DD1311 Programmeringsteknik S1

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Kön?

    1. 53% (41 st) Kvinna
    2. 46% (36 st) Man
    3. 1% (1 st) Vill inte svara

  2. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 3% (2 st) Ja
    2. 17% (13 st) Lite
    3. 79% (62 st) Nej

  3. Hur många timmar i veckan (inklusive schemalagd tid) ägnade du åt kursen före provet?

    1. 26% (20 st) 0-5
    2. 33% (26 st) 6 timmar per vecka (all schemalagd tid)
    3. 37% (29 st) 6-10
    4. 3% (2 st) Mer än 10 timmar per vecka

  4. Hur många timmar i veckan (inklusive schemalagd tid) har du jobbat med kursen efter provet?

    1. 8% (6 st) 0-2
    2. 41% (32 st) 2-5
    3. 37% (29 st) 5-8
    4. 13% (10 st) Mer än 10 timmar per vecka

  5. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand?

    1. 13% (10 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 36% (28 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 32% (25 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 18% (14 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 0% (0 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.


    Om kursen

  6. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 17% (13 st) Lätt
    2. 68% (53 st) Medel
    3. 14% (11 st) Svår

  7. Kände du dig vid kursstart motiverad att läsa kursen?

    1. 55% (43 st) Ja
    2. 32% (25 st) Tveksam
    3. 12% (9 st) Nej

    Du som kände dig motiverad, varför var du det?

    Det verkade kul att lära sig något helt nytt
    ---
    roligt att få lära sig grunderna i programmering!
    ---
    Kul att lära sig nya saker.
    ---
    Kul att pröva något nytt!
    ---
    Eftersom programmering verkade både användbart och roligt.
    ---
    Det lät som ett helt nytt område där alla startade från noll och hade relativt lika förutsättningar.
    ---
    Jag såg redan från början att det fanns ett påtagligt syfte med kursen.
    ---
    Spännande med något man inte gjort tidigare
    ---
    Kul å programmera
    ---
    Visste inte så mkt om den så därför skulle det bli intressant.
    ---
    Tyckte det lät spännande med något helt nytt
    ---
    Har läst det tidigare men haft svårt innan med. Roligt med p-uppgift när man får göra lite konkretare saker.
    ---
    För att jag tycker att programmering är roligt!
    ---
    Positiv kursansvarig.
    ---
    Jag antar att vi läser det vi gör av någon anledning, för att vi ska ha nytta av sakerna, och då är det ju bara att gilla läget.
    ---
    Har kompisar som programmerar och tyckte det skulle bli spännande att se hur de gjorde.
    ---
    Intressant att lära sig något helt nytt.
    ---
    såg det som något nyttigt att kunna
    ---
    Kul att lära sig någonting nytt
    ---
    skulle vara kul att prova på något nytt, och få en inblick i hur programmering fungerar!
    ---
    Det verkade vara intresasnt och roligt
    ---
    Jag tyckte det skulle bli intressant att lära sig att programera då jag tror det kommer vara riktigt användbart ute i arbetslivet.
    ---
    har haft den släpande i några år nu så det ska bli skönt att få den avklarad
    ---
    Utmaning. Dessutom ganska kul att programmera när det väl funkar.
    ---
    tyckte det skulle bli kul att lära sig programera, har tänkte göra det tidigare men ahar aldrig blivit av!
    ---
    Kul o0ch intressant, kan html sen innan och trodde att det skulle vara likt, men så fel jag hade!
    ---
    tycker att programmering är kul!!!
    ---
    Kul att pröva programmering
    ---
    kul att lära sig lite om prog
    ---
    För att jag tycker det är intressant med datorer och programmering
    ---
    I och med att jag programmerat tidigare och tyckt att det var kul, kände jag att det skulle bli kul med den kursen.
    ---
    Det kändes som det skulle vara kul att pröva nåt helt nytt. Hade aldrig varit i kontakt med programmering tidigare.
    ---
    Tyckte det verkade kul med programmering och alla delar, föreläsningar, labbar, föreläsare och övningsassistent verkad bra (och var det) :-)
    ---
    Det var nytt och intressant. Att programmera verkade även vara kul.
    ---
    kul att lära sig
    ---
    Programmering är kul
    ---
    Jag tycker programmering är intressant.
    ---
    Programmering var helt nytt och kändes kul att lära sig lite om.
    ---
    Kursen stod ut från övriga kurser och verkade ganska kul och lättsam.
    ---
    Det lät som en rolig och intressant kurs, kul sak att lära sig.
    ---
    Alltid kul att programmera lite.
    ---
    Jag tyckte det skulle bli kul att smaka på programmering. Roligt också med lite omväxling i all matte, och att få använda lite fantasi är alltid kul.

