Nada

Kursprogram för 2D1311 Programmeringsteknik med PBL för S1, vt 2007

På kursens webbsida http://www.csc.kth.se/2D1311 finns aktuell information om kursen.

Mål

Kursen riktar sig till nybörjare. Efter godkänd kurs ska du kunna för att ha möjlighet att När man lär sig att programmera måste man samtidigt lära sig ett programspråk. I vårens kursomgång kommer programspråket Python att användas. PBL står för problembaserat lärande och innebär i likhet med verkligheten att du som deltagare serveras problem och inte lösningar. Problemen löser du genom diskussion och aktivt utnyttjande av kurslitteraturen.

Lärare

Namn Datorpostadress Prel datorsal Prel övningssal
Föreläsare Linda Kann linda(at)nada.kth.se alla ingen
Grupp 1 Hanna Wallin hwall(at)kth.se V26t rum 4523
Grupp 2 Irem Aktug/Mika Cohen irem(at)nada.kth.se,mikac(at)nada.kth.se V26t rum 1431
Grupp 3 Henrik Gradin hegra(at)kth.se V26t rum 1535
Grupp 4 Nicklas Gustafsson nicklasg(at)kth.se V26t rum 1635
Grupp 5 Henrik Holst holst(at)kth.se V27t rum 1443
Grupp 6 Örjan Åkerborg osv(at)nada.kth.se V27t rum 1616
Grupp 7 Marcus Dicander dicander(at)nada.kth.se V28t rum 4329
Grupp 8 Saddaf Shabbir saddaf(at)kth.se V28t rum 1537
Grupp 9 Disa Thureson disa.thureson(at)bostream.nu V29t rum 1625
Grupp 10 Per-Anders Legeryd legeryd(at)kth.se V29t sal E33
Grupp 11 Gleb Zevkov gleb(at)kth.se V29t sal E34
Grupp 12 Joakim Blomberg joakimbl(at)kth.se V29t sal E35

Studentexpedition

Nadas studerandeexpedition finns på Osquars backe 2 plan 2. Öppettider under terminstid: måndag-fredag 9.45-11.30, måndag-torsdag 12.45-14.15, telefon 08-790 80 77, e-post studentexp@nada.kth.se

Kurslitteratur

bokbild Kursbok är
Python Programming for the absolute beginner
av Michael Dawson

ISBN: 1-59863-112-8
Pris: 280 kr i Kårbokhandeln.

Kursboken ska läsas på egen hand parallellt med kursen (det räcker inte med att gå på föreläsningarna).

Läsanvisning

Under första delen av kursen går vi igenom boken i ganska rask takt. Men bli inte förskräckt! I andra halvan av kursen repeteras och fördjupas kunskaperna under arbetet med P-uppgifterna.

Kapitelhänvisningarna nedan fungerar för både upplaga 1 och 2 av kursboken.

Läsanvisning:

Kursmoment

Kursen är uppdelad i tre delmoment:

Labbar

Kursens första moment, LAB1, består av laborationer som görs i grupper om två personer.

Varje laboration består av utmaningar (challenges) från kursboken, samt ett antal instuderingsfrågor. Utmaningarna finns sist i varje kapitel i boken, instuderingsfrågorna finns i labbhäftet.

För godkänt resultat på LAB1 krävs att du redovisar labbarna. Godkända redovisningar av labbarna medför även att det skriftliga provet blir mindre omfattande. För läsåret 2006-2007 gäller att det finns fem laborationer som vardera ger max 3% bonus till det skriftliga provet, under förutsättning att laborationerna redovisas på ett tillfredsställande sätt och i tid. Sammanlagt kan detta alltså ge 15% i bonus till provet.

Prov

Kursens andra moment, LAB2, består av ett individiellt skriftligt prov på grunderna i pythonprogrammering. En provfråga skulle t ex kunna se ut så här:

Vilken/vilka av följande satser skriver ut värdet av variabeln x?

Provet är ett obligatoriskt moment, men det är också tänkt att fungera som ett diagnostiskt prov där man kan se om man har några kunskapsluckor som behöver fyllas igen innan man börjar med P-uppgiften.

Kursens tredje moment, LAB3, är en större, personlig programmeringsuppgift i Python; en "P-uppgift". Uppgifterna är tänkta att vara något så när svåra och tidskrävande, räkna med ca 80 timmar. Betyget i kursen ges av detta moment.

P-uppgift

P-uppgiften redovisas i tre steg, specifikation, granskning och slutredovisning.

