen?

    1. 77% (56 st) Labbarna
    2. 38% (28 st) Instuderingsfrågorna
    3. 42% (31 st) Provet
    4. 86% (63 st) P-uppgiften
    5. 47% (34 st) Läsa Python-bok
    6. 49% (36 st) Eget arbete vid datorn

  26. Hur skulle kursen kunna förbättras?

    Har ju verkligen inte tagit upp nånting om data. Min förståelse för datorer har itne ökat. Vi har bara arbetat med pyton
    ---
    svårt att säga men om man fick lite mer "effektiv" hjälp av assistenterna så att man kommer någon vart.
    ---
    Fler labbtider med handledare vid arbete med p-uppgiften.
    ---
    Bättre labb-assistenter och mer tid för hjälp på labb-tiderna. Det blev alldeles för mycket tid då man bara var tvungen att sitta och vänta.
    ---
    Möjligen haft 3-4 labbar som va "mindre" än p-uppgiften och gav betyget.
    Jag tycker puppgiften blev lite mkt.

    ---
    Minska steget mellan nivåerna på labbarna och föreläsningarna och p-uppgifterna.
    ---
    som sagt.. mer hjälp till programmeringsuppg. fler tips fler exempel så att man kan jobba mer hemma utan att bli så låst vid labbtillfällen där man knappast hunnit ställa alla sina frågor då alla ju behöver hjälp.
    ---
    Mer tid eller korta ner de olika områdena
    ---
    programmering var inte min grej. bättre fråga någon som kan det mer än jag. jag vet inte hur man lär sig det bäst.
    ---
    Sänka takten lite.
    ---
    vet ej
    ---
    Mer information om hur man som programmerare lägger upp sitt arbete för att på enklaste sätt i framtiden kunna bygga ut programmet eller ändra det. Alltså tips på hur man använder funktioner på bästa sätt, användandet av globala variabler kontra att returnera variablerna.
    ---
    Kanske delmål med p-uppgiften så att man vet hur man ligger till
    ---
    Förstår om det inte är möjligt, men fler assistenter, så att man kunde få hjälp oftare. Djupare genomgång av objektorienterad programmering och fler exempel, eftersom det är väldigt krångligt om man aldrig har sysslat med det tidigare.


  27. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Roligaste kursen detta år.
    ---
    Att gå igenom två kapitel på en föreläsning är alldeles för mycket.
    ---
    linda var fantastisk dock var vissa assistenter helt usla.
    ---
    Svårt att få någon hjälp med p-uppgiften. För få labbtillfällen.
    ---
    Kände väldigt svårt och obekant från början men det var väldigt kul!!
    ---
    Dålig respons från Linda då mail skickats.
    ---
    -
    ---
    bättre handledning
    ---
    Väldigt svåra instuderingsfrågor när planeringen inte kunde hållas på föreläsningarna
    ---
    Mycket bra och intressant kurs, jag har som sagt programmerat innan men det var mycket roligare nu, och jag förstod bättre av föreläsningar och labbar hur det går till.


  28. Har du läst sommarprogrammeringskursen på webben (2D1300)?

    1. 1% (1 st) Vet ej
    2. 95% (69 st) Nej
    3. 3% (2 st) Ja, delvis
    4. 1% (1 st) Ja, hela

  29. Om svaret ovan är Ja, delvis eller Ja, hela: Tycker du att du hade någon nytta av sommarprogrammeringskursen när du läste denna kurs?

    1. 1% (1 st) Ja, mycket
    2. 0% (0 st) Ja, litet
    3. 3% (2 st) Svårt att säga
    4. 1% (1 st) Nej

  30. Förslag på vad skulle en sådan kurs behöva innehålla för att du skulle klara denna kurs bättre:

    Mindre och fler labbuppg. att bara ha en stor som man inte fattar något av är helt värdelöst. Tycker labbuppg var fruktansvärt dåliga.
    ---
    Mer kompetenta Labb assistenter.
    ---
    Jag ångrar att jag inte gjorde den!


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.