    Du som inte kände dig motiverad, vad gjorde du åt saken?

    Kämpade
    ---
    lite rädd för programmering,svårt. jag har gjort mitt bästa för att klara denna kurs
    ---
    motiverade mig
    ---
    Finns inte så mycket att göra. Lagt manken till för att klara mig.
    ---
    Jag blev väldigt inspirerad av föreläsningarna och jag blev nyfiken på vad programmering är. Jag ville lära mig mer.
    ---
    läste boken, programera exemplena i boken på egen hand för att få mig en förståelse vad det över huvudtaget handlade om.
    ---
    Det var bara att köra:)
    ---
    Jag hade hört att det var svårt... Men det var ju inte så farligt
    ---
    försökte förstå å sätta mig in så mycket som möjligt för att klara sakerna lättare
    ---
    jag gjorde mitt bästa, och det var roligare än vad jag trodde att det skulle vara
    ---
    När man började få se result av koden man skrev i programmet blev det roligt.
    ---
    Har hört från många att dety är en oanvändbar kurs
    ---
    Låter tråkigt
    ---
    Har aldrig tyckt om att programera!
    ---
    Försökte läsa så mycket jag kunde och försöka förstå allt vi gjorde.
    ---
    Försökte engegera mig och bli mer motiverad
    ---
    försökte engagera mig och lära mig nytt

  8. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 13% (10 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 50% (39 st) Logiskt tänkande
    3. 60% (47 st) Problemlösning
    4. 4% (3 st) Matematik
    5. 10% (8 st) Muntlig presentation


    Provet

  9. Hur gick provet?

    1. 78% (61 st) Jag blev godkänd direkt.
    2. 21% (16 st) Jag fick komplettera.
    3. 0% (0 st) Har inte klarat provet än.
    4. 0% (0 st) Har inte gjort provet i år.


    Kursmaterial

  10. Hur tycker du att kursboken Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson har fungerat?

    1. 45% (35 st) Bra
    2. 47% (37 st) Acceptabelt
    3. 4% (3 st) Dåligt
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok, (vv ange vilken nedan)
    5. 3% (2 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Internet (python.org) var riktigt bra också!
    ---
    Det finns en Svensk bok, Programmering i Python, den kanske kan fungera som ett komplement i vissa delar...
    ---
    Vore bra med någon frivillig extra rekommendation eller nåt om gui för där gav dawson inte särkilt mkt.
    ---
    Jag hade bara boken på datorn.


    Om gruppen

  11. Vilken assistent har du haft i huvudsak?

    1. 10% (8 st) Grupp 1: Irem Aktug/Tomas Sommar/Martin Hwasser
    2. 9% (7 st) Grupp 2: Martin Lindkvist
    3. 8% (6 st) Grupp 3: Johan Spross
    4. 6% (5 st) Grupp 4: Oskar Arvidsson
    5. 8% (6 st) Grupp 5: Carina Edlund
    6. 8% (6 st) Grupp 6: Per Sedholm
    7. 9% (7 st) Grupp 7: Gleb Zevkov
    8. 6% (5 st) Grupp 8: Joakim Bergman
    9. 9% (7 st) Grupp 9: Simon Benjaminsson
    10. 10% (8 st) Grupp 10: Per-Anders Legeryd
    11. 6% (5 st) Grupp 11: Rahwa Tedros
    12. 8% (6 st) Grupp 12: Jesper Jalvemo
    13. 1% (1 st) Ingen