Det finns många olika uppgifter, och du ska inte göra samma uppgift som någon annan i din grupp. Uppgiftslydelsen kvitterar du ut hos din assistent i slutet av kursens första del.

Hederskodex

Skolan tillämpar en hederskodex i alla sina kurser och varje student förutsätts tillämpa hederskodexen. Den finns upptryckt sist i labbhäftet och via länk på kursens webbsida.

Kursutveckling och synpunkter på kursen

Eftersom denna kurs ges för många studenter under flera års tid är vi tacksamma för synpunkter på kursen. En datorstödd kurutvärdering kommer att göras, men lämna gärna också synpunkter direkt till lärarna.

Fjolårets kurs gick bra, de flesta tyckte att undervisningen var bra och nästan alla var klara med kursmomenten vid kursens slut.

Här är en kort samanfattning av ändringar införda i årets kurs:

Schema

Nästan all undervisning ligger på tisdagar, med föreläsning på förmiddagen och labb efter lunch. Sist på eftermiddagen ligger en repetitionsföreläsning där du kan ta upp frågor om sådant du inte har begripit under dagen.

Under vecka 5-8 på torsdagarna kl 9-10 har du en grupptimme med din handledare, där veckans instuderingsfrågor ska redovisas. Vecka 9-11 kommer du att träffa din grupp för arbete med P-uppgiften.

Detaljschema

Vecka 4 Lokal Moment
Tis 23 jan 9-12 F2 Förel 1: Indata/utdata, variabler
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb 1
  15-16 Valfri plats Eget arbete
  16-17 V35 Repetition
Tor 25 jan 10:00 Q1 Inlämning av Instuderingsfrågor 1
 
Vecka 5    
Tis 30 jan 10-12 E1 Förel 2: Slump, villkor, slingor
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb 2
  15-16 Valfri plats Eget arbete
  16-17 V35 Repetition
Tor 1 feb 9-10   Grupptimme, Instuderingsfrågor 2 redovisas
 
Vecka 6    
Tis 6 feb 10-12 E1 Förel 3: Listor, funktioner
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb 3
  15-16 Valfri plats Eget arbete
  16-17 V35 Repetition
Tor 8 feb 9-10   Grupptimme, Instuderingsfrågor 3 redovisas
 
Vecka 7    
Tis 13 feb 10-12 E1 Förel 4: Filer, klasser
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb 4
  15-16 Valfri plats Eget arbete
  16-17 V35 Repetition
Tor 15 feb 9-10   Grupptimme, Instuderingsfrågor 4 redovisas
 
Vecka 8    
Tis 20 feb 10-12 E1 Förel 5: Objektorientering
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb 5
  15-16 Valfri plats Eget arbete
  16-17 V35 Repetition
Tor 22 feb 9-10   Grupptimme, Instuderingsfrågor 5 redovisas
 
Vecka 9    
Tis 27 feb 10-12 E1 Förel 6: P-uppgiften
  13-15 E1 Förel 7: Repetition
  15-16   Grupptimme, P-uppgifter delas ut
Tor 1 mars 9-10   Grupptimme, provfragor
 
Vecka 10    
Tis 6 mars 8-10 E31 ,E31, E32, E33, E34 Prov
  10-12 E1 Förel 8: Provrättning+genomgång
  13-14 Valfri plats Eget arbete
  14-15   Grupptimme, specfragor
 
Vecka 11    
Tis 13 mars 8-10 Q35, Q36, sem.rum Specredovisning (udda grupper)
  10-12 Q35, Q36, sem.rum Specredovisning (jamna grupper)
  13-14 Valfri plats Eget arbete
  14-16 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, P-uppgiftens prototyp
Tor 15 mars 9-10   Grupptimme, visa prototypen
 
Vecka 12    
Tis 20 mars 10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
 
Vecka 13    
Tis 20 mars 8-10 D1 Förel 9: Sökning, sortering, GUI
  10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
 
Vecka 15    
Tis 10 april 8-10 D1 Förel 10: Grafikprogrammering
  10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
 
Vecka 16    
Tis 17 april 10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
 
Vecka 17    
Tis 24 april 8-10 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
  10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Labb, arbete med P-uppgiften
 
Vecka 19    
Tis 8 maj 10-12 V26t, V27t, V28t, V29t Redovisning av P-uppgiften
  13-15 V26t, V27t, V28t, V29t Redovisning av P-uppgiften