I kursenkäten har jag råkat citera de gamla kursmålen:
"att ge allmänna kunskaper om hur en dator fungerar och används, men också
kunskaper om hur man skriver bra program...".
P-uppgifterna och betygskraven har reviderats.
Bättre referenser från kursens webbsida, bland annat länkar till
sidor om Tkinter (för dom som gör P-uppgifter med GUI).
Webbsidan har nu nyheterna först, och färre undermenyer.
Matriser tas upp på föreläsning.
En enkät gjordes med ACE,
som sjuttiotvå personer (30 kvinnor, 42 män och en av okänt kön) har svarat på.
70% av dom som besvarat enkäten tycker att kursen är intressant, men
21% tror inte att den är relevant för utbildningen/yrkeslivet.
En rolig och programmerande ingenjör från S (eller V/L) som demonstration
på en föreläsning vore bra att ha, för att motivera ämnet.
87% tyckte att föreläsningarna var bra eller mycket bra: I övrigt har undervisningen skötts i PBL-grupper om ca 12 studenter.
PBL-grupperna har haft labb på tisdagseftermiddagen efter föreläsningen, och
under period 3 även träffats en timme på torsdagsmorgonen i seminarierum
för redovisning och genomgång av labb och instuderingsfrågor.
80% av alla som besvarat enkäten tycker att PBL-handledningen
fungerat bra, både i labbsalen och på torsdagsträffen. Några kommentarer:
Lab2 examinerades med ett skriftligt prov om 60 minuter med frågor
liknande dom som funnits på webben att öva på.
Minst 80% av frågorna ska vara
rätt besvarade. Om labbar och instuderingsfrågor redovisats i tid
kan man samla en
bonus som innebär att det räckte med 65% på provet.
Lab3, P-uppgiften, examinerades individuellt av PBL-handledarna.
Betygssättningen av P-uppgiften har fungerat bättre i år, nu när
betygsgränser för C, B och A finns angivna direkt i uppgiftslydelsen.
Föreläsningsanteckningar har lagts upp (som pdf) på kursen webbsida
efter varje föreläsning, vilket har varit uppskattat.
Dela upp föreläsningarna (en timme på tisdagar och en på torsdagar)
för att ge mer tid att smälta stoffet (ett kapitel i taget) och
göra kursen mindre sårbar för helger.
Ännu bättre referenser från kursens webbsida. Pythons egen dokumentation
är inte alltid tillräcklig.
Fler problemlösningsuppgifter (se CL-övningarna).
Lite mindre fokus på instuderingsuppgifterna och mer på labben under
grupptimmen.
En programmerande S-ingenjör som gott exempel.
Fler PBL-träffar under period 4 för att diskutera problem
och framgångar med P-uppgiften.
Mer om strukturerad avlusning och vanliga fel (Henrik Gradin har gjort
en FAQ).
P-uppgifterna är nu graderade efter svårighetsgrad, men svårare uppgifter
ger inte automatiskt högre betyg (vilket till viss del kompenseras
med extrauppgifternas svårighetsgrad). Detta är ett bra system, men
systemet med betygssättning efter programkvalitet måste motiveras bättre.
Se till att rotera labbkompisar efter varje labb för att uppmuntra
bägge gruppdeltagarna att arbeta.
Kursanalys för 2D1311 Programmeringsteknik för S, 2007
Kursanalysen är utförd av kursansvarig Linda Kann
Kursdata
Mål
Kursmålen reviderades under hösten. Övergripande mål för kursen är nu att:
"Självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera
program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk."
Trots detta tycker 37% att kursen absolut stämmer överens med kursmålen,
och 55% at den delvis stämmer, vilket tyder på en välvillig inställning.
Förändringar inför denna kursomgång
Sammanfattning
Årskursen S-06 jobbade på bra fram till P-uppgiften, men
ca 20% har försummat att göra klart P-uppgiften (efter
godkänd spec). Detta kan bero på bristande planering
hos studenterna, men också att det varit glest
mellan träffarna (kursen går bara på tisdagarna och
vissa tisdagar har varit helgdagar).
Undervisningen
Föreläsningar (två timmar och två kapitel per gång) har hållits,
oftast i sal E1 (där projektorn fungerade ungefär varannan gång).
Varje föreläsning i period 3 följdes av en
repetitionsföreläsning i en mindre sal efter labbtiden på eftermiddagen.
allt var väldigt pedagogiskt med bra liknelser och dragna paralleller.
Men vissa kände att det gick för snabbt fram:
Att gå igenom två kapitel på en föreläsning är alldeles för mycket.
Det har varit ganska stressigt att ha labbarna samma dag som föreläsningen. Om det är möjligt skulle det vara bra att ha dem veckan efter, eller åtminstone en annan dag samma vecka. Då har man lite tid på sig att läsa igenom kapitlet och smälta allt, istället för att hasta igenom övningarna. För de är bra.
En rolig kille med många och bra idéer. Roliga oviktiga kunskaper och man lärde sig något nytt varje gång.
Examination
Lab1 examinerades genom att man redovisade labbuppgifterna
(uppgifter från boken)
och instuderingsfrågorna på torsdagsträffen med PBL-gruppen.
Förslag på förbättringar:
Hade varit bra att ha lite uppgifter som inte bara handlade om hur man skulle skriva kod, utan också hur man skulle lösa problem. Svårigheten på många P-uppgifter var själva problemlösningen, så det hade varit bra att ha fått lite övning på det innan.
Man skulle kunna ha något lite mer avancerat för dem som ämnar satsa på ett högra betyg redan under labb-delen av kursen.
Kurslitteratur
Kursboken "Python programming for the absolute beginner" av Michael Dawson
har använts i år igen. Flera önskar en bok på svenska, men jag tror att
just den här boken är ganska tacksam för att träna på att läsa kurslitteratur
på engelska. Några saknar också en uppslagsbok i Python:
Det är en bra grundbok, men den räcker inte alls till när man kommer till P-uppgiften eftersom den är så planerad efter sina egna exempel. Lite mer fakta och uppslagsdelar skulle vara bra så att man kan slå upp kommandon o dyl.
Planerade/föreslagna förändringar