  12. Hur har handledningen i labbsalen fungerat ?

    1. 59% (46 st) Bra
    2. 28% (22 st) Acceptabelt
    3. 9% (7 st) Dåligt
    4. 3% (2 st) Har inte deltagit

  13. Hur har redovisningarna (torsdagstiden) med gruppen fungerat?

    1. 63% (49 st) Bra
    2. 26% (20 st) Acceptabelt
    3. 6% (5 st) Dåligt
    4. 4% (3 st) Har inte deltagit

  14. Har du varit med på gruppmöten efter specredovisningen?

    1. 41% (32 st) Ja, alla/nästan alla
    2. 40% (31 st) Ett eller två
    3. 18% (14 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar om grupptimmen:

    hur bra som helst,mycket givande. det är här allt fallit på plats.
    ---
    Svårt att få svar på frågor då, för lite tid för just det. En kvart till, reserverad för frågor, vore bra!
    ---
    Mycket bra att kunna fråga om sådant man kanske inte vill ta upp under föreläsningen, och sådant man inte får reda på under labbarna.
    ---
    Det märks att Oskar är trygg i rollen som assistent/lärare. Han är mycket kunnig i programmeringen men det är uppenbart att han även är intresserad av pedagogiken, som bekant så räcker det ju inte med att bara kunna ämnet. Som lärare måste man även ha en förmåga att dels respektera eleven svårigheter och dels möta eleven på elevens nivå för att kunna föra eleven framåt.

    Ett förslag till nästa års kurs är att alla elever mailar sina labbuppgifter till assistenten. Sedan kan man redovisa uppgifterna med hjälp av projektor på seminariet, givetvis skall eleverna även fortsättningsvis förklara vad de har gjort muntligt(det är alltid nyttigt att träna muntlig framställan). På det viset får man visa att programmen fungerar och jag tror att man hinner diskutera mer på seminariumen, som det har varit så har för mycket tid gått åt till att skriva på tavlan. Dessutom har assistenten en möjlighet att kunna titta igenom koderna innan seminariumet och på det viset kunna förbereda sin feedback.

    ---
    Kändes mer som ett förhör än tid för diskussion
    ---
    Bra sätt att få grepp om läget
    ---
    Bra... lärorika
    ---
    Martin var bra!
    ---
    Rhawa är duktig!
    ---
    Kände att han inte riktigt anpassade grupptimmen till det vi kunde. Det gav tyvärr inget eftersom han lag det på en för hög nivå.
    ---
    Jättebra asse! Superduktig och trevlig. Han hade alltid förberett genomgångar om vi skulle få tid att gå igenom det. Vi skulle behövt en projektor till genomgångarna. Mycket av Oskars tid gick åt till att skriva kod på tavlan.
    ---
    Jepser e grym
    ---
    bra handledning!
    ---
    Simon är en väldigt bra assistent, det skulle jag även sagt innan han granskade min uppgift.
    ---
    mycket bra med Tomas Sommar.
    ---
    Riktigt bra, dety är här man lär sig/ haer möjlighet att fråga.
    ---
    synd att ingen kom till den sista grupptimmen. Det var bara jag och assen.
    ---
    Bra grej. Carina är grym (på det braiga sättet) :-)
    ---
    bra, synd att fler inte är förberedda
    joakim va en jättebra assistent

    ---
    Bra när man får höra i en mindre grupp hur andra löst uppgifterna.
    ---
    Jobbigt att de var obligatoriska i början. Känns som man hade kunnat lämna in alla uppgifter direkt.
    ---
    Bra jobbat av Oskar! Det märktes att han förberett sig före timmarna, han kom med många bra tankar o knep.


    Föreläsningar

  15. Den här kursen hade tidigare endast en föreläsning (dubbeltimme) i veckan. I denna kursomgång har vi stället haft två enkeltimmar (oftast tisdag + torsdag). Är det bättre att ha två enkeltimmar än en dubbeltimme i veckan?

    1. 54% (42 st) Bättre med två enkeltimmar
    2. 19% (15 st) Spelar ingen roll
    3. 17% (13 st) Bättre med en dubbeltimme
    4. 6% (5 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Då kan man lättare ta in all ny information
    ---
    Jag kan bara spekulera, men ibland kändes en timme som för lite och få saker hann "fastna".
    ---
    Bättre att dela upp föreläsningarna eftersom man då har tid att bearbeta det som tas upp och fundera på det till nästa gång. Man orkar hålla koncentrationen uppe hela timmen.
    ---
    Bra och engagerande föreläsningar. Föreläsningarna är väl genomtänkta, det är tydligt att ett stort syfte med dem är att väcka ett intresse för programmering hos oss elever. Vissa mattelärare borde nog gå i kurs hos Linda för att lära sig hur man inspirerar sina elever.
    ---
    Roliga och bra! Skönt med en färgklick och lite mänsklighet även på KTH! Bra jobbat!
    ---
    Betydligt roligare än matte föreläsningar
    ---
    Föreläsaren hade ibland ont om tid
    ---
    Linda är en jätteduktig föreläsare! Gjorde alla intresserade!
    ---
    mycket bra föreläsningar, fick alltid lust att springa hem och programmera mera.
    ---
    bra uppdelat
    ---
    Lättare att lära sig och man får tid att smälta informationen
    ---
    hinner smälta det lite mer
    ---
    det hinner kanske smälta in lite mer inför nästa föreläsning. dessutom är det jobbigt med 2 timmar föreläsning, vilket vi alltid får ha. Lite omväxling är bra.
    ---
    För många är programmering nytt. Att ta ett kapitel i taget kan därför vara bra.
    ---
    Suveräna föreläsningar! Inspirerande o glädjande:)


    P-uppgiften

  16. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 96% (75 st) Klar/nästan klar.
    2. 3% (2 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  17. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 10% (8 st) E
    2. 32% (25 st) D
    3. 33% (26 st) C
    4. 15% (12 st) B
    5. 8% (6 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    för en person som aldrig någonsin har dansat förut är det svårt att sätta ihop ett alldels egen korrigrafi. Jag tycker att vi kan jämföra det med p-uppgiften. För mig som inte prigrammerat flrut har det varit svårt,det har krävts mycket hjälp och tips från handledaren. jag tycker kan tycka att kraven för godkännt kanske är något hårda. Har personen lagt ner tid och förstått vad den gjort anser jag att den borde bli godkänd. Jag tycker att upplägget på P-uppgiften är mycket bra,bra att det är en ganska hård inledning.(inlämmning av spec och prototyp. Då kom vi snabbt igång och sköt inte upp något.
    ---
    Kraven verkar hårda. Vet inte hur det döms utefter dom, men med tanke på att vi bara gjort enstaka uppgifter med fokus på enstaka strukturer åt gången, är det svårt att veta hur ett skräddarsytt program ska se ut i sin helhet, vilket lägger extra press, då bedömningen utav detta (t.ex. i vilken ordning man bör skriva saker mm) verkar mycket hård, enligt kriteriepappret.
    ---
    Jag hade gärna gjort mer om jag hade haft tid! Det är bra att man kan komplettera i efterhand om man vill...
    ---
    Jag kände mig inte redo att börja arbeta så självständigt och omfattande när uppgiften delades ut.
    ---
    Tror kraven för högre betyg är lite väl högt.
    ---
    Fick betyget D
    ---
    Roligt och utmanande!
    ---
    INgen hjälp, dåliga assistenter!
    ---
    Lab-tillfällena bör var till för endast hjälp med P-uppgiften, och inte inkludera redovisningar, då de flesta som kommer till labben vill ha hjälp med sitt program.
    ---
    Redovisningarna har funkat dåligt. Assarna bedömer så olika! Alla assar borde ha en redovisning med Linda först så att de vet hur hårda/snälla de ska vara.
    ---
    För stor, för lite hjälp, för få assar och de vill aldrig riktigt hjälpa till. Linda för oaktiv och osynlig. Svår att få tag på.
    ---
    svårt, att börja helt från noll. men jag måste erkänna att det var väldigt lärorikt
    ---
    Svår att jobba med på egen hand. Man behöver nästan alltid hjälp, vilket kan vara svårt att hitta.
    ---
    dock har jag bara nått och redovisat til C. Ska försöka höja till nästa termin
    ---
    Känns ganska mycket som att mitt betyg blev lidande för att jag valde en svår uppgift, vilket jag ju iofs gjorde frivilligt men man kan fråga sig om betgyen blir rättvisande med den svårighetsspridningen. Fick C (siktade i redovisningen på B) men tror att jag kunnat få A utan större problem med en mindre tidskrävande uppgift.
    ---
    Vi borde ha fått information om att programmeringsstugan fanns. Var där några gånger, den var en bra hjälp, annars måste man vänta en vecka på att få hjälp.
    ---
    Kravet på ett perfekt program för högre betyg än E kändes svårt att uppnå som nybörjare. Det var svårt att veta vad det faktiskt innebär.


    Genus

  18. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 3% (2 st) Ja.
    2. 3% (2 st) Tveksam.
    3. 94% (73 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    På labbtillfällen är det väldigt svårt att få hjälp, speciellt om man är en man.
    ---
    Vilken idiotisk fråga, så typsikt Sverige,
    ---
    Kvinnor kan inte programmera..(?)

  19. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    ok
    ---
    helt könsneutral
    ---
    bra
    ---
    .
    ---
    Bra, inga skillnader
    ---
    Den är genusneutral.
    ---
    Jag har inte känt mig särbehandlad på något sätt, däremot är det roligt att det finns en blandning av folk som är assistenter! Om det bara var killar exempelvis, skulle man kanske som tjej omedvetet registrera det och tänka att det här är bara sånt som kth-nörd-killar sysslar med, det är inte för mig. Ungefär.
    ---
    bra
    ---
    Jämnlik
    ---
    Som jämnställd. Svårt att se annat. Assarna och linda har behandlat alla lika.
    ---
    Bra... Inga klagomål alls
    ---
    Bra kurs, vettig sex-poängskurs.
    Rolig då denna är annorlunda jämfört med andra kurser. Nytt område för de flesta- kul.

    ---
    bra
    ---
    bra
    ---
    bra!
    ---
    Fortsätter tydligen på samma bana, och såna här frågor främjar ju ingens sak, det blir ett vi och dom-tänk. Kanske att boken var lite vitmakt-inspirerad och att föreläsningarna allmänt förespråkade ett patriakalt samhälle, men det var också det enda jag kan komma. (ironi, men jag ogillar frågan)
    ---
    har inte tänkt på det
    ---
    Tycker det har varit bra.
    ---
    Bra
    ---
    Det är väl fler killar som handledare men det tycker jag inte är konstigt!
    ---
    bra
    ---
    Har aldrig ens reflekterat över detta, alltså bra.
    ---
    Bra
    ---
    Inget särskillt
    ---
    Tycker det va bra
    ---
    Den kursansvarige är kvinna... boken är dock skriven av en man...
    ---
    bra
    ---
    Ingen kommentar
    ---
    bra
    ---
    Bland de bästa föreläsarna jag haft! Otroligt duktig pedagog!
    ---
    Den verkar inte särbehandla på något sätt.
    ---
    En del assar (killar) behandlar tjejer sämre än killar, eller så är de bara väldigt opedagogiska med de som tycker programmering är svårt, har ingen aning om vilket.
    ---
    Inga anmärkningar
    ---
    bara bra
    ---
    Jämställt
    ---
    Inga speciella synpunkter
    ---
    bra
    ---
    Förutom att nästan alla assistenterna var av manskön så kändes kursen ganska könsneutral.
    ---
    Bra


    Hela kursen

  20. Föreslå två förbättringar av kursen:

    Tydligare uppgiftslydelser, mer rättvisa p-uppgifter (just nu känns det som att det krävs olika mycket för att få samma betyg)
    ---
    Mer labbtillfällen
    ---
    Fler hjälplärare vid labbarna.
    ---
    Fler assistenter vid lab.
    ---
    Mer frågetid! Många elever och få assar, samt lite för lite tid har gjort det svårt att känna att man får tid att få ordentligt grepp om nya saker.
    ---
    Längre labbar efter provet, så att man får sitta en hel dag med sin p-uppgift (men inte färre grupptimmar för det, helst). Fler exempelprogram att studera, kanske på hemsidan(behöver kanske inte delas ut, mer att kunna leta upp om man är intresserad).
    ---
    man kan få direkta svar på labbarna. Det kändes som om hjälplärarna inte ville ge direkta svar. Utan talade mer i gåtor.
    ---
    1) Två labbtillfällen i veckan, speciellt i slutet av terminen
    2) Lättare P-uppgifter på de lägre betygsnivåerna så att man kan klara dessa på egen hand

    ---
    Det kunde kanske finnas nån mer asse i varje rum men det var bra även nu...
    ---
    Hjälplista på labbarna.
    ---
    fler assistenter under labb-timmarna så att man inte behöver sitta å vänta på hjälp så länge. Assistenterna är uppenbart olika hårda i sin bedömning av p-uppgiften
    ---
    Ha en mindre p-uppgift innan den stora
    Mer uppdelat efter tidigare kunskaper

    ---
    Skippa fråga 18 och 19. Känns bara så pretentiös, som om man hittar på ett problem som jag inte sett skymten av i kursen.
    ---
    lite svårt att arbeta hemma när man inte kan så mycket om programmering och sen hann inte assistenterna hjälpa alla tillräckligt på de två timmar som var, kanske skulle vara fler assar.
    ---
    Få reda på P-uppgift tidigare.
    Bättre samordning om vad som ska göras på grupptimmarna.

    ---
    Kanske göra labbarna lite mer utmanande.
    ---
    Ibland har det varit ganska långa väntetider på att få hjälp med p-uppgiften då alla handledare varit upptagna.
    ---
    bra! upplagt
    ---
    Bättre bok
    Flera labbtimmar
    Mer assehjälp

    ---
    En mindre larvig bok - dvs säga en mer seriösbok med mycket listor och tabeller

    Ett rikitgt prov som inte bara ligger på e-nivå

    ---
    mera assar
    ---
    Tycker den fungerar utmärkt som det är nu, dock så skulle det vara bra med färdiga uppgifter för de som har förkunskaper
    ---
    Om möjligt hitta en bättre kursbok.
    Tryck ännu mer på att alla måste hänga med från början. Jag hade lite svårt att jobba på egen hand pga att jag vart lite lat i början.

    ---
    Mer handlednings/labb-tid sista veckorna av kursen, då behöver flest mest hjälp och assarna börjar bli upptagna med redovisningar. Man skulle kunna flytta tid till slutet typ.
    ---
    Bättre organisation av hjälplärare. Ibland fanns det ingen i vissa rum.
    ---
    En svensk lärobok.
    Man kanske skulle kunna ha visa "assar" som specialiserar sig på en eller flera P-uppgifter.
    Man skulle kunna ha labbarna en dag efter föreläsningarna. Som det är nu går man igenom en grej på förmiddagen och tillämpar det på eftermiddan.
    Skulle kunna finnas hänvisningar om man vill fördjupa sig i en viss sak.

    ---
    bätter hjälp av vissa assistenter
    ---
    Fixa hjälplista till labbarna. Många vill ha hjälp och det är viktigt att det blir rättvist.
    ---
    Kölistor för handledning i labbsalarna!
    ---
    mer labbtid
    ---
    De korta 45-minutersföreläsnigarna kan ibland kännas lite onödiga då det för många tar lika lång tid att ta sig in till kth.

  21. Ge ett helhetsbetyg på kursen mellan 0 och 100, där 100 är en perfekt kurs:

    70
    ---
    70
    ---
    80
    ---
    85
    ---
    75
    ---
    50
    ---
    8 85
    ---
    85
    ---
    80
    ---
    65-70
    ---
    100
    ---
    80
    ---
    60
    ---
    90
    ---
    60
    ---
    70
    ---
    75
    ---
    80
    ---
    86
    ---
    87
    ---
    858001100
    ---
    40
    ---
    80
    ---
    90
    ---
    50
    ---
    75
    ---
    73
    ---
    90
    ---
    80
    ---
    30
    ---
    85
    ---
    70
    ---
    60
    ---
    90
    ---
    90
    ---
    88
    ---
    990010009099
    ---
    1
    ---
    85
    ---
    70
    ---
    68
    ---
    92
    ---
    60
    ---
    85
    ---
    90
    ---
    50
    ---
    90
    ---
    80
    ---
    78
    ---
    51
    ---
    85
    ---
    70
    ---
    75
    ---
    80
    ---
    70
    ---
    90
    ---
    75
    ---
    50
    ---
    80
    ---
    95
    ---
    87
    ---
    75
    ---
    90
    ---
    75
    ---
    80
    ---
    77
    ---
    65
    ---
    6161
    ---
    75
    ---
    90
    ---
    70
    ---
    80
    ---
    80
    ---
    90
    ---
    90
    ---
    6o
    ---
    99

  22. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Jag tyckte det tog tid innan jag fick grepp om vad programmering verkligen var. Jag upplevde både labbar ocg provet som mycket svårt,allt är så nytt då. Men under p-uppgiften faller allt på plats.
    ---
    Var riktigt rolig!
    ---
    Mer tid, som sagt. Kanske hade bidragit till ett mer välrotat intresse. Nu har jag personligen fått en lite "jobbig" känsla över hela ämnet, då jag inte hunnit förstå vissa saker, och inte hunnit sätta mig in i allt jag tror jag egentligen bör förstå. Stress! Men boken är bra och lärarna är bra! Tidsbrist sätter käppar i hjulet...
    ---
    Jag tycker det har varit otroligt bra, speciellt föreläsningarna. Jag är väldigt påverkbar när det kommer till vem som är lärare, och om det är någon jag verkligen gillar så blir det världens roligaste ämne för mig. Jag förväntade mig att det skulle vara en torr och tråkig kurs om datorer men det visade sig vara en rolig och kreativ kurs om problemlösning och ett nytt sätt att tänka. Jag är mycket nöjd!
    ---
    Kul, lättsam fast inte lätt.
    ---
    Den har varit bra... kul med lite omväxling från matten
    ---
    Jättebra med förskriva pappersblad, annars hade allt blivit en enda soppa!
    Bra med många hjälplärare på labbarna, ännu fler kan behövas. Kul att Linda är så positiv och små "inslag" av Aron!!

    ---
    Bra kurs, och väldigt bra och härlig föreläsare!!
    ---
    Väldigt flummigt med hur assistenterna ska bedömma!!!
    ---
    Som sagt, labtillfällena bör vara till för endast hjälp med P-uppgiften och inte inkludera redovisningar.
    ---
    Jag tycker kursen är mycket väl strukturerad, man lär sig och får använda sina kunskaper. Bra jobbat Linda!
    ---
    bättre än java
    ---
    Kul sätt att få använda sitt logiska tänkande. Har blivit en hel del huvudvärk pga allt funderande...
    ---
    Man kanske borde gå igenom grafiska gränssnitt lite mer. En timmes föreläsning räcker inte för att förstå hur man ska bygga upp sitt program med grafik!
    ---
    Kul med en så engagerad lärare. Fortsätt så.
    ---
    Väldigt bra och rolig kurs :-)
    ---
    Linda är utmärkt som kurslärare!
    Kursen var jättesvår i början men blev efterhand lättare.

    ---
    ok
    ---
    Skoj!
    ---
    Tack för kursen!
    ---
    Nytta o nöje. Man får en inblick i hur det är att programera, samtidigt som man får en anledning att komma ifrån mattepluggandet till något kreativt.


